خوارج

چرا به آن‌ها خوارج می‌گوییم/بخش سوم

صفاتی چند، از خوارج زمانه و داعشی‌ها که به رشته تحریر درآورده شده است

صفت پنجم:

علما می‌فرمایند: خوارج هستند که جنگ با مسلمانان را شروع می‌کنند. ابن‌تیمیه -رحمه‌الله- می‌فرماید: «وقد اتفق الصحابه والعلماء بعدهم على قتال الخوارج، فإنهم بغاه على جمیع المسلمین، سوى من وافقهم على مذهبهم، وهم یبدؤون المسلمین بالقتال، ولا یندفع شرهم إلا بالقتال». صحابه و علمای بعد از آن‌ها بر جنگ با خوارج اتفاق نظر دارند؛ چرا که آنان به حق تمامی مسلمانان تجاوز می‌کنند، به جز آن‌عده‌ای که موافق مذهب و روش‌شان باشند. خوارج آغازگر جنگ با مسلمانان هستند و شرشان نیز، جز با جنگ دفع نمی‌شود. (منهاج السنه)

عدنانی؛ سخن‌گوی خوارج – داعش گفته بود: «جماعت‌ها را ملغی می‌کنیم و جمع‌شان را برهم می‌زنیم و با جماعت‌های مختلف می‌جنگیم تا فقط خودمان باقی بمانیم». چنان‌که داعش در مقابل امارت اسلامی جنگ‌ را شروع نمود و علیه مجاهدین امارت اسلامی می‌جنگید.

به خوارج می‌گوییم: بالفرض مجاهدین امارت اسلامی افغانستان با حرکات و عنعنات شما سازگاری نداشتند، گناه مجاهدان و برادران‌مان در سوریه، عراق، سومالی و لیبی چه بود که علیه آن‌ها شمشیر از غلاف بیرون کردید؟! گناه مردم مظلوم و ملکی افغان چه بود که آن‌ها را در جلال‌آباد و کنر سر می‌زدید؟!

ابن‌تیمیه -رحمه الله- می‌فرماید: «شر خوارج بر مسلمان‌ها از شر یهود و نصاری هم بیشتر است؛ چرا که آن‌ها در قتل تمام مسلمان‌ها جزء کسانی که با آن‌ها موافق هستند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. همان‌قدر که یک مسلمان واقعی برای قتل یک کافر حربی کوشش می‌کند، آن‌ها به همان اندازه در کشتار مسلمانان تلاش می‌کنند».

امروزه ما به وضوح این حالت اسف‌ناک را می‌بینیم که خوارج عصر (داعش) جهان کفر و مستکبرین را رها نموده، و شب‌وروز در پی قتل مسلمان‌ها در افغانستان و عموم کشور‌های اسلامی‌ست، و در این امر خیلی تلاش می‌ورزد و این خود نمایان‌گر خوارج‌بودن این سازمان می‌باشد.

صفت ششم:

خوارج به علماء و اهل علم طعنه می‌زنند. این‌ مشکل دقیقاً از زمان پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- تا به امروز بوده است، آن‌جا که اولین خارجی (منتسب به خوارج) ذوالخویصره به آگاه‌ترین فرد بشریت پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- طعنه زده و گفت: «ای محمد از خدا بترس!» حتی نگفت رسول خدا. بعد گفت: ای محمد عادلانه رفتار کن. سپس پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- فرمودند: «ویحک إن لم أعدل، فمن یعدل؟!» وای بر تو اگر من عادل نباشم، چه کسی عادل است؟

حضرت عمر -رضی‌الله‌عنه- گفتند: رسول خدا اجازه دهید تا او را بکشم، ایشان اجازه نداده و سپس فرمودند: «کسانی از تبار این خواهند آمد، که نماز و روزهٔ‌تان را در مقابل نماز و روزهٔ آن‌ها حقیر می‌شمارید». پس طعنه‌زدن از صفات بارز خوارج است.

حضرت ابن‌عباس -رضی‌الله‌عنهما- از طرف حضرت علی -رضی‌الله‌عنه- برای گفتگو با خوارج، نزد آن‌ها فرستاده شد. ابن‌عباس -رضی‌الله‌عنهما- پیش خوارج رفت و فرمود: «من از نزد بهترین مردمان (اصحاب پیامبر خدا -صلی‌الله‌علیه‌وسلم-) پیش شما آمده‌ام، در حالی که یکی از آن‌ها در میان شما نیست». در این میان، خوارج به ابن‌عباس -رضی‌الله‌عنهما- که مفسر و آگاه‌ترین فرد امت به قرآن بود، طعنه زده و گفتند که وی قرآن را می‌خواند ولی آن‌ را نمی‌فهمد. آن‌ها به ابن‌عباس -رضی‌الله‌عنهما- طعنه زدند و ببینید که رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- در موردشان چه می‌گوید: «ثم‌ یأتی أقوام یقرون القرآن ثم‌ یقولون قد قرآنا القرآن فمن أقرأ منا؟!» قومی خواهند آمد که قرآن را می‌خوانند و می‌گویند چه کسی از ما عالم‌تر به قرآن است؟!

از صفات بارز خوارج همین طعن واردنمودن و احساس بی‌نیازی به علماء و صلحای امت است. امام شاطبی -رحمه الله- می‌فرماید: «نکتهٔ مهم در فساد و باطل‌بودن خوارج این است که آن‌ها اولین کسانی هستند که سلف صالح را مورد طعن قرار می‌دهند». عدنانی سخن‌گوی داعش گفته بود: «ما سنبل‌ها (علماء) و بت‌ها را برانداختیم و این‌ها (علماء) الاغ‌هایی هستند که در گِل مانده‌اند».

این تشریحاتِ صفات خوارج سخنان علماء عصر حاضر نه، بلکه سخنان ابن‌عمر، ابن‌حزم، ابن‌تیمیه و شاطبی -رضی‌الله‌عنهم- هستند که بعد از قرن‌ها و سال‌ها، همان صفات و تشریحات‌شان، در گروهی موسوم به داعش، منطبق می‌شوند. أعاذنا الله من شرهم.

ادامه دارد..

بخش دوم

بخش اول