گزارش ماهانه

افغانستان در ماه دلو

گزارش ماهانه از اخبار مهم کشور

– مولوی محمد‌حامد احمدی، رییس گمرک ‎#هرات گفته است که در سه‌ماه گذشته صادرات از این گمرک، ۶۰درصد افزایش یافته است که بیشترین آن، اقلام تولیدات داخلی شهرک صنعتی و محصولات زراعتی است.
– بیش از سه‌هزار قیراط زمرد پنجشیر به ارزش بیش از ۴۰۰‌هزار دالر آمریکایی به فروش رسید
– نصرالله ملک‌زاده، رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر می‌گوید که در دواطلبی به مقدار ۳‌هزار و ۵۱۹‌قیراط زمرد استخراج شده از معدن‌های این ولایت را به بهای ۴۰۵‌هزار و ۵۰۰‌دالر به فروش رسانده‌اند. به گفته‌ی آقای ملک‌زاده، این مقدار زمرد به بارزگانان داخلی به فروش رسیده است.

 

شکیب: کار احداث ۴۹.۷کیلومتر سرک در ولسوالی واخان بدخشان آغاز گردیده است

– مرزا محمدشکیب، رئیس دفتر وزارت احیا و انکشاف دهات امروز در نشست خبری گفته است که کار احداث ۴۹.۷کیلومتر سرک در ولسوالی واخان ولایت بدخشان آغاز گردیده که با تطبیق این پروژه، افغانستان با چین وصل خواهد شد.

 

– مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه با سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای روسیه‌، چین، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، ترکیه و اندونیزیا دیدار کرد. در این دیدار، سرپرست وزارت امور خارجه گفت، کشورهای منطقه باید در زمینه افزایش و تداوم تعامل مثبت با افغانستان، مشورت‌های منطقه‌ای را انجام دهند. مولوی امیرخان متقی از سفیران و نمایندگان این کشورها خواست که پیام ابتکار منطقه‌‌ای امارت‌اسلامی را به کشورهای‌شان برسانند. همچنان، سرپرست وزارت امورخارجه با تاکید بر تعامل مثبت با کشور‌های منطقه و جهان، بار دیگر تکرار کرد که با حضور فعال یوناما در افغانستان، نیازی برای تعیین نمایندگان ویژه جدید نیست.

– سرپرست وزارت معادن با سرمایه گذاران چینی، روسی و افغان دیدار و گفتگو کرد

– شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم در دیدار با برخی از سرمایه‌گذاران چینی، روسی و افغان، درباره موضوعات گوناگون از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش منابع معدنی کشور گفت‌وگو کردند.

– وزارت معاون و پترولیم در خبرنامه‌ای به نقل از آقای دلاور نوشته که امارت‌اسلامی از تمام کشورها در عرصه سرمایه‌گذاری در بخش منابع معدنی کشور استقبال می‌کند و سهولت‌های را در این بخش به سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. بر بنیاد خبرنامه، در این دیدار سرمایه‌گذار روسی علاقمندی‌اش را در راستای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان به ویژه، نفرایت، لاجورد و مرمر ابراز کرد.

– پال کلومن، شارژدافیر کشور ناروی برای ‎افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون‌سیاسی رییس‌الوزرا گفت، کشورش برای کمک به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در افغانستان ۹۳میلیون دالر و برای کمک به برگشت‌کنندگان ۷‌میلیون دالر را اختصاص داده است. شارژدافیر ناروی با قدردانی از پیش‌رفت‌های امارت‌اسلامی در زمینه‌های امنیت، توسعه اقتصادی، ثبات، بازسازی و مبارزه با مواد مخدر گفت، جهان افغانستان را از یاد نبرده است و قرار است در ۱۸فبروری سال روان، نشست بین‌المللی در مورد افغانستان در دوحه برگزار شود.

از سوی هم، مولوی عبدالکبیر در این دیدار گفت، امارت‌اسلامی خواهان روابط مثبت با تمام کشور‌ها به‌شمول امریکا و کشور‌هایی اروپایی است و روابط میان افغانستان و ناروی مثال زنده آن است. معاون سیاسی رییس‌الوزرا از کشور‌های اروپایی خواست که سفارت‌های‌شان را در افغانستان بازگشایی کنند.

– کارخانه قند ‎#بغلان پس از حدود ده‌سال توقف فعالیت‌اش را ازسر گرفت. این کارخانه امروز در مراسمی با حضور مقامات امارت اسلامی بازگشایی شد.

– وزارت فواید‌عامه می‌گوید، دو پُل بزرگ با هزینه ۳۱‌میلیون دالر از سوی ملا محمدعیسی ثانی، سرپرست این وزارت در ولایت زابل، افتتاح و بهره‌برداری سپرده شده است. به گفته این وزارت با ساخت این دو پُل، مشکلات ترانسپورتی مردم حل شده است.

– وزارت مالیه می‌گوید، در ده‌ماه نخست سال روان به ارزش بیش از ۱۲۲‌میلیارد افغانی صادرات به کشور‌های پاکستان، هند و امارات متحده‌عربی صورت گرفته است. به گفته این وزارت، اقلام صادراتی کشور شامل میوه‌جات، پنبه و سبزیجات می‌شوند.

– نشست وزارت امورخارجه زیر عنوان “ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان” به پایان رسید. در این نشست، سفیران و نمایندگان ویژه کشور‌های همسایه و منطقه اشتراک داشتند.

– وزارت فواید عامه می‌گوید، کار ساخت پُل مغلیز در ولایت ‎زابل با هزینه ۱۳میلیون افغانی تکمیل و از سوی ملا محمد‌عیسی ثانی سرپرست این وزارت به بهره‌برداری سپرده شده است. به گفته این وزارت، با ساخت این پُل مشکلات ترانسپورتی مسافران در این مسیر حل شده است.

– سخنگوی وزارت معادن و پترولیوم:
امروز ۶٠٠٠٠تن نفت حوزه آمو دریا به ارزش حدودا ٢۵.۵میلیون دالر آمریکایی از طریق مزایده شفاف در حضور رسانه‌ها به یک شرکت داخلی جهت پروسس به فروش رسانیده شد.
– شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه، اعتبارنامه مولوی اسدالله (بلال کریمی) به‌حیث سفیر کبیر و نماینده‌ی فوق‌العاده امارت اسلامی در بی‌جینگ را پذیرفت. در این مراسم در کنار سفیر امارت‌اسلامی، ۴۱کشور دیگر نیز اعتبارنامه‌های خود را به رییس‌جمهور چین سپردند.

– شیخ ندا‌محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی دو پروژه در پوهنتون ‎کندهار را به ارزش ۲۵میلیون و ۵۰۰هزار افغانی افتتاح کرد. این پروژه‌ها شامل ساخت ۱.۸کیلومتر سرک و گلدان‌ها؛ از بودجه این وزارت تمویل می‌شود.

– توزیع ۱۲میلیون و بیش از ۲۸۸‌هزار تذکره الکترونیکی در کشور. اداره ملی احصائیه و معلومات از آغاز روند توزیع تذکره الکترونیکی در کشور تا کنون برای ۱۲میلیون و بیش از ۲۸۸‌هزار تن از هم‌وطنان تذکره الکترونیکی توزیع نموده است که شامل ۷‌میلیون و ۱۰۸‌هزار تذکره برای مردان و ۵ میلیون و ۱۸۰‌هزار تذکره برای زنان می‌گردد. از مجموع تذکره‌های توزیع‌شده، ۶میلیون و نزدیک به ۲۰۰‌هزار آن از حاکمیت ا.ا.ا تا کنون در سراسر کشور توزیع شده است.

– در یک داوطلبی تازه، ۲هزار ۸۷۶ قیراط زمرد پنجشیر به‌ارزش ۲۹۶هزار ۷۵۰ دالر امریکای به‌فروش رسید.

– در یک ماه گذشته، بیش از ۹۸ هزار تن از پاکستان به‌گونه‌ی اجباری اخراج شده‌اند و به‌کشور برگشته‌اند.

– سفارت افغانستان در شهر تاشکند پایتخت ازبیکستان به‌نماینده‌گان امارت اسلامی سپرده شد.

– شرکت برشنا: ۶٢٧میلیون دالر از بدهی‌ها حکومت پیشین به کشورهای همسایه پرداخت شد.

– وزارت معادن و پترولیم می‌گوید، شیخ‌ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت، قرارداد نیمی از بلاک سوم معادن سرب و جست ولسوالی شهرک ولایت غور را با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴۷‌میلیون و ۴۴۱‌هزار دالر، با یک شرکت خصوصی امضا کرده است.

– تاجیکستان صادرات برق به افغانستان را افزایش می دهد. رسانه به نقل از تاجیکستان گزارش داده اند که این کشور صادرات برق به افغانستان را ۱۷ درصد افزایش می‌دهد.

– کار عملی پروژه کاسا یک هزار در افغانستان آغاز می شود، در این پروژه از کشور قرقیزستان و تاجیکستان به پاکستان برق انتقال و سالانه میلیون‌ها دالر به حساب کشور واریز خواهد شد.