اظهارات سخنگوی امارت اسلامی درباره اتهامات مکرر مقامات پاکستانی

اظهارات سخنگوی امارت اسلامی درباره اتهامات مکرر مقامات پاکستانی پس از حوادث ناگوارامنیتی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بار دیگر به جای تقویت امنیت کشور خود، انگشت اتهام را طرف افغانان گرفتند. امارت اسلامی افغانستان کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگ‌های […]

اظهارات سخنگوی امارت اسلامی درباره اتهامات مکرر مقامات پاکستانی
پس از حوادث ناگوارامنیتی اخیر در پاکستان، مقامات پاکستانی بار دیگر به جای تقویت امنیت کشور خود، انگشت اتهام را طرف افغانان گرفتند.
امارت اسلامی افغانستان کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگ‌های طولانی بیرون برآمده و در هیچ کشور دیگری خصوصا کشورهای همسایه خواهان ناامنی نیست. حکومت افغانستان بار دیگر بر موقف اصولی خود تاکید می‌کند که اجازه نمی دهد از خاک افغانستان برخلاف امنیت کدام کشور دیگری استفاده شود، اما این بدان معنا نیست که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است.
متأسفانه منطقه ما در بیست سال گذشته، قربانی اشغال خارجی به رهبری آمریکا و سیاست‌های غلط بعضی از کشورهای منطقه بوده که هنوز هم آثار آن احساس می‌شود. پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانهٔ خود باشد.
در سال گذشته ۱۴۴۴ ه‍‍ ق در افغانستان، ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی در عملیات‌های مختلف در افغانستان کشته شدند که در خاک ما دست به انفجار و حمله زده‌بودند و ده‌ها تن دیگر زنده گرفتار شدند، که اسناد و مدارک همه نزد ما موجود است.
ما به جای اینکه انگشت اتهام به سوی طرف پاکستانی بگیریم، حکومت افغانستان، تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده که الحمدلله نتیجه‌اش را می‌بینیم.
لازم به ذکر است که اگر کسی در پاکستان حمله می‌کند و یا خون مسلمانان افغانستان و پاکستان به نام داعش می‌ریزد، باید با هم به دنبال راه حلی باشیم، اتهام‌زدن راه حل نیست. اینکه حمله‌ بر علمای دین و مدارس در افغانستان و منطقه یک توطئه کلانی است که جریان دارد، در این باره ارگان‌های کشفی ما قبلا معلومات به دست آوردند و برای جلوگیری از آن در افغانستان عملیات موثری انجام داده‌اند و در این زمینه معلومات را با کشورهای منطقه شریک ساختند، اما متاسفانه برخی کشورها اقدامات به موقع انجام ندادند.
امارت اسلامی افغانستان بار دیگر قاطعانه می‌گوید که ما طرفدار هیچ حمله‌ای در پاکستان نیستیم و به کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نمی‌دهیم، اما جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده ما نیست، بلکه وظیفه ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آن کشور است که بخش زیادی از بودجه کشور خود را برای همین مصرف می‌کنند. در دو سال گذشته تقریبا که یک حکومت مستقل و مسئول در افغانستان ایجاد شد، وضعیت امنیتی در افغانستان و منطقه به میزان قابل توجهی بهتر شده است. این که حوادث امنیتی فقط در پاکستان افزایش یافته است، پاکستان باید برای آن راه حلی در کشور خود بیابد.
ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی‌ امارت اسلامی
۱۴۴۵/۱/۲۲ه‍‌ ق
۱۴۰۲/۵/۱۷ ه‍ ش ۸/۸/۲۰۲۳ م