نشرات سایت‌های خبری

افغانستان در ماه حوت

گزارشی از مهم‌ترین اخبار ماه حوت سال ۱۴۰۲

بخش تداوی بیماری توبرکلوز مقاوم در شفاخانه ملکی ‎#خوست از سوی ریاست برنامه ملی کنترل توبرکلوز افتتاح شد.
به گفته مسوولان؛ با افتتاح این بخش برای بیماران توبرکلوز سهولت‌های زیادی فراهم می‌شود.

 

وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، در پروژه شهر ‎#کابل_جدید در ۱۰۰ جریب زمین یک کمپلکس معیاری طبی ساخته می‌شود.
به گفته این وزارت؛ این کمپلکس در فاز اول شهر کابل جدید در ساحه به دور از ترافیک شهری و دسترسی آسان مردم ساخته می‌شود.

از سوی ستره محکمۀ امارت اسلامی افغانستان بالای چهار قاتل در ولایت غزنی و جوزجان حکم الهی قصاص تطبیق شد.

 

مولوی احمدالله وثیق، رئیس عمومی کمیته ملی المپیک و تربیت بدنی جهت اشتراک در مراسم افتتاحیه مسابقات “ورزش و نسل آینده” به تاتارستان، روسیه سفر کرد.
آقای وثیق در جریان سفرش با وزیران ورزش روسیه و تاتارستان دیدار کرد و در زمینهٔ همکاری‌های ورزشی بحث و تبادل نظر کرده است.

‏کار ساخت یک مسجد به نماد مسجد اقصی به هزینه ۲ میلیون افغانی در ولایت ‎#فراه آغاز شد.

 

‏از سوی ستره محکمۀ امارت اسلامی افغانستان بالای یک قاتل در ولایت جوزجان حکم الهی قصاص تطبیق شد

 

مجاهد: در روزهای نزدیک سفارت آذربایجان در کابل گشایش می‌یابد

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های خصوصی گفته است که بزودی آذربایجان سفارت خود را در کابل بازگشایی می‌نماید.

 

با حفاری و فعال شدن ۶ حلقه چاه جدید در حوزه نفتی آمو دریا، مقدار استخراج نفت این حوزه به ۱۳۵۰ تُن در روز افزایش یافت.

حوزه نفتی آمو دریا که شامل ولایات سرپل، جوزجان و فاریاب می‌شود با حفاری این چاه‌ها مجموع چاه‌های فعال در این حوزه به ۲۴ حلقه رسید.

گفتنی است که تا پایان سال‌روان میلادی ۲۳ حلقه چاه دیگر نیز در این حوزه حفاری و فعال خواهد شد که سطح استخراج روزانه نفت به ۳۰۰۰ تُن افزایش خواهد یافت.

قابل یادآوریست، که در حال حاضر ۱۵۰۰ به‌گونه مستقیم و غیرمستقیم در حوزه آمو دریا مشغول کار اند.

 

برای ۲۷۷ خانواده نیازمند در ولسوالی آبکمری پول نقد توزیع شد

 

‏اداره ملی خط‌آهن می‌‌گوید که ملا بخت‌الرحمن شرافت، رییس عمومی این اداره و هیأت همراه‌اش در جریان سفر به اوزبیکستان، تفاهم‌نامه آغاز مطالعات تخنیکی و اقتصادی پروژه خط‌آهن افغان ترانس میان ‎#افغانستان، ‎#اوزبیکستان و امارات متحده عربی را امضا کرده است.
به گفته این اداره، این مطالعات توسط شرکت “ADL Ulanish” امارت متحده عربی و با هزینه مالی این شرکت انجام و نتایج آن جهت جذب سرمایه‌گذاری با نهادهای مالی، کشورها و تاجران به اشتراک گذاشته می‌شود.

نشست کمیسیون سیاسی به‌ریاست مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا برگزار شد.
در این نشست در باره وضعیت افغانستان و منطقه، نشست دوحه و در مورد طرح اداره ملی حفاظت محیط زیست در رابطه به نهال‌شانی در بهار سال آینده در کشور، گفت‌وگو شده است.
طرح ارایه شده اداره ملی حفاظت محیط زیست شامل توسعه ساحات سبز، نهال‌شانی و مدیریت آب‌ها می‌باشد.

بانک مرکزی می‌گوید، به‌منظور ایجاد سهولت در دادوستد؛ بیش از ۴۹۳ میلیون بانک‌نوت مندرس زون غرب را در ولایت هرات حریق کرده است.

‏اداره خط آهن بلخ گفته است که قرارداد پروژه بازسازی خط آهن مزار _ ازبیکستان به طول ۷۵ کیلومتر با یک شرکت ازبیکستانی به هزینه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر امریکایی بسته شده است که کار آن در مدت ۳ ماه تکمیل می شود.

 

بخش تداوی بیماری توبرکلوز مقاوم در شفاخانه ملکی ‎#خوست از سوی ریاست برنامه ملی کنترل توبرکلوز افتتاح شد.
به گفته مسوولان؛ با افتتاح این بخش برای بیماران توبرکلوز سهولت‌های زیادی فراهم می‌شود.

 

وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، در پروژه شهر ‎#کابل_جدید در ۱۰۰ جریب زمین یک کمپلکس معیاری طبی ساخته می‌شود.
به گفته این وزارت؛ این کمپلکس در فاز اول شهر کابل جدید در ساحه به دور از ترافیک شهری و دسترسی آسان مردم ساخته می‌شود.

ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت ‎#جوزجان می‌گوید، ۸۶ خانه برای عودت‌کنندگان نیازمند در ولسوالی‌های فیض‌آباد و شبرغان این ولایت از سوی این ریاست توزیع شده است.
به گفته این ریاست؛ این خانه‌ها دارای دو خانه و یک دهلیز و تشناب و دارای سیستم برق آفتابی است که هر کدام، به ارزش چهارهزار دالر امریکایی به‌گونه اساسی ساخته شده است.

 

اداره ملی حفاظت محیط زیست می‌گوید، تفاهم‌نامه همکاری به ارزش ۲۸۲ هزار دالر میان این اداره و موسسه تحفظ حیات وحش “WCS” به امضا رسیده است.
این اداره می‌افزاید، براساس این تفاهم‌نامه؛ موسسه تحفظ حیات وحش پروژه‌ای را در مورد سروی‌های بیوفزیک، اجتماعی و اقتصادی پارک ملی نورستان در جریان سال روان و سال آینده میلادی تطبیق می‌کند.

مدیریت مبارزه با مواد مخدر ‎#بغلان میگوید که سی ویک تن از معتادان مواد مخدر پس از ۴۵ روز تداوی، بهبودی حاصل کردند وبه خانواده های شان برگشتند.‏کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان می‌گوید، در اثر تلاش‌های این کمیسیون شاپور حسن‌زوی، عضو ولسی جرگه؛ جنرال متقاعد غلام دستگیر رحیمی، رییس جنایی ولایت ننگرهار؛ عبدالصمد مدد، کارمند ملکی بخش تخنیک خارجی‌ها در میدان هوایی سابق خوست و محمد غلام ملاخیل، رییس منابع بشری وزارت مالیه در اداره پیشین به کشور برگشته‌اند.
براساس آمارهای کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان تاکنون نزدیک به ۸۰۰ تن از مقامات اداره پیشین در اثر تلاش‌های این کمیسیون به کشور برگشته‌اند.

پس از حاکمیت امارت اسلامی، برای نخستین‌بار از طریق دهلیز هوایی میان امارات متحده عربی و ‎#بلخ پرواز صورت گرفت.
به گفته مسوولان میدان هوایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، در این پرواز ۱۶ تُن کالای الکترونیکی شرکت بیات پاور از ‎#دُبی به شهر ‎#مزارشریف فرستاده شد.
این درحالیست که چندی قبل پرواز‌های دو طرفه میان عربستان سعودی و این میدان‌ هوایی آغاز شده بود.

۲۵ پروژه به لرزش ۸ میلیارد افغانی منظور شده است

معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرا در ایکس از منظور شدن ۲۵ پروژه به ارزش ۸ میلیارد افغانی در نشست کمیسیون تدارکات ملی خبر داده است.

بربنیاد خبرنامه معاونت اقتصادی، این پروژه‌ها شامل تکمیل کار ساخت شفاخانه ۱۰۰ بستر غزنی، تکمیل تونل‌های انحرافی بند بخش‌آباد، ساخت شماری از سرک‌های شهر کابل و تکمیل کارهای باقی مانده بخش سوم بند کمال خان اند.

ز شش هزار قیراط زمرد پنجشیر به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار دالر آمریکایی به فروش رسیدبانک مرکزی فعالیت صرافی‌های آنلاین در کشور را غیرقانونی خواند

قونسلگری #افغانستان در کراچی #پاکستان:

۴۰ افغان به‌شمول یک خانم در نتیجه تلاش‌های مسوولان این قونسلگری، از زندان‌های مختلف کراچی آزاد و به‌کشور منتقل شده‌اند.

کار ساخت یک بند ذخیروی آب در خوست آغاز شد

وزارت انرژی و آب در خبرنامه‌ای از آغاز کار  بند ذخیروی قریه لیژه در ولسوالی گربز ولایت خوست به ارزش ۹.۴ میلیون افغانی خبر داده است.

در خبرنامه آمده که این بند ظرفیت ذخیره ۹۷ هزار متر مکعب آب را دارد که سالانه به اندازه ۱۱۰ هزار متر مکعب آب‌های زیرزمینی تغذیه خواهد کرد.

پروژه کاسا یک هزار میان چهار کشور به امضاء رسید

ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی در ایکس گفته که روز گذشته (جمعه، ۱۸حوت) پروژه کاسا یک‌هزار میان افغانستان، پاکستان، قرقیزستان و ازبیکستان به امضا رسیده است.

آقای مجاهد افزوده که کار این پروژه به پشتیبانی مالی بانک جهانی تا پایان ماه جاری آغاز می‌شود.

جت‌های پاکستانی یک خانه مسکونی را در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا بمباران کرد.

نیروهای امارت اسلامی در پاسخ به حملات وحشیانه پاکستان به پاس‌گاه‌های نظامیان پاکستانی در نه نقطه خط فرضی حملات توپخانه‌ای انجام دادند.