مصاحبۀ اختصاصی مجلۀ وزین حقیقت با جناب محترم الحاج مولوی عبدالرحمن صاحب سابق رئیس اتاق تجارت هرات و فعلا مسئول جهادی در ولایت جوزجان

مصاحبۀ اختصاصی مجلۀ وزین حقیقت با جناب محترم الحاج مولوی عبدالرحمن صاحب سابق رئیس اتاق تجارت هرات و فعلا مسئول جهادی در ولایت جوزجان (ترتیب: سعید افغان) ادارۀ مجله: حاجی مولوی صاحب محترم اگر در ابتداء خود را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟ جواب: بسم الله الرحمن الرحیم – الحمدلله رب العلمین و العاقبه للمتقین […]

مصاحبۀ اختصاصی مجلۀ وزین حقیقت با جناب محترم الحاج مولوی عبدالرحمن صاحب سابق رئیس اتاق تجارت هرات و فعلا مسئول جهادی در ولایت جوزجان (ترتیب: سعید افغان)

ادارۀ مجله: حاجی مولوی صاحب محترم اگر در ابتداء خود را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم – الحمدلله رب العلمین و العاقبه للمتقین و الصلواه و السلام علی رسوله الکریم و علی آله و صحبه اجمعین.

نام ما مولوی عبدالرحمن از ولایت فاریاب هستیم اصالتا و فعلا مسئول امور جهادی در ولایت جوزجان می باشیم که حدودا هفت  یا هشت ماه می شود این وظیفه از سوی مقام امارت اسلامی به ما محول شده است.

ادارۀ مجله: جناب والی صاحب محترم عملیات عزم در سالجاری را چگونه ارزیابی می کنید؟

جواب: الحمدلله که عملیات (عزم) امسال بسیار موفق و با پیشرفت بوده است در سراسر افغانستان شاهد پیشرفت های نظامی زیادی بودیم، چنانکه به شما هم معلوم می باشد در جریان عملیات عزم ولسوالی های بسیاری به دست مجاهدین فتح گردیدند و در صفحات شمال حتی ولایت ها نیز در حالت فتح قرار گرفتند و مجاهدین به فضل و یاری الله متعال توانستند ولایت مهم قندوز را بطور کامل تصرف نمایند، در کنار فتوحات، مجاهدین امارت اسلامی به غنایم بسیار زیادی دست پیدا کردند، بسیار موترهای نظامی، توپ ها و تانک ها غنیمت شده و مجاهدین الحمدلله گفته می توانیم حالا تقریبا از نظر امکانات نظامی با دشمن مساوی گردیده اند، و خلاصه عملیات عزم دشمن مزدور و باداران آن را بسیار وارخطاء کرده و تا جائیکه گمان ما و شما شود دشمن بسیار ترس خورده و هراسان گردیده است.

ادارۀ مجله: حاجی مولوی صاحب محترم در ولایت جوزجان که شما مسئول امور جهادی در آن می باشید عملیات عزم چگونه بود؟

جواب: الحمدلله همانطور که شما از رسانه ها شاید که شنیده باشید ولایت جوزجان که یکی از ولایت های شمالی افغانستان است، این ولایت دارای ده ولسوالی می باشد و مثل سایر ولایت های شمالی شاهد فتوحات ارزشمند و پیشروی های روز افزون مجاهدین بود، ولسوالی خم آب که نزدیک مرز ترکمنستان است بطور کامل به دست مجاهدین فتح شد، در ولسوالی یاد شده پنج عراده موتر نظامی نوع رینجر، دو دانه توپ و به پیمانۀ زیاد وسایل نظامی غنیمت گردیدند.

همچنین در ولسوالی درزاب، بسیاری منطقه ها به تصرف مجاهدین در آمدند و حتی این ولسوالی مثل خم آب در معرض فتح جدی قرار گرفت، در ولسوالی قوشتپه (که اکثر برادران ترکمن هستند و بسیار خوب خوب مجاهدین دارند و فعالیتهای زیاد و کامیاب داشته) نیز مجاهدین پیشروی های زیادی نمودند، در ولسوالی فیض آباد و همینطور در سایر ولسوالی ها، و گفته می توانم که جز بازار ولسوالی ها دیگر اکثر مناطق در کنترول مجاهدین در آمده و دشمن صرف در تعمیر ولسوالی ها در شرایط بسیار سخت قرار دارند.

همچنین من با اطمینان به شما گفته می توانم که ۸۰ فیصد ولایت جوزجان در کنترول مجاهدین است و حتی مرکز ولایت جوزجان شهر شبرغان نیز بارها از سوی مجاهدین هدف حمله قرار گرفت و در پنج کیلومتری شهر شبرغان حتی مجاهدین موفق شدند دست به عملیات های نظامی علیه دشمن مزدور بزنند، که این همه نشانۀ کامیابی مجاهدین است، چند وقت پیش هیئت های امارت اسلامی رفته بودند و آنها خود شاهد حال اند که مجاهدین تا چه حد در ولایت جوزجان پیشرفت ها و کامیابی ها داشته اند.

به طرف مرکز شهر ولایت جوزجان سه سرک پخته وجود دارد که یکی به طرف فاریاب می رود، یکی به طرف سرپل و یکی هم به طرف مزار؛ فقط در سرک های پخته پوسته های دشمن مزدور موجوداند باقی چند صد متر اطراف سرک ها مجاهدین اند که هر وقت اراده کنند می توانند به دشمن تلفات زیاد وارد بسازند؛ و یک خوبی دیگر این سرک ها این است که هر وقت قوای دشمن بطرف ولایت های همجوار مثل سرپل، فاریاب و دیگر در حرکت شوند مجاهدین به راحتی می توانند که سرک ها را بر قوای اکمالاتی دشمن مسدود بسازند.

ادارۀ مجله: جناب محترم والی صاحب در جریان عملیات امسال رسانه های دشمن چندین بار خبر حضور جنرال دوستم در میدان های نظامی را نشر کردند که گویا وی در صفحات شمال در خط مقدم جنگ قرار دارد و از وی یک قهرمان ساختند نظر شما در این باره چیست؟

جواب: جنرال دوستم قهرمان همان رسانه های دروغگو است وگرنه به همه معلوم است که رسانه ها و مطبوعات فعلی از جانب حکومت دستور می گیرند و آنها بخاطر روحیه دادن عساکر خود کوشش می کنند از جنرال دوستم و امثال آن یک قهرمان بسازند، دوستم از همان جوزجان است که مجاهدین ما الحمدلله چندین عملیات خورد و کلان در جاهای مختلف آن ولایت انجام دادند و جنرال دوستم هیچ کاری کرده نتوانست، در جنگ خم آب جنرال دوستم با قوای بسیار زیاد مسلح آمده بود اما الحمدلله با شکست سنگین مواجه گردید و تقریبا ۴۰ یا ۴۵ تن از افراد عمدۀ جنرال دوستم کشته شدند؛ هفت نفر بخصوص از بادیگاردهای خاص دوستم از بین رفتند، چندین جنرال های او از جمله جنرال کمال کشته شد؛ و زمانیکه جنرال دوستم حملات خود را بر خم آب زیاد کرد، مجاهدین ما بر مرکز شبرغان حمله کردند؛ و افراد دوستم به شمول خودش بسیار وارخطاء شد که از جنگ خم آب فرار کرد و به سوی مرکز شهر رفتند تا جلوی حملات مجاهدین بالای شهر را بگیرند.

مردم عموما فکر می کنند که مجاهدین در جوزجان کم هستند یا جنرال دوستم چون مرکزش همان جا است بسیار طرفدار دارد در حالیکه در واقعیت اینطور نیست و الحمدلله مجاهدین هم بسیار اند و هم ملت مجاهدین را از جنرال دوستم بسیار ترجیح می دهند.

مجاهدین الحمدلله چنان تسلط دارند که در هزار متری خانۀ جنرال دوستم در شهر شبرغان نیز می توانند دست به حمله بزنند.

رسانه های مکار دشمن این تبلیغات را می کنند تا نیروهای شکست خورده را مورال و روحیه بدهند در حالیکه واقعیت اینطور نیست و انتظار از ملت شریف جوزجان و سایر مسلمانان این است که فریب رسانه های دشمن را نخورده و به قهرمان های خیالی دشمن اعتناء نکنند، وقتی به فاریاب جنگ بود دوستم با نیروهای زیاد نظامی آمده بود که به اصطلاح فاریاب را نجات دهد اما با شکست مواجه گردید؛ صرف برای دشمنان مزدور همین تبلیغات مانده و چند طیاره که الحمدلله مجاهدین گاهی طیاره های نظامی آنها را نیز هدف قرار می دهند طوریکه یک طیاره نظامی دشمن در ولسوالی آقچه توسط مجاهدین سقوط داده شد.

همینطور چندین تانک دوستم در فاریاب و شبرغان به دست مجاهدین غنیمت گردیده و عساکر زیادی از وی کشته و مجروح شدند؛ به هرحال دوستم یک شناخته شدۀ سابق است یک بی رحم که بسیار مردم ها را شهید کرده و هزاران خانۀ مسلمان را خراب نموده است، اکنون رسانه های دشمن تبلیغات می کنند تا ترس او را در دل مجاهدین بیندازند در حالیکه مجاهدین هیچ ترسی از او ندارند، و همۀ این گفته ها تبلیغات است و بس.

ادارۀ مجله: جناب محترم! بفرمایید که رابطه مردم جوزجان با مجاهدین و بالعکس رابطۀ مجاهدین با مردم را چگونه ارزیابی می کنید؟

جواب: بسیار خوب، الحمدلله مردم شریف جوزجان و در کل شناختی که ما از مردم داریم بطور عموم طرفدار مجاهدین است، بسیار از مجاهدین خوش استند و همه قسم همکاری را با مجاهدین دارند، خرج و مصرف مجاهدین را بدون کدام تحمیل و یا سخن زور با شوق و رغبت خودشان انجام می دهند و از هیچ نوع تعاون و همکاری دریغ نمی کنند حتی فرزندان شان را به جهاد تشویق می کنند و پشت سر مجاهدین و رو به روی آنها از مجاهدین بسیار اظهار خوشنودی می کنند؛ و دلیل بزرگ کامیابی ما هم همین است که ملت در پُشت ما ایستاده است و با ما نهایت همکاری را دارند؛ و همینطور مجاهدین نیز با مردم کوشش می کنند رویه نیک داشته باشند، معاشرت سالم و با اخلاق زیبا با آنها برخورد نمایند؛ بنده شخصا به تمام مجاهدین این توصیه را کرده و مدام میکنم که باید با مردم به خوبی رفتار شود؛ آنها ملت ما است و ما به آن ملت ضرورت داریم و باید به خورد و کلان آنها نهایت احترام شود؛ از این جهت ملت با مجاهدین بسیار محبت داشته و بسیار کم شان طرف جنرال دوستم و جنبش می روند.

در ولایت جوزجان چهار قوم بزرگ بود و باش دارند؛ ازبک، ترکمن، عرب و پشتون و تمام مجاهدین از همین چهار قوم است لذا مردم بسیار مسالمت آمیز با هم زندگی داشته و با مجاهدین که فرزندان خودشان است بسیار محبت و همکاری دارند.

مردم جوزجان تا حدی به مجاهدین علاقه مند هستند حتی که از ساحۀ حکومت و مرکز شهر بخاطریکه به مجاهدین اعتماد دارند بسیاری دعواهای حقوقی خود را در نزد مجاهدین آورده و آنجا حل و فصل می کنند و هر نوع فیصلۀ شرعی مجاهدین را قبول دارند.

ادارۀ مجله: اوضاع اربکی ها در ولایت شما چگونه است؟

(با لبخند) اربکی ها الحمدلله در ولایت جوزجان نیستند اگر هم هستند بسیار کم، اکثر کلان های شان یا کشته شدند و یا با مجاهدین یکجا گردیده، و ما الحمدلله از جانب اربکی ها هیچگونه تشویش نداریم و این پلان دشمن در منطقه ما ناکام مانده است.

ادارۀ مجله: جناب والی صاحب محترم! به جز فعالیت های نظامی دیگر کارکردهای جهادی شما در ولایت جوزجان چگونه است؛ مثلا تعلیم و تربیه ، محاکم، جلب و جذب و …

جواب: الحمدلله در همۀ بخش ها در سطح ولایت و ولسوالی ها افراد متعهد و با مسئولیت در وظایف مختلف انجام وظیفه می کنند و ما از ایشان بسیار خوش هستیم؛ چون خوب فعالیت دارند.

اداره مجله: شما چطور از مسئولین ما فوق راضی هستید و یا کسانی که با شما در ولایت کار می کنند از شما راضی هستند؟

جواب: (با خنده) ما از بالاتر که راضی هستیم الحمدلله همه قسم ما را پشتیبانی و همکاری کرده و می کنند؛ ولی از پایین تر خودشان خبر دارند ان شاء الله که راضی باشند.

ادارۀ مجله: جناب مولوی صاحب مراسم بیعت با امیرصاحب جدید و ختم عالیقدر امیرالمومنین مرحوم رحمه الله در ولایت شما چگونه انجام شد؟

جواب: الحمدلله بسیار در یک فضای سالم و محبت آمیز بدون کوچکترین اختلاف، وقتی خبر رحلت عالیقدر امیرالمومنین رحمه الله به ما رسید و همچنین خبر جانشینی امیر صاحب جدید امیرالمومنین ملااخترمحمد منصور حفظه الله ما در همان روزهای اول، از تمام ولسوالی ها مجاهدین را خواستیم و با آنها خبر را شریک ساختیم و پیغام تعزیت و بیعت خود را اعلان نمودیم که پیام صوتی اش فکر میکنم در سایت الاماره نشر شده باشد؛ و همینطور برای خشنودی روح عالیقدر امیرالمومنین ملامحمد عمر مجاهد ختم های قرآن عظیم الشان تدویر نمودیم.

ادارۀ مجله: جناب حاجی مولوی صاحب اگر از سابقۀ خود در امارت اسلامی و همینطور اگر کدام خاطره جالب از خود با عالیقدر امیرالمومنین مرحوم داشته باشید، مختصرا به خوانندگان عزیز ما معلومات دهید بسیار خوش می شویم؟

جواب: بله خوشبختانه اینجانب از ابتدای ظهور امارت اسلامی همراه با این حرکت بودم حتی پیش از آنکه شهر قندهار تصفیه شود؛ و در وقت حاکمیت امارت اسلامی ابتداء در ولسوالی دند قندهار به حیث معاون کار کردم، بعد از فتح ولایت هرات، در فرقۀ نظامی هرات غوند ۳ کار کردم؛ بعدا در ریاست برق هرات به حیث رئیس، در ریاست اتاق تجارت به حیث رئیس، در ریاست پلان به حیث رئیس و در اواخر در ریاست حج و اوقاف به حیث رئیس حج و اوقاف هرات ایفای وظیفه نمودم.

ملاصاحب مرحوم رحمه الله را در وقت حاکمیت در مناسبت های مختلف بیش از صد دفعه ملاقات کردیم ایشان واقعا اولیای وقت بودند و شخصیت بی نظیری داشتند، بسیار ساده زیست و بی تکلف بودند، خاطره ها بسیار اند فقط یادم است یکبار در قندهار یک نشست اقتصادی بود و من نیز به حیث رئیس اتاق تجارت هرات شرکت کرده بودم، ملاصاحب مرحوم بسیار ساده و بی تکلف روی فرش پلاستیکی که همه ما نشسته بودیم نشست و راجع به تجار ما را وصیت نمود که کوشش کنید با تجار کشور بسیار رویۀ نیک اختیار کرده و برای شان سهولت کاری فراهم کنید و …

ما همه از ایشان بی نهایت اطاعت می کردیم طوریکه بخاطر همان اطاعت گاهی در وقت های اضافه به دنبال حل کارهای تجار بودیم.

ادارۀ مجله: والی صاحب محترم! نظر شما راجع به فعالیت های فرهنگی امارت اسلامی از جمله مطبوعات و رسانه های این نهاد و مخصوصا مجلۀ حقیقت چیست؟

جواب: از مجلۀ حقیقت بسیار خوش هستیم الحمدلله بسیار یک مجلۀ موفق و دارای محتوای بسیار خوب و فایده مند است، الله تعالی از کارکنان عزیز مجله راضی باشند؛ و همینطور سایر مجلات، من اغلب مجله های امارت و سایت های انترنتی آن را می بینم خدا را شکر در همین طور یک موقعیت سخت و دشوار بسیار خوب کار کرده و به پیش می روند، امیدوارم همچنان شاهد پیشرفت ادارۀ فرهنگی و سایر اداره های امارت اسلامی باشیم.

ادارۀ مجله: والی صاحب محترم! به عنوان آخرین سوال اگر کدام گفتنی یا پیام دارید بفرمایید؟

جواب: پیام من به کافۀ ملت مسلمان افغانسان و مخصوصا صفحات شمال و ملت شریف جوزجان این است که مثل همیشه با مجاهدین همکار باشند و یقین کنند که عزت در جهاد است من بارها به مجاهدین و مردم توصیه کردم که ما جهاد بخاطر چوکی نمی کنیم، بلکه جهاد ما بخاطر عزت و اعلای کلمه الله است و تا زنده هستیم جهاد ما دوام خواهد داشت و حتی عزت ما در تداوم جهاد ماست.

من از اقشار مختلف ملت خواهش می کنم که همانطور که در گذشته همکار ما بودند بیشتر همکاری نموده و بدانند که دشمن مزدور شکست می خورد همانطور که باداران آن شکست خوردند؛ جوان ها مجاهدین را همراهی کنند، سرمایه دار ها مجاهدین را همکاری نموده و علماء و موی سفیدان برای مجاهدین دعای خیر نمایند؛ ان شاء الله که مجاهدین بالاخره پیروز می شوند.

ادارۀ مجله: تشکر از شما جناب گرامی که وقت تان را در اختیار مجله گذاشتید.

جواب: من از شما متشکرم الله متعال شما را جزای خیر عنایت فرماید.

(تاریخ مصاحبه: ۱۰/صفرالمظفر/۱۴۳۷ هق)