خوارج

چرا به آن‌ها خوارج می‌گوییم/بخش چهارم

صفاتی چند، از خوارج زمانه و داعشی‌ها که به رشته تحریر درآورده شده است

صفت هفتم

خوارج در میان خود علمای راستین و ثقه ندارند و حتی کتاب قابل اعتمادی که بیان‌گر آراء و عقاید‌شان باشد هم به زحمات می‌توان در میان‌شان یافت. ابن‌تیمیه -رحمه‌الله- می‌فرماید: «خوارج را با گفته‌های دیگران در مورد‌شان می‌شناسیم؛ چرا که آن‌ها نه کتابی دارند و نه عالمی». حضرت علی -رضی‌الله‌عنه- می‌فرماید: «خوارج نه قاری قرآن هستند، نه فقیه در دین و نه به تاویل آگاه‌اند و اعمالی انجام می‌دهند که در اسلام سابقه نداشته‌اند».

آیا در میان خوارج امروزی (داعش) عالم شناخته‌شده‌ای وجود دارد‌!؟ شیخ محیسنی -حفظه‌الله- قسم یاد می‌کند که در میان خوارج امروزی، اصلا عالم شناخته‌شده‌ای وجود ندارد. ایشان می‌فرمایند: داعش چند صباحی کتاب‌های شیخ قتاده را نشر می‌نمود و به آن احترام قائل بود؛ اما زمانی که وی از اعمال خوارج اعلان برائت نمود، خوارج شروع کردند به بدگویی‌اش و اعتبار ایشان نزد آن‌ها ساقط شد.

عدنانی؛ سخن‌گوی داعش بار‌ها گفته بود که: «الحمدلله ما موکب خلافت را به راه انداختیم. سنبل‌ها (علماء) و بت‌ها را بر انداختیم». این سخنان را زمانی مطرح می‌کرد که در مورد علمای سر‌شناس و ثقهٔ‌شان از آن سوال می‌شد، تا با این حرف‌ها بتواند از تنگنایی که در آن‌ گیر نموده نجات یابد، در حالی که خداوند متعال می‌فرماید: “فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ”.

صفت هشتم

خوارج سرزمین‌های تحت سیطرهٔ‌شان را دارالاسلام و سایر مناطق را دارالکفر می‌دانند.

در این مورد می‌توانید سخنان ضبط‌شدهٔ سخن‌گوی داعش را گوش دهید که گفته است: به دارالاسلام بپیوندید (یعنی در سرزمین تحت سیطرهٔ آن‌ها) چرا که نزد آن‌ها شریعت در هیچ ‌جای دیگر جاری نمی‌شود. ابن‌تیمیه -رحمه‌الله- در این مورد می‌فرماید: «از ویژگی‌های خوارج آن است که گروهی، امام و محدودهٔ خاصی دارد که آن را دارالهجره، و غیر آن را دارالکفر و دارالحرب می‌خوانند». مگر داعش نمی‌گفت که به دارالاسلام (سرزمین‌های تحت سیطرهٔ‌شان) بپیوندید!؟ در ولایت ننگرهار افغانستان، زمانی‌ که همهٔ داعشی‌ها جمع شده بودند، منطقهٔ تحت سیطرهٔ خود را که یک ولسوالی هم‌ نبود دارالاسلام، و سرزمین‌های تحت سیطرهٔ مجاهدین امارت اسلامی و تمام جهان را دارالکفر می‌نامیدند.

صفت نهم

خوارج قایل به امامت و خلافتی هستند، که خود آن‌ها ساخته و فردی را به عنوان خلیفه تعیین نموده‌اند و جنگ را با هر کسی که با آن‌ها مخالف هست واجب می‌دانند. ابن‌تیمیه -رحمه‌الله- می‌فرماید: «آن‌ها از عامهٔ مردم با داشتن امام، جامعه و محدودهٔ جغرافیایی( دار) جدا می‌شوند». مگر داعش غیر از این‌که در سراسر کشورهای اسلامی با مجاهدین در حال جنگ است، فعالیت و دست‌آورد دیگری هم دارد؟

در افغانستان از روزی که این‌ها قدم‌های منحوس خود را گذاشتند به‌جای مقابله و جنگ با آمریکا و ایادی آن، در برابر مجاهدین امارت اسلامی قرار گرفته و در پی تخریب و تضعیف صفوف مجاهدین امارت اسلامی بودند. آن‌ها در هر گوشه‌وکناری که قدم گذاشته‌اند، اولین کارشان مقابله با ملت‌های مسلمان و مجاهد بوده است.