بیوگرافی اعضای تیم هیئت مذاکراتی

[vc_row][vc_column][vc_tta_tour shape=”square” active_section=”1″][vc_tta_section title=”محترم شیخ مولوی عبدالحکیم حقانی” tab_id=”1600455739559-bc438f57-a0c1″][vc_single_image image=”87643″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text]

محترم شیخ مولوی عبدالحکیم حقانی

شیخ مولوی عبدالحکیم پسر مرحوم مولوی خدایداد در منطقه بند تیمور ولسوالی میوند ولایت قندهار در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی به دنیا آمد.

وی در آغاز تحریک اسلامی طالبان با مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد رفیق بود و در بنیان‌گذاری تحریک نقش مهم داشت.

در زمان حاکمیت امارت اسلامی، در پهلوی تدریس در مدرسه جهادی قندهار، ریاست تمییز را به پیش می برد و در دارالافتای مرکزی نیز خدمت می نمود.

پس از تهاجم امریکا بر کشور؛ وی به هدایت مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد در ساختار و تشکیل کنونی محاکم نقش عمده ای را ایفا نمود. آن‌گاهی که امیرالمؤمنین شیخ هبه الله آخندزاده رئیس ستره محکمه بود، شیخ مولوی عبدالحکیم صاحب ریاست محکمه تمییز را به‌دوش داشت. پس از تعیین شدن شیخ هبه الله آخندزاده به‌حیث زعیم امارت اسلامی، امور ستره محکمه به شیخ مولوی عبدالحکیم صاحب سپرده شد.

شیخ مولوی عبدالحکیم صاحب اکنون عضو شورای رهبری و رئیس تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم شیر محمد عباس ستانکزی” tab_id=”1600455739572-eaec3220-50ab”][vc_single_image image=”87644″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم شیر محمد عباس ستانکزی”]شیر محمد عباس ستانکزی پسر مرحوم حاجی بادشاه‌خان در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی در روستای عباس کلی در مربوطات ولسوالی برکی‌برک ولایت لوگر چشم به‌ جهان گشود.

وی آموزش‌های ابتدایی را در مسجد قریه و در کابل در مکتب عمراخان فرا گرفت و از پوهنزی حربی کابل فارغ شد.

ستانکزی صاحب از سوی سردار محمد داودخان با عده‌ای از محصلان افغان برای تحصیلات عالی نظامی به کشور هند اعزام شد و در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی پس از تکمیل تحصیلات نظامی، به صفوف جهادی در برابر اشغال شوروی پیوست.

وی در تنظیم‌های جمعیت اسلامی و اتحاد اسلامی به‌حیث استاد نظامی وظیفه انجام داد و در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی از طرف اتحاد اسلامی به‌حیث آمر نظامی حوزه جنوب شرق ایفای وظیفه نمود. نامبرده در عملیات های قلات، میدان هوایی قندهار، لشکرگاه و دیگر عملیات‌های بزرگ عملا سهیم بود و از همان زمان با ملا بورجان، ملا مشر، ملا محمد ربانی و دیگر بزرگان پیشین طالبان -رحمهم الله- آشنایی داشت. وی در سال ۱۳۶۹ به‌حیث مسئول عمومی نظامی حرکت انقلاب اسلامی افغانستان تعیین شد و تا سقوط رژیم نجیب این مسئولیت را به پیش برد.

ستانکزی صاحب در زمان جنگ‌های تنظیمی در خانه نشست. هرگاه تحریک طالبان آغاز شد، با طالبان یکجا شد. وی در زمان حاکمیت طالبان، نخست به‌حیث معاون ارتباط خارجه ولایت قندهار وظیفه انجام داد. سپس در کابل به‌حیث معین وزارت امور خارجه و پس ازان به‌حیث معین وزارت صحت عامه خدمت نمود.

پس از تهاجم امریکایی ها بر کشور؛ یکبار دیگر به مبارزه سیاسی و نظامی پرداخت. در ابتدا عضو کمیسیون سیاسی طالبان بود و سپس معاون آن شد. وی از اگست ۲۰۱۵ تا جنوری ۲۰۱۹ به‌حیث رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی ایفای وظیفه نمود. ستانکزی صاحب رهبری تیم مذاکراتی امارت اسلامی در مذاکرات با امریکایی‌ها را به عهده داشت و اکنون عضو شورای رهبری و معاون دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی است.[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا محمد فاضل مظلوم” tab_id=”1600456173140-62a96972-ca64″][vc_single_image image=”87647″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا محمد فاضل مظلوم”]ملا محمد فاضل در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی در ولسوالی چهارچینو ولایت ارزگان به دنیا آمد.

وی آموزش های ابتدایی و دینی را در داخل کشور در مساجد و مدارس مختلف از علمای مشهور وقت فراگرفته است.

ملا محمد فاضل آخند قرآن مجید را در بندی‌خانه گوانتانامو حفظ نمود.

وی در زمان حاکمیت امارت اسلامی معین وزارت دفاع ملی و لوی درستیز بود. ملا محمد فاضل در روزهای اول تهاجم امریکایی در شمال کشور اسیر و سپس به امریکا سپرده شد. نامبرده به تاریخ اول نومبر ۲۰۰۱ به زندان گوانتانامو، کیوبا انتقال داده شد و تقریبا ۱۳ سال را دران جا سپری نمود. وی بالاخره به تاریخ اول جون ۲۰۱۴ میلادی در نتیجه تبادله با یک بندی امریکایی (بوبرگدال) با چهار تن بزرگان دیگر طالبان یکجا آزاد و به کشور قطر انتقال یافت.

ملا محمد فاضل آخند در سال ۲۰۱۸ به‌حیث عضو دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی تعیین شد و سپس معاونیت تیم مذاکراتی هم به او سپرده شد. وی اکنون عضو شورای رهبری، دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی است.[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی عبدالسلام حنفی” tab_id=”1600457317051-e601ad3a-23c6″][vc_single_image image=”87648″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی عبدالسلام حنفی”]مولوی عبدالسلام حنفی پسر علی مردان در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در قریه گردن ولسوالی درزاب و قوش تپه که آن‌زمان مربوط ولایت فاریاب بود و اکنون مربوط ولایت جوزجان است، به دنیا آمده است.

درس های ابتدایی را در مکتب شیربیگ خوانده است. هرگاه جهاد در برابر شوروی‌ها شروع شد، در قریه خود به آموزش های دینی دوام داد. صرف، نحو و کتاب های ابتدایی فقهی را در منطقه خواند و سپس در ولسوالی‌های مختلف ولایت‌های سرپل و فاریاب کتاب‌های فنون مختلف یعنی نحو، منطق، حکمت، بلغت، فقه، قرات و تجوید را نزد علمای جید خواند.

وی برای تکمیل سلسله تعلم به پاکستان سفر نمود و دران‌جا در مارتونگ، داگی و پشاور کتاب‌های بزرگ منطق، ریاضی، اصول فقه، ادب، مناظره، عقاید و ترجمه قرآن کریم را خواند. سپس برای دوره حدیث به دارالعلوم کراچی رفت و آن‌جا در سال ۱۴۱۴ هجری قمری دوره حدیث را تکمیل نمود. پس ازان کتاب‌های اصول افتاء، احادیث، تفاسیر و فقه را مکررا در بهالپور خواند و در جامعه تفسیریه، رحیم یار خان فتوی نویسی و میراث را آموخت. وی در پهلوی درس‌های دینی، با استفاده از رخصتی‌ها، زبان‌های مختلف، پروگرام‌های آفس کامپیوتر و کورس‌های هاردویر و همچنان اکاونتینگ را نیز آموخته است.

پس از فراغت؛ حنفی صاحب فنون و علوم مختلف را تا دوره خورد و نیز ترمذی شریف و دوره میراث را تدریس نموده است.

وی مدت سه سال در پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به حیث استاد ثقافت اسلامی درس گفت. همچنان بر علاوه از زبان مادری اش ازبیکی، با زبان های پشتو، فارسی، انگلیسی، عربی، اردو، قیرغیزی، ترکمنی و ترکی هم آشنایی دارد.

آن‌گاهی که تجریک اسلامی طالبان در قندهار آغاز شد، حنفی صاحب استاد بود و با شاگردان و دیگر علما و طلبای ولایت فاریاب به تحریک اسلامی طالبان پیوست.

در زمان حاکمیت امارت اسلامی، نخست به‌حیث رئیس تعلیم و تربیه ولایت فراه وظیفه انجام داد و سپس یک سال در کابل به‌حیث سرپرست وزارت تعلیم و تربیه خدمت نمود و پس ازان در همان وزارت به‌حیث معین تدریسی وزارت تعیین شد.

پس از تهاجم امریکایی ها در سال ۲۰۰۱ میلادی، حنفی صاحب از سوی امارت اسلامی به‌حیث والی و مسئول جهادی جوزجان تعیین شد و چند مدت پس عضو کمیسیون سیاسی و از سوی مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد عضو شورای رهبری هم مقرر شد.

حنفی صاحب اکنون عضو شورای رهبری، معاون دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا عبدالمنان عمری” tab_id=”1600457617650-628cadbc-70c1″][vc_single_image image=”87649″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا عبدالمنان عمری”]

محترم ملا عبدالمنان عمری باشنده ولسوالی میوند ولایت قندهار و برادر مرحوم امیر المؤمنین ملا محمد عمر مجاهد است.

نامبرده در افغانستان نزد علمای معروف و مشهور تا کتاب های دوره خورد درس خوانده است. وی در پهلوی خدمت در کمیسیون های مختلف، ریاست کمیسیون دعوت، ارشاد، جلب و جذب و همچنان کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی و سمع شکایات را هم به پیش برده است.

وی اکنون عضو شورای رهبری و تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی عبدالکبیر” tab_id=”1600480928354-20d4955e-499a”][vc_single_image image=”87650″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی عبدالکبیر”]

مولوی عبدالکبیر پسر محمد جان در سال ۱۹۷۲ میلادی  در قریه «تنگی زدران» از مربوطات منطقۀ تنگی تبقان ولسوالی نهرین ولایت بغلان متولد شده است .

نامبرده فارغ التحصیل علوم دینی و شخصیت با نفوذ قومی نیز است .

ایشان در زمان حاکمیت امارت اسلامی به‌حیث والی لوگر، والی ننگرهار، رئیس تنظیمۀ زون شرق و به‌عنوان معاون اقتصادی ریاست الوزراء ایفای وظیفه نموده است.

نامبرده یکی از شخصیت های با نفوذ در امارت اسلامی می باشد و پس از سال ۲۰۰۵ به مدت دو سال ریاست کمیسیون سیاسی را نیز به عهده داشته اند.

جناب مولوی صاحب هم اکنون عضو شورای رهبری امارت اسلامی، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد، جلب و جذب و عضو تیم مذاکراتی نیز است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی امیر خان متقی” tab_id=”1600481132482-61d13f87-650c”][vc_single_image image=”87651″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی امیر خان متقی”]

مولوی امیر خان متقی پسر مرحوم حاجی نادرخان به تاریخ ۷ حوت سال ۱۳۴۹ هجری شمسی در روستای زرغون ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به دنیا آمده است. وی درس‌های ابتدایی را در مسجد قریه و مکتب ابتدائیه منطقه خواند. پس از کودتای کمونیستی هفت ثور، هرگاه تعداد زیادی هموطنان ما مهاجر شدند، نامبرده نیز به سن ۹ سالگی که هنوز در صنف سوم مکتب درس می‌خواند با خانواده‌اش از هلمند به کشور همسایه پاکستان هجرت نمود.

وی در دوران هجرت به سلسله آموزش‌های دینی‌اش دوام داد و با رسیدن به سن جوانی به خدمت در تشکیلات صف جهادی نیز آغاز کرد. مولوی امیرخان متقی آموزش‌های دینی را به پایان رسانیده و دوره‌های خورد و کلان احادیث نبوی صلی الله علیه و سلم را پس از حاکمیت امارت اسلامی در کابل خواند و سند فراغت از علوم دینی را به‌دست آورد.

هرگاه تحریک اسلامی طالبان در برابر فساد و هرج و مرج آغاز شد، وی با طالبان یکجا شد و در چوکات تحریک به خدمات جهادی آغاز نمود.

مولوی امیرخان متقی مدتی پس از فتح شهر قندهار، با عضویت در شورای عالی تحریک اسلامی طالبان، در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی به‌حیث آمر رادیوی صدای شریعت قندهار تعیین شد. متقی صاحب در ماه سرطان ۱۳۷۴ به‌حیث رئیس اطلاعات و کلتور قندهار موظف شد و تا فتح کابل به این وظیفه دوام داد.

در میزان ۱۳۷۵ هرگاه کابل فتح شد متقی صاحب در همان ماه به‌حیث سرپرست وزارت اطلاعات و کلتور تعیین شد. وی چند سال به‌حیث وزیر اطلاعات و کلتور ایفای وظیفه نمود، که همزمان وظیفه سخنگوی امارت اسلامی را نیز به پیش می برد و مواقف امارت اسلامی را به رسانه ها اعلام می‌داشت.

مولوی امیرخان متقی سپس در عقرب ۱۳۷۸ به‌حیث لوی رئیس، ریاست اداره امور را به عهده گرفت و پس از چند مدت به‌حیث وزیر تعلیم و تربیه تعیین گردید و تا زمان تهاجم امریکایی ها به این سمت خدمت نمود.

مولوی امیرخان متقی ریاست آن هیئت را هم به دوش داشت که برای گفتگو با مخالفان از سوی  امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد گماشته شده بود. آن هیئت به ریاست او در تاشکند ازبکستان به شمول کشورهای ۶+۲ و سپس در عشق آباد پایتخت ترکمنستان و پس ازان به میانجیگری کانفرانس اسلامی در جده، عربستان سعودی مذاکرات نمود.

در جهاد در برابر تهاجم امریکایی؛ مولوی امیرخان متقی سال‌های زیادی رئیس کمیسیون امور فرهنگی امارت اسلامی بود. وی با فعالیت‌های مبتکرانه خود در برابر تهاجم گسترده رسانه‌یی دشمن، یک دستگاه منظم نشرات جهادی را به میان آورد و توسط یک تیم فعال فرهنگی در تنویر اذهان مردم در قبال جهاد و خنثی سازی هجوم تبلیغاتی دشمن، نقش اساسی داشت.

مولوی امیر خان متقی عضو شورای رهبری نیز است. وی به تاریخ ۲۵/۹/۱۴۳۹ به‌حیث رئیس دفتر مقام رهبری تعیین شد و از دو سال به اینسو ریاست دفتر مقام رهبری را به عهده داشت و همزمان به‌ تاریخ ۱۲/۹/۲۰۱۹ میلادی عضو تیم مذاکراتی برای مذاکرات با امریکا هم مقرر شد. اکنون وی عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی برای مذاکرات بین الافغانی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا نور الله نوری” tab_id=”1600481374259-a645566d-b63b”][vc_single_image image=”87654″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا نور الله نوری”]

محترم ملا نورالله نوری فرزند مولوی غلام عمرالدین در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی در قریه چشمه بهرام خیل ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل متولد شده است .

دروس ابتدایی و تحصیلات عالی خویش را به‌طور کامل در داخل کشور و در مدارس و مساجد مختلف حاصل نموده است.

محترم نوری صاحب ۲۰ پاره قرآن کریم را در زندان گوانتانامو حفظ نموده و علاوه از زبان مادری‌‌اش، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط دارد.

ایشان در نوجوانی و در عمر بسیار کم در جهاد علیه اشغال اتحاد جماهیر شوروی پیشین، عملا سهیم شده و در تنظیم حرکت انقلاب اسلامی زندگی سیاسی خویش را آغاز نموده اند.

ایشان پس از خارج شدن اشغال‌گران شوروی، در سال ۱۹۸۹ میلادی به همراه طلبۀ مدارس منطقۀ خویش، به غرض جلوگیری از منکرات و ایجاد نظم، اتحاد تنظیم طلبه تشکیل دادند که نوری صاحب معاون این تنظیم بودند .

تنظیم مذکور به مدت ۵ سال دوام کرد و در این مدت فعالیت های مهمی انجام داد.

هنگامی‌که تحریک طالبان از سوی مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد در قندهار آغاز گردید و بولدک فتح شد، جناب نوری صاحب در راس یک هیئت به نمایندگی از طلبۀ منطقۀ خویش به قندهار رفته و با مرحوم امیرالمؤمنین همراه شدند و بدون درنگ از سوی امیرالمؤمنین به کار موظف گردیده و مشغول فعالیت نظامی شدند.

نوری صاحب قبل از فتح کابل، به عنوان معاون قومندانی امنیۀ خوست و والی ولایت میدان وردک ایفای وظیفه نموده است.

ایشان پس از فتح کابل، به عنوان والی لغمان به مدت ۲ سال وظیفه اجرا نموده و سپس به عنوان والی بغلان به مدت یک سال و در سال های آخر حاکمیت امارت اسلامی به عنوان والی ولایت بلخ و رئیس تنظیمۀ زون شمال خدمت کرده اند.

در دوران اشغال امریکایی ها ایشان در شمال اسیر شدند و به مدت ۱۳ سال و چندماه در گوانتانامو بندی بودند که بالآخره در اول ماه جون سال ۲۰۱۴ میلادی در نتیجۀ یک تبادله میان مجاهدین امارت اسلامی و امریکایی ها به همراه ۴ تن دیگر از مجاهدین آزاد گردیده و به کشور قطر منتقل شدند.

نامبرده در سال ۲۰۱۸ میلادی، عضو دفترسیاسی امارت اسلامی و در ماه فبروری سال ۲۰۱۹ میلادی، عضو تیم مذاکراتی تعین گردید.

ایشان هم اکنون عضو شورای رهبری، دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی امارت اسلامی هستند.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم قاری دین محمد حنیف” tab_id=”1600481545363-693d1e3b-9575″][vc_single_image image=”87655″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم قاری دین محمد حنیف”]

قاری دین محمد حنیف فرزند مرحوم قاری محمد نذیر در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی در روستای سپین  ارزنچی، ولسوالی یفتل سفلی ولایت بدخشان به دنیا آمده است.

وی در عمر ۱۵ سالگی حفظ قرآن کریم را تکمیل نمود. سپس دروس ابتدایی را نزد والد محترم خویش آغاز کرد و هنوز مشغول درس‌خوانی بود که کودتای منحوس هفت ثور به وقوع پیوست.

با قدرت رسیدن کمونیست‌ها و آغاز جهاد و قیام مسلحانه ملی علیه این پدیده شوم، مدارس دینی و مراکز تعلیمی توسط کمونیست‌های دین ستیز و دین‌گریز تعطیل، تخریب و یا به اثر جنگ‌ها آسیب پذیر گردید.

سر انجام در سال ۱۳۶۴ به کشور همسایه پاکستان مسافرت نموده و در آنجا در مدارس مختلف ایالت سرحد (خیبر پختونخوا) درس و تحصیل خویش را ادامه داد، علوم و فنون مروجه را به شمول دوره کوچک تکمیل نمود و اراده دوره حدیث را داشت که تحریک اسلامی طالبان آغاز شد.

قاری دین محمد حنیف نیز همراه با صدها تن از طلبای ولایت بدخشان به این کاروان پیوست.

پس از فتح کابل الی پایان حاکمیت رسمی امارت اسلامی افغانستان در ابتدا وزیر پلان، و سپس به‌صفت وزیر تحصیلات عالی ایفای وظیفه نمود.

وی بعد از اشغال کشور و آغاز مجدد جهاد علیه اشغال‌گران در سال ۲۰۰۳ میلادی مسؤلیت جهادی ولایت بدخشان را به‌عهده داشت.

در سال ۲۰۰۴ میلادی عضو کمیسون سیاسی تعین گردید و همچنان بنا بر فرمان مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد عضو شورای رهبری مقرر شد.

قاری دین محمد حنیف اکنون عضو شورای رهبری، عضو تیم مذاکراتی و مسئول روابط با کشورهای آسیای میانه در دفتر سیاسی می باشد.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا عبداللطیف منصور” tab_id=”1600481751205-0e6c79c9-605a”][vc_single_image image=”87656″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا عبداللطیف منصور”]

محترم ملا عبداللطیف فرزند الحاج شهید یار محمد در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی در قریه سهاک هیبت خیل ولسوالی زرمت ولایت پکتیا به دنیا آمده است.

ایشان تا صنف پنجم مکتب خوانده و سپس تا درس‌های دینی را تا دورۀ حدیث شریف رسانیده اند.

از زمان طالب العلمی در سیاست فعال بوده و زندگی سیاسی خویش را در تنظیم طلبه حرکت انقلاب اسلامی افغانستان به‌حیث مسئول تنظیم دعوت آغاز نموده اند.

منصور صاحب در اوایل تحریک طالبان در سال ۱۳۷۳ هـ ش با تحریک اسلامی طالبان یکجا شده و در مناطق مختلف ایفای وظیفه نمودند.

در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان معاون والی هلمند و همچنین در یک دورۀ مختصر به‌عنوان شاروال قندهار و در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به‌حیث وزیر مالداری ایفای وظیفه نمودند‌.

پس از اشغال کشور توسط امریکایی ها؛ ایشان در سال ۲۰۰۲ میلادی، به عنوان عضو شورای رهبری و مسئول نظامی ولایت پکتیا تعین گردیدند. نامبرده به مدت ۹ سال به عنوان مسئول جهادی ولایت پکتیا خدمت نمودند.

علاوه بر این، منصور صاحب به عنوان مسئول نظامی ولایت‌های لوگر و ننگرهار نیز ایفای وظیفه نموده و در سال ۲۰۰۸ میلادی، برای یک دوره کوتاه، رئیس کمیسیون سیاسی نیز تعین شدند.

ایشان قبل از عضویت در تیم مذاکراتی و آمدن به قطر، به عنوان رئیس دفتر رهبری و سپس رئیس کمیسیون زراعت و مالداری ایفای وظیفه نمودند.

مولوی عبداللطیف منصور در ماه فبروری سال ۲۰۱۹ میلادی عضو تیم مذاکراتی در مذاکرات با امریکایی‌ها تعین شد و هم اکنون عضو شورای رهبری و عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا شیرین اخند” tab_id=”1600481923230-7e0e82ef-4f4b”][vc_single_image image=”87657″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا شیرین اخند”]

محترم حاجی ملا عبدالله حنفی مشهور به ملا شیرین آخند فرزند ملا محمد ابراهیم باشنده قریه سنزری ولسوالی ژری ولایت قندهار.

وی درس‌های ابتدایی را مدت ۳ سال نزد بزرگان خانواده‌اش حاصل نمود. خانواده وی شهرت علمی دارد. وی بقیه علوم را تا دوره حدیث از استادان مختلف در نقاط مختلف فرا گرفته است.

وی در جریان آموزش بنا بر مقتضای اوضاع، خدامات گوناگون جهادی انجام داده است که بر اثر آن در سلسله آموزشی شان با فاصله‌ها دچار شده و نتوانسته است با تکمیل درس‌ها سند فراغت را به‌دست بیاورد.

هنگامی‌که شوروی‌ها کشور عزیز ما را اشغال کردند، وی مجبور شد تا آموزش علوم دینی را متوقف سازد و متوجه وجیبه شرعی گردد که جهاد علیه اشغال شوروی بود.

وی جهاد مسلحانه را علیه اشغال شوروی ها از کوه تورطاق ولسوالی ژری ولایت قندهار آغاز نمود و نخست به‌حیث فرد و مجاهد و بعدا به حیث قومندان و معاون به خدمات جهاد ادامه داد.

ملا شیرین آخند با آغاز تحریک اسلامی نخست به‌حیث یک فرد به آن پیوست و ضمنا به تجارت شخصی اش نیز ادامه می‌داد و هنگامی که منزل مرحوم امیر المومنین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله هدف یک انفجار نیرومندی قرارگرفت، ملا محمد شیرین به‌حیث مسئول امنیتی منزل مرحوم امیر المومنین تعین گردید.

درسال ۲۰۰۱ هنگامی‌که امریکایی‌ها بر کشور ما تجاوز نمودند، وی به جهاد و مقاومت مسلحانه آغاز نموده و نخست به‌حیث یک دلگی مشر خدمت می‌نمود. بعدا به‌حیث مسئول کمیسیون نظامی ولایت قندهار و پس ازان به‌حیث مسئول حلقه کمیسیون نظامی حوزه غرب و سپس والی هرات و ازان بعد به‌عنوان مسئول عمومی کمیسیون نظامی ولایت های شرق و شمال کشور تعین و اجرای وظیفه نموده است.

همچنان مدتی مسئولیت کمیسیون استخبارات امارت اسلامی را نیز به دوش داشت و پس ازان به‌حیث مسئول جهادی قندهار موظف شد و همزمان به‌حیث قومندان کندک استشهادی ولایت‌های حوزه غرب نیز ایفای وظیفه نموده است.

ملا شیرین آخند درین اواخر به اساس فرمان امیر المومنین عضو شورای رهبری تعیین شده و اکنون عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی نیز است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم شیخ مولوی محمد قاسم راسخ” tab_id=”1600482042721-4a9650be-e42b”][vc_single_image image=”87658″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم شیخ مولوی محمد قاسم راسخ”]

محترم شیخ مولوی محمد قاسم راسخ

شیخ مولوی محمد قاسم راسخ فرزند ملا جمعه نظر در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی در قریه انپیکال ولسوالی فیض اباد ولایت جوزجان چشم به جهان گشود.

وی علوم ابتدایی دینی و عصری را در داخل کشور و تحصیلات عالی دینی اش را در دیار هجرت فرا گرفت و دوره حدیث را در سال ۱۴۱۶ هجری قمری در دارالعلوم مظهر العلوم، داگی به پایان رساند.

وی یکی از بزرگان با رسوخ قوم ترکمن، عالم جید و استاد حدیث است.

شیخ محمد قاسم راسخ در مدارس مختلف دینی مدت ۱۵ سال علوم شرعی را درس گفته و همچنان در  دیار هجرت مدت ده سال به‌حیث شیخ و استاد حدیث خدمت نموده است.

وی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی به‌حیث عضو کمیسیون دعوت و ارشاد امارت اسلامی و مسئول ولایتی آن در جوزجان خدمت نموده است.

محترم شیخ صاحب از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ میلادی به‌حیث قاضی مرافعه محکمه نظامی ۲۰ ولایت شرق و شمال کشور وظیفه اجرا نموده است.

وی اکنون عضو شورای رهبری و تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی فرید الدین محمود” tab_id=”1600482206112-f685e9dc-f191″][vc_single_image image=”87659″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی فرید الدین محمود”]

مولوی فرید الدین محمود فرزند مرحوم مولوی محمد عالم در شرنه مرکز ولایت پکتیکا چشم به جهان گشود.

وی درس‌های ابتدایی دینی را در داخل کشور نزد پدر گرامی‌اش ودیگر علمای جید خواند و بقیه علوم دینی را در مناطق مردان و کوهات کشور پاکستان حاصل نموده است.

شیخ محمود صاحب دوره کلان را در سال ۱۳۹۶ هجری قمری در دارالعلوم حقانیه، به تکمیل رسانیده و سند فراغت را به دست آورده است.

وی در زمان حاکمیت داودخان در سال ۱۳۹۵، با مرحوم مولوی جلال الدین حقانی و شهید مولوی نصرالله منصور معرفی شده و آشنایی پیدا کرد.

وی پس از پیروزی مجاهدین به‌حیث والی پکتیکا ایفای مسئولیت نمود.

مولوی صاحب در زمان حاکمیت امارت اسلامی به‌حیث معین علوم بشری اکادمی علوم در کابل نیز وظیفه اجرا کرده است، و پس از اشغال دوم کشور؛ در عرصه تعلیم و تربیه و همچنان به‌ حیث عضو ریاست تمیز نیز خدامات انجام داده است.

وی اکنون عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی مطیع الحق خالص” tab_id=”1600482454949-f08d8180-5754″][vc_single_image image=”87660″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی مطیع الحق خالص”]

محترم مولوی مطیع الحق خالص فرزند رهبر نامدار جهادی مولوی محمد یونس خالص رحمه الله از قوم نبی‌خیل، در قریه نکرخیل ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی به‌ دنیا آمده است.

وی درس‌های ابتدایی‌اش را نزد پدر بزرگوار و دو کاکاهایش مولوی محمد یوسف و مولوی محمد اسحاق محق رحمهما الله و مکتب ابتداییه و متوسطه را در منطقه خواند. پس از کودتای کمونیست‌ها در سرطان سال ۱۳۵۷ هش به کشور همسایه پاکستان مهاجر شدند وبقیه علوم دینی اش را در مدارس مختلف ایالت خیبر پختونخوا به اتمام رسانیده است.

وی در سال ۱۹۸۸ میلادی مصادف با ۱۴۰۸ ه ق از جامعه اسلامیه مدینه منور در بخش شرعیات تا درجه لسانس و در پوهنتون پنجاب لاهور در بخش اسلامیات سند ماستری گرفته است، و بر علاوه از آن در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی در مدرسه امداد العلوم، پشاور سعادت دوره احادیث نبوی را حاصل نموده است.

محترم مولوی صاحب حافظ قرآن کریم میباشد و بر علاوه از زبان مادری‌اش بر زبان دری و عربی نیز تکلم می‌کند.

مولوی مطیع الحق خالص در سال ۱۴۰۸ هق در مدرسه الهجرت والجهاد به‌حیث استاد تعیین شد و بعدا در چوکات تعلیم و تربیه حزب اسلامی خالص به حیث مسئول ارتباط موسسات خارجی نیز کار کرده است.

مولوی مطیع‌الحق پس از فروپاشی  نظام کمونسیتی در سال ۱۴۱۲ هق در دولت استاد برهان الدین ربانی و حاکمیت امارت اسلامی به‌حیث معاون ریاست تعلیم و تربیه ولایت ننگرهار مسئولیت داشته است.

مولوی مطیع الحق خالص بعد از اشغال کشور توسط امریکایی ها بر نقش قدم پدر مجاهدش پا گذاشته و راه جهاد را به پیش گرفت و در رهنمایی مجاهدین و برانگیختن مردم نقش خوبی انجام داده است.

مولوی صاحب در ماه فبروری ۲۰۱۹ میلادی در مذاکرات با امریکاییها به‌حیث عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی تعین گردید و اکنون عضو دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا خیرالله خیرخواه” tab_id=”1600482668512-a281120c-2fc6″][vc_single_image image=”87660″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا خیرالله خیرخواه”]

محترم خیرالله خیرخواه فرزند مرحوم سید ولی در قریه گوهری ولسوالی ارغستان کندهار چشم به دنیا گشود.

بعد از کودتای کمونیستی، وی در سن طفولیت همراه با خانواده شان به کشور همسایه پاکستان هجرت نمودند، و آنجا در بلوچستان در کمپ سرانانو، شهر کویته و سپس در چرات در جامعه محمدیه و نیز در کوهات تعلیمات دینی خویش را به تکمیل رسانیده است.

ملا خیرالله خیرخواه حافظ قرآن کریم بوده و در کنار زبان مادری خود به زبان های دری، عربی، انگلیسی و اردو روان صحبت کرده می‌تواند.

در جهاد علیه شوروی عملا سهم گرفته و همزمان با آغاز تحریک اسلامی طالبان تحت قیادت مرحوم ملا محمد عمر مجاهد به هدف آوردن امن و ازبین بردن فساد کار را آغاز کرد، قبل از فتح کابل به حیث سخنگوی طالبان اجرای وظیفه میکرد.

در زمان حاکمیت امارت اسلامی به حیث وزیر داخله و بعدا به حیث رئیس تنظیمه حوزه جنوب غرب و به حیث والی هرات اجرای وظیفه نموده است.

نام برده بعد از تجاوز آمریکا بر کشور در سال ۲۰۰۲ میلادی در پاکستان گرفتار و بعد از سپردن به آمریکایی‌ها به زندان گوانتانامو در کیوبا فرستاده شد و در آنجا بالاتر از سیزده (۱۳) سال بندی بود.

ملا خیرالله خیرخواه در اول جون سال ۲۰۱۴ در نتیجه تبادله یک اسیر آمریکایی همراه با چهارتن دیگر از بزرگان طالب آزاد و به قطر انتقال داده شد.

نامبرده در سال ۲۰۱۸ میلادی به حیث عضو دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی در مذاکرات با امریکا تعیین گردید، و فعلا عضو دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم شیخ مولوی شهاب الدین دلاور” tab_id=”1600482767520-17382c07-e7e7″][vc_single_image image=”87661″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم شیخ مولوی شهاب الدین دلاور”]

محترم مولوی شهاب الدین دلاور پسر مرحوم مولوی سید اکبر در سال ۱۳۴۱ هجری شمسی در مرکز ولایت لوگر به دنیا آمده است.

وی آموزش های دینی اش را نزد پدر مرحوم و در مدارس مختلف ولایت لوگر فرا گرفته است. پس از کودتای کمونیستی، با خانواده به پشاور مهاجر شدند. وی در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی از دارالعلوم حقانیه سند فراغت را به دست آورد و به تدریس در مدارس مختلف دینی در پشاور آغاز کرد.

در زمان حاکمیت طالبان در پشاور جنرال قونصل بود، بعداً در اسلام آباد و همچنین در عربستان سعودی به حیث سفیر ایفای وظیفه نموده. همینگونه به حیث معاون قضایی ستره محکمه و ریس تمیز ولایت قندهار نیز خدمت نموده است.

نامبرده بعد از اشغال کشور توسط آمریکا به حیث عضو کمیسیون سیاسی تعیین گردید.

مولوی شهاب الدین دلاور فعلا مسول اداری ارتباطات با جهت های افغانی و عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی می‌باشد.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا عبدالحق وثیق” tab_id=”1600482868070-7372fdcf-6f46″][vc_single_image image=”87662″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا عبدالحق وثیق”]

ملا عبدالحق وثیق پسر ملا محمد سلیم باشنده قریه غریب قلعه ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی است.

وی آموزش های ابتدایی را نزد پدر بزرگوار و دیگر درس های خود را در مدارس مختلف کشور فرا گرفته است. بعضی کتاب های دوره کلان را درپل خشتی، مسجد تاریخی کشور نزد عالم بزرگ آخندزاده صاحب کر خواند. وی حافظ قرآن کریم است و به شمول عربی در سه زبان به آسانی صحبت می تواند.

وی زندگی سیاسی اش را در زیر چتر تجریک اسلامی طالبان آغاز نموده و در اوائل تجریک با مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد یکجا شد.

وثیق صاحب در دوران حکومت طالبان وظایف مختلفی را اجرا نموده است. وی در ابتدا به حیث رئیس اطلاعات و کلتور ولایت نیمروز، سپس قومندان امنیه ولایت قندهار، و پس از فتح کابل به حیث کفیل ریاست عمومی استخبارات و معین اوپراتیفی خدمت نمود و همچنان در اواخر، وظیفه اضافی ریاست استخبارات ولایت قندهار نیز به وی سپرده شد.

ملا عبدالحق وثیق عضویت کمیسیون امنیتی ولایت کابل را، که آن زمان تحت رهبری معاون رئیس الوزراء بود، و نیز عضویت کمیسیون سیاسی در چوکات وزارت خارجه را داشته است.

پس از اشغال کشور از سوی امریکا، وثیق صاحب از سوی امریکایی ها در غزنی گرفتار شد و حدود دوازده سال را در زندان گوانتانامو سپری نمود.

وی نیز در اول جون سال ۲۰۱۴ در نتیجه تبادله یک اسیر آمریکایی همراه با چهارتن دیگر از بزرگان طالب آزاد و به قطر انتقال داده شد.

نامبرده در سال ۲۰۱۸ میلادی به حیث عضو دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی در مذاکرات با امریکا تعیین گردید، و فعلا مسئول اداری روابط با کشورهای اروپایی در دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم مولوی محمد نبی عمری” tab_id=”1600482950136-be00bf2d-1eb7″][vc_single_image image=”87663″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم مولوی محمد نبی عمری”]

محترم مولوی محمد نبی عمری فرزند حاجی محمد عمر در سال ۱۹۷۱ میلادی در قریه شمشی خیل ولسوالی اسماعیل خیل ولایت خوست چشم به جهان گشود.

نامبرده تعلیمات ابتدایی خویش را در داخل کشور انجام داده است، بعد از اشغال شوروی سابق به کشور پاکستان هجرت نموده و متباقی تعلیمات دینی خویش را در دیار هجرت در مدرسه های معروف به اکمال رساند.

بعد از به دست آوردن سند تعلیمات دینی و وفاق المدارس پنج سال تدریس نمود.

عمری صاحب حافظ قرآن کریم بوده و در کنار زبان های دری و پشتو به زبان عربی نیز تسلط کامل دارد.

عمری صاحب مبارزات سیاسی و جهادی خویش را تحت قیادت محترم مرحوم جلال الدین حقانی آغاز نموده بود.

در جهاد علیه اتحاد شوروی جهاد عملی نموده و در جنگ های مختلف پنج مرتبه زخمی شده است.

نامبرده بعد از سقوط رژیم کمونیستی در زمان حکومت استاد برهان الدین ربانی به در شورای حل وعقد به نمایندگی از ولسوالی خود به حیث وکیل شرکت نموده بود.

عمری صاحب در سال ۱۹۹۲ م در حکومت مجاهدین دو سال به حیث معاون قمندانی امنیه ولایت خوست خدمت کرده و هنگامی که تحریک طالبان هنوز کابل را نگرفته بودند به حیث قمندان امنیه زابل وظیفه اجرا نموده است.

عمری صاحب بعد از فتح کابل به حیث قمندان عمومی قوای سرحدی افغانستان تعیین گردید.

عمری صاحب بعد از اشغال کشور توسط آمریکا در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۲ توسط آمریکایی‌ها گرفتار شد و در حدود دوازده سال در زندان گوانتانامو بندی بود.

بالاخره در سال در اول ماه جون ۲۰۱۴ در نتیجه یک تبادله بین آمریکایی‌ها و طالبان همراه با چهار تن از رفقایش آزاد و به قطر انتقال داده شد.

نامبرده در فبروری ۲۰۱۸ م عضو دفتر سیاسی امارت اسلامی و در فبروی ۲۰۱۹ عضو تیم مذاکره‌کننده با آمریکایی‌ها تعیین گردید.

عمری صاحب فعلاً مسول اداری ارتباط با سازمان ملل و موسسات جهانی در دفتر سیاسی و عضو تیم مذاکراتی می‌باشد.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم محمد سهیل شاهین” tab_id=”1600483035423-d51cb199-ad67″][vc_single_image image=”87664″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم محمد سهیل شاهین”]

محمد سهیل شاهین پسر حاجی غلام محمدخان باشنده ولسوالی احمدآباد ولایت پکتیا.

وی از دیپارتمنت انگلیسی پوهنتون کابل لیسانس و همچنان در ژورنالیسم دیپلوم دارد.

وی در دوره جهاد پیشین در عرصه فرهنگی فعالیت نموده و نوشته هایش در مجلات زیادی پخش شده است. نامبرده نویسنده توانا است و بر علاوه از پشتو، در زبان انگلیسی هم می نویسد. همچنان بر علاوه از زبان مادری اش پشتو، در زبان های دری، عربی، انگلیسی و اردو هم به روانی صحبت می نماید.

شاهین صاحب در دوران جهاد بر ضد شوروری، به حیث مدیر مجله «خدام الفرقان» و اخبار انگلیسی (TheVoice of Mujahid) مربوط تنظیم حرکت انقلاب اسلامی شهید مولوی نصرالله منصور و همچنان مدیر مجله تنظیم های هفتگانه (The Jihad Rays) سابقه کاری دارد. نامبرده به حیث معاون کمیته سیاسی حرکت انقلاب اسلامی مولوی نصرالله منصور نیز وظیفه اجرا نموده است.

سهیل شاهین  در زمان حاکمیت امارت اسلامی رئیس روزنامه کابل تایمز بود. سپس به حیث معاون نمایندگی امارت اسلامی افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویارک و ازان پس به حیث معین سفارت امارت اسلامی در اسلام آباد گماشته شد.

پس از اشغال کشور از سوی امریکا و ناتو، وی در بخش فرهنگی امارت اسلامی فعالیت داشت و مدتی به حیث مدیر وبسایت انگلیسی الاماره خدمت نموده است.

محمد سهیل شاهین اکنون در دفتر سیاسی مسئولیت ادارات مختلف را به دوش دارد و عضو دفتر سیاسی و تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم ملا محمد انس حقانی” tab_id=”1600483151137-948d9547-4754″][vc_single_image image=”87665″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم ملا محمد انس حقانی”]

ملا محمد انس حقانی فرزند کوچک شخصیت بزرگ جهادی مرحوم مولوی جلال الدین حقانی رحمه الله است. وی در سال ۱۹۹۴ میلادی تولد و باشنده قریه کندو ولسوالی گرده‌سری ولایت پکتیا است.

انس حقانی در کنار درس مکتب، علوم دینی را نیز تا دوره خورد خوانده است، و بر علاوه از زبان مادری‌اش پشتو با دو زبان دیگر نیز تکلم می تواند.

وی در بخش سیاست و کمپیوتر کورس‌های کوتاه مدت خوانده است و هنوز دوره تعلم وی تکمیل نگردیده بود که توسط امریکایی‌ها دردحالی بازداشت گردید که برای ملاقات یکی از خویشاوندانش به کشور قطر رفته بود.

انس حقانی تقریبا ۵ سال در بگرام زندانی بود و در ماه نومبر سال ۲۰۱۹ میلادی در بدل دو استادان خارجی با دو تن از رفقایش یکجا تبادله گردید و به کشور قطر انتقال یافتند.

وی در ماه فبروری سال ۲۰۱۹ میلادی که هنوز در زندان به سر می برد، به‌حیث عضو تیم مذاکراتی تعین گردید.

وی اکنون عضو دفتر مطبوعاتی دفتر سیاسی در قطر و نیز عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی است.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”محترم داکتر محمد نعیم” tab_id=”1600483306560-c2de41b5-2ecd”][vc_single_image image=”87667″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_wp_text title=”محترم داکتر محمد نعیم”]

داکتر محمد نعیم پسر شهید داکتر آغاجان در قریه بهادرخان در مربوطات دره عربان ولسوالی چک ولایت میدان وردک در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی چشم به جهان گشود.

هرگاه پدر او در سال ۱۳۵۹ خورشیدی از سوی شوروی ها و کمونیست ها به شهادت رسانده شد، درس های ابتدایی دینی و کتاب های منظوم فارسی را پیش کاکایش مرحوم ملا امیرجان خواند. وی آموزش های ابتدایی عصری را در مکتب سپین کلی ولایت کابل خواند و سپس شامل لیسه منطقه خود دره عربان شد و نیز در مدرسه شهادت به درس خوانی اش دوام داد و قرآن کریم را نیز حفظ نمود.

وی به هدف پیش بردن سلسله تعلیمی اش، در سال ۱۳۷۴/۷۵ به کشور پاکستان رفت و در سال ۱۳۷۸/۷۹ سند لیسانس را در بخش لسان عربی و علوم اسلامی از پشاور به دست آورد و مدال طلایی را در سال ۲۰۰۴ میلادی از آن خود ساخت.

وی در سال ۲۰۰۴ میلادی در پوهنتون بین المللی اسلام آباد برای دکتورا داخله گرفت و در سال ۲۰۰۵ میلادی درس هایش را تکمیل کرد. وی در سال ۲۰۱۰ میلادی رساله اش را تکمیل نمود، البته؛ مناقشه رساله هنوز باقی مانده است.

داکتر محمد نعیم از آغاز در پهلوی آموزش های عصری، با استفاده از وقت به خصوص در زمستان به درس های دینی اش نیز دوام می داد. وی در سال ۲۰۰۶ میلادی دوره حدیث را در دارالعلوم حقانیه تکمیل نموده دستار فضیلت را به سر نمود. قابل یادآوری است که وی در دوره حدیث از بین تقریبا ۹۰۰ تن فاضلان جایگاه اول را از آن خود ساخت.

داکتر صاحب از ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی در پوهنتون بین المللی اسلامی اسلام آباد تدریس کرده و از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ در پوهنزی زبان عربی و علوم اسلامی پشاور درس گفته است.

با آغار اشغال امریکایی، وی در پهلوی آموزش ها در صفوف امارت اسلامی به فعالیت های فکری، جهادی، فرهنگی و سیاسی نیز شروع کرد و درین سلسله مشکلات زندان را نیز سپری نمود. وی از ۲۰۱۰ به این سو در دفتر سیاسی امارت اسلامی مشغول خدمت است.

اکنون داکتر صاحب عضو تیم مذاکراتی و سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی می باشد.

[/vc_wp_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tour][/vc_column][/vc_row]