تحلیل سیاسی

گسترش روابط دیپلوماتیک ا.ا.ا با جهان

باز شدن سفارت آذربایجان در افغانستان

نویسنده: سائس سعیدی
ملت افغان در طول این مدت کوتاه که امارت اسلامی زمام امور مملکت را بدوش گرفته است، هر روز شاهد تحولات مثبت و خرسندکننده هست، که این باعث بالندگی و غرورآفرینی برای افغان‌ها و احساس دوبارهٔ دمیدن روح در این کالبد شده است. اکنون ندای ارتقای صنعت و اقتصاد کشور از هر گوشه‌وکنار کشور بلند می‌شود و نوای ساخت زیر‌بناها، آبادانی و گسترش روابط دیپلوماتیک از زبان‌ هر شهروند شنیده می‌شود که این یعنی متحقق‌شدن آرمان دیرینه و ناپدیدشدهٔ هر افغان‌، که سالیان مدیدی انتظار چنین روز شکوفایی را کشیده است.

بازشدن سفارت جمهوری آذربایجان، حامل نویدی دیگر برای‌ افغان‌ها است که زمام‌داران امروزی کشور، از هیچ‌نوع کوششی برای بهبودی اقتصادی، معیشتی، سیاسی و امنیتی کشور دریغ نمی‌ورزند، و بر همین اساس شاهد بازشدن سفارت کشور مذکور در کابل بودیم. این مورد، علاوه بر نویدی برای افغان‌ها، در واقع گوش‌زدی نیز برای عموم کشور‌های منطقه و جهان است تا در پی‌ گسترش روابط دیپلماتیک و تعامل با امارت اسلامی باشند؛ زیرا کلید گشایش مشکلات منطقه‌ای و جهانی، تعامل و تفاهم است.

الحمدلله، اکنون نسبت به هر زمانی کرسی سیاست افغانستان، به شکل مقتدرانه و آبرومندانه از یک ملت غیور و دارندهٔ کارنامهٔ درخشان، نمایندگی و حقوق افغان‌ها را احراز می‌نماید. بر بالای این کرسی، شخصیت نبوغ‌یافته و فرزند صدیق این کشور، امیرخان متقی -حفظه‌الله- تکیه زده است که از عمق و نبض سیاست کشور‌های منطقه و جهان آگاه بوده و سیاست خارجی امارت اسلامی را بر اساس فرامین شریعت اسلامی ترسیم می‌نماید و این باعث شده است تا امارت اسلامی دستِ بالایی در سیاست خارجی خود در تمام ابعاد داشته باشد.

آن‌چه بعد از این‌همه تلاش و فداکاری بزرگان امارت اسلامی متوجه ما (ملت) می‌شود، این است که امارت اسلامی را در تصامیم مدبرانه و قاطعانه‌‌اش حمایت نموده و دست آن‌ عده اشخاصی را که در پی‌ تخریب افکار و تشویش اذهان عمومی هستند، از شرارت و خرق اجماع ملت کوتاه نماییم تا مسئولین امارت اسلامی به نحو احسن این‌ کشتی پُر‌بار افغان‌ها را از تلاطم‌های دریای سیاه سیاست گذرانده و به منزل مقصود برسانند.