افغانستان در ماه جدی

مهم‌ترین اخبار ماه گذشته   ۱- امارت اسلامی بر تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور تمرکز کرده است   ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی‌ ریاست‌الوزراء در مراسم افتتاحیه تونل سالنگ گفت؛ که یک ملت زمانی می‌تواند، به پای خود بایستد، که زیرساخت‌های اقتصادی داشته باشد و برای رسیدن به این هدف، امارت اسلامی جهت تقویت زیرساخت‌های […]

مهم‌ترین اخبار ماه گذشته

 

۱- امارت اسلامی بر تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور تمرکز کرده است

 

ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی‌ ریاست‌الوزراء در مراسم افتتاحیه تونل سالنگ گفت؛ که یک ملت زمانی می‌تواند، به پای خود بایستد، که زیرساخت‌های اقتصادی داشته باشد و برای رسیدن به این هدف، امارت اسلامی جهت تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور تمرکز کرده است.

 

۲- برقراری امنیت یکی از دست‌آوردهای مهم امارت اسلامی است

 

مولوی ضیا الحق حقمل، سرپرست معینیت امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ و رییس آژانس اطلاعاتی باختر در پایان نشست “روزنامه‌ها و زبان‌های ملی – پیشینه، توسعه و چالش‌ها و راه حل‌های آن‌ها” به دستاورد های امارت اسلامی در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت یکی از دستاورد های بزرگ امارت اسلامی، ختم جنگ و بر قراری امنیت سرتاسری در کشور است.

 

 

۳- از ۳۴ چاه گازی شبرغان روزانه ۶۵۰ متر مکعب گاز استخراج می‌شود

 

مولوی محمد اختر منصور، رئیس تصدی افغان گاز شبرغان می‌گوید: که در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان چهار ساحه گازی ( یتیم تاق ، جرقدوق ، شکرک و خواجه گوگردک) وجود دارد که در این ساحات ۳۴ چاه گازی فعال می‌باشد.

به گفته وی از این چاه‌ها روزانه ۶۵۰ متر مکعب گاز استخراج می‌شود.

 

 

۴- روسیه برای گسترش بیشتر روابط و فرصت تجاری با افغانستان آمادگی دارد

 

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرد.

ضمیر کابلوف گفت: که روسیه برای گسترش بیشتر روابط و فرصت‌های تجاری با افغانستان وفرصت های تجاری آمادگی دارد.

 

 

۵- یک مرکز تجارتی در بدخشان گشایش یافت

 

مسئولان در شاروالی بدخشان می‌گویند که یک مرکز تجارتی به هزینه ۴۰ میلیون افغانی در مساحت چهار صد مترمربع زمین که دارای ۱۸۴ باب دکان و تمام سهولت‌های دیگر می‌باشد در شهر فیض‌آباد مرکز این ولایت اعمار شده است.

 

 

۶- سنگ تهداب یک لابراتوار در کندز گذاشته شد

 

داکتر محمدالله حکمت، رئیس صحت عامه کندز گفت که امروز سنگ تهداب یک لابراتوار در سطح زون شمال شرق در محوطه شفاخانه حوزوی کندز به هزینه حدود ۱.۳ میلیون دالر به کمک مالی برنامه انکشافی سازمان ملل گذاشته شد.

به گفته وی، کار این لابراتوار در جریان دو تا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

 

 

۷- سرپرست وزارت دفاع ملی: نیروهای هوایی کشور تقویت می‌شوند

 

مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی با مسئولان، منسوبین، پیلوتان، انجینران و تخنیکران مسلکی و سایر مجاهدین قوماندانی عمومی قوای هوایی کشور در مقر آن قوماندانی دیدار کرد.

سرپرست وزارت دفاع ملی، طی سخنانی خطاب به حاضرین گفت: “درست است که ما مشکلاتی داریم، اما قوای هوایی ما توانایی دفاع از حریم خود را دارند و آنان نیز بیشتر از هر زمانی تقویت خواهند شد.”

 

۸- شش میلیون خانواده در مناطق روستایی کشور از نور برق مستفید می‌شوند

 

نشست افتتاحیه پروژه تمدید لین برق ۵۰۰ کیلوولت از دشت خواجه الوان بغلان الی ارغندی در سب استیشن خواجه الوان ولایت بغلان آغاز شد.

عبدالقهار عابد، رئیس برنامه‌های شرکت برق در این نشست گفت که پس از تکمیل این پروژه، ۱۰۰۰ میگاوات برق از ترکمنستان به افغانستان وارد می‌شود و ۶ میلیون خانواده در مناطق روستایی از نور برق مستفید و بخش زراعت نیز مکانیزه می‌شود.

آقای عابد گفت که سالانه ۴۲ میلیون دالر از این پروژه به بودجه افغانستان واریز می‌گردد.

 

 

۹- داکتر فاروق اعظم: آبادی و ترقی کشور اولویت امارت اسلامی است

 

داکتر فاروق اعظم، مشاور وزارت انرژی و آب در نشست افتتاحیه پروژه تمدید لین برق ۵۰۰ کیلوولت از دشت خواجه الوان بغلان الی ارغندی گفت، امارت اسلامی آبادی، ترقی و پیش‌رفت کشور را در اولویت کاری خود جا داده است و بدون حمایت خارجی‌ها برای آبای و ترقی کشور فعالیت می‌کند.

 

 

۱۰- دوصد زندانی افغان از زندان الغدیر زاهدان آزاد شدند

 

یار محمد حقیار، رئیس نمایندگی ارتباط خارجۀ نیمروز می‌گوید که در مرحله دهم ۲۰۰ تن از زندانیان افغان که به علت نداشتن اسناد قانونی در ایران توقیف شده بودند، آزاد و به نمایندگی وزارت خارجه در نیمروز سپرده شدند.

وی افزود که هفته قبل در مرحله نهم نیز ۱۹۳ تن از محبوسین آزاد شده بودند.

 

 

۱۱- دوبند آب در فراه به بهره‌برداری سپرده شد

 

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری فراه می‌گویند که کار ساخت دو بند آب به هزینه ۳۱۰ هزار دالر به کمک مالی سازمان غذا و زراعت جهان در مربوطات ولسوالی پشت ‌رود این ولایت تکمیل و به بهره برداری سپرده شد.

 

 

۱۲- سرپرست وزارت امور خارجه به ایران سفر کرد

 

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در راس هیئتی بنا به دعوت رسمی وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در کنفرانس سیاسی مشورتی در سطح عالی در ارتباط به موضوع فلسطین که در تهران برگزار می‌شود، به ایران سفر کرد.

 

۱۳- ده‌ها معتاد مواد مخدر در بغلان درمان شدند

 

مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان می‌گوید که چهل و یک تن از معتادین مواد مخدر پس از یک دوره تداوی، صحت یاب و به زندگی عادی برگشتند.

گفتنی است که در دو سال گذشته نزدیک به ۳۴۰۰ معتاد به مواد مخدر در کمپ‌های درمانی بغلان تداوی شده اند و همین اکنون ده‌ها تن دیگر نیز تحت مداوا قرار دارند.

 

 

۱۴- جلوگیری از قاچاق ۶ هزار فیر مرمی به بیرون از کشور

 

سرپرست قوماندانی امنیه زابل می‌گوید، فردی که قصد قاچاق ۶۰۰۰ فیر مرمی سلاح‌های مختلف‌النوع را به بیرون از کشور داشت در مربوطات ولسوالی شمال‌زو این ولایت بازداشت شد.

 

 

۱۵- به شماری از مسؤولین اداره پیشین کارت‌های مصؤنیت توزیع شد

 

به سلسله توزیع کارت‌های مصؤنیت به مسؤولین اداره پیشین، امروز به چند تن از مسؤولین پیشین که اخیراً به کشور بازگشته اند، کارت‌های مصؤنیت داده شد.

محترم مولوی ذاکر رئیس دارالانشاء کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان، ضمن استقبال از افراد بازگشت کننده، اطمینان داد که در هر حالت امنیت آنان مصؤن است و همچنان تمام ادارات امارتی در خدمت آن‌ها قرار دارند.

 

 

۱۶- اعمار و بازسازی صدها کیلومتر سرک در بغلان

 

مسئولان ریاست احیاء و انکشاف دهات بغلان می‌گویند که در سال‌جاری در چهارچوب ۱۹۶ پروژه ۵۵۰ کیلومتر سرک روستایی در شش ولسوالی این ولایت اعمار و بازسازی شده است.

به گفته آنان، این سرک‌ها در ولسوالی‌های خنجان، دوشی، تاله و برفک، بنو، ده صلاح و پل‌حصار به هزینه ۲۹۳ میلیون و ۴۴ هزار افغانی به حمایت مالی بانک جهانی اعمار و بازسازی گردیده است.

 

۱۷- والی پنجشیر: ۲۵۰۰ بست ملکی و نظامی برای پنجشیر منظور شده است

 

حافظ محمد آغا حکیم، والی پنجشیر در دیدار با شماری از باشندگان ولسوالی دره آن ولایت گفت، ۲۵۰۰ بست ملکی و نظامی از مرکز برای این ولایت منظور شده است که در فراهم سازی زمینه کار برای جوانان نهایت موثر است.

 

 

۱۸- تفاهم‌نامه‌های همکاری با ۱۰ موسسه در بخش تشبثات امضاء شد

 

وزارت صنعت و تجارت جهت حمایت و انکشاف تشبثات کوچک و متوسط با ۱۰ موسسه تفاهم‌نامه‌های همکاری امضای کرد.

الحاج نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها به مسئولان هدایت داد که با ادارات مربوطه تماس گرفته و تفهیم شود که بعد از این، پروژه‌ها در بخش تشبثات به مؤسسات مطابق به نیازمندی‌های اساسی افراد در ولایات ارائه شود و تمرکز مؤسسات هم باید روی ایجاد اشتغال‌زایی و منفعت دوام‌دار افراد مستفید شده از تطبیق پروژه‌ها باشد.

 

 

۱۹- تیم‌های تخنیکی افغانستان و ترکمنستان از استیشن تورغندی بازدید کردند

 

تیم‌های تخنیکی ادارات راه آهن افغانستان – ترکمنستان حین دیدار از استیشن تورغندی در مورد افزایش ظرفیت بندر تورغندی، سرعت نقل و انتقالات بازرگانی، منظم بودن، ترانزیت و برخی موضوعات دیگر بحث و گفت‌وگو کردند.

 

۲۰- سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی به اوزبیکستان سفر کرد

 

ملا حمید الله اخندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در راس هیئتی به اوزبیکستان سفر کرد.

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی در جریان سفرش با وزیر ترانسپورت آن کشور، روی توسعه امور ترانسپورتی میان افغانستان و اوزبیکستان بحث و در کنار آن با مسئولان هوانوردی نیز دیدار خواهد کرد.

 

 

۲۱- پول افغانی یکی از باثبات‌ترین واحدهای پولی در جهان است

 

ملا هدایت الله بدری، رئیس د بانک افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که این بانک بعد از پیروزی امارت اسلامی توانست با اجرای سیاست‌های پولی معقول از ارزش پول افغانی محافظت کند.

به گفته وی، در حال حاضر پول افغانی یکی از باثبات‌ترین واحدهای پولی در جهان است و ارزش آن افزایش یافته است.

 

 

۲۲- شرکت‌های داخلی و خارجی آماده سرمایه‌گذاری به ارزش نزدیک به ۱۱ میلیارد دالر در کشور اند

 

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء گفته است که در جریان سال‌روان ده‌ها شرکت داخلی و خارجی آماده سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دالر در بخش‌های مختلف کشور شده است.

 

 

۲۳- قرار داد خرید برق برای سال ۲۰۲۴ میان افغانستان و تاجیکستان امضا شد

 

قرارداد خرید برق برای سال ۲۰۲۴ میان د افغانستان برشنا شرکت و شرکت سهامی برق تاجیکستان امضا شده است.

ملا محمد حنیف حمزه، رییس عمومی اجرائیوی د افغانستان برشنا شرکت در دیدار با محمد عمر عسازاده، رییس شرکت سهامی برق تاجیکستان در ترکیه، این قرار داد را به امضا رسانده است.

 

 

۲۴- ستره محکمه قزاقستان محدودیت‌ها بر امارت اسلامی را حذف کرد

 

علیم خان یاسین گیلدییف، سفیر قزاقستان در افغانستان با مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در کابل دیدار کرد.

در این دیدار، سفیر قزاقستان به نمایندگی از وزارت امور خارجه کشورش اعلام کرد که ستره محکمه آن‌کشور رسماً امارت اسلامی افغانستان را از فهرست گروه‌های ممنوعه که فعالیت در قلمرو خود را ممنوع کرده بود، حذف کرد.

آقای متقی از اقدامات عملی دولت قزاقستان برای رفع موانع موجود بین دو کشور تشکر کرد و گفت که افغانستان به روابط مثبت با قزاقستان متعهد است و دو کشور باید در زمینه‌های مختلف به همکاری‌ها ادامه بدهند.

 

 

۲۵- خبرگزاری «ریپورت» ‎آذربایجان امروز (جمعه، هشتم جدی) گزارش داده است که آن‌کشور در سال آینده میلادی ‎سفارت‌اش را  را در ‎کابل باز می‌کند.

منبع در مورد زمان دقیق باز شدن درب سفارت چیزی ذکر نکرده است.

 

۲۶- مولوی محمد یعقوب مجاهد: هیچ واقعه‌ای تخلف از عفو عمومی نداریم

 

مولوی محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع ملی در جریان کنفرانس مطبوعاتی کمیسیون امور امنیتی و تصفیوی در کابل گفت، نیروهای امنیتی و دفاعی امارت اسلامی، به فرمان عفو عمومی عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله کاملاً متعهد هستند. در ۱۲ ماه اخیر، ما هیچ واقعه‌ی تخلف از عفو عمومی نداریم. البته بعضی از حلقات مغرض که در این مورد تبلیغات می‌کنند دور از حقیقت می‌باشد.

 

 

۲۷- بیش از شش‌صد عراده واسطه نظامی در قول اردوی ۲۱۷ عمری ترمیم شده است

 

مسئولان در وزارت دفاع ملی می‌گوید که طی شش ماه گذشته شش‌صدو چهارده عراده واسطه نظامی مختلف‌النوع در قول اردوی ۲۱۷ عمری ترمیم و آماده استفاده شده است.

 

 

۲۸- جلسۀ کمیتۀ ملی حج برگزار شد

 

در جلسۀ کمیتۀ ملی حج که امروز به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزراء برگزار شد، در مورد موضوعاتی مانند چگونگی انتقال بهتر حجاج و تأمین امنیت آنان، تنظیم پروازها به‌ وسیله شرکت‌های هوایی، فراهم‌سازی خدمات، مسکن و تسهیلات صحی، تعلیم مناسک حج برای حجاج و ایجاد هماهنگی میان بانک‌ها جهت انتقال پول حجاج بحث و بررسی همه‌جانبه صورت گرفت و در زمینه موارد یادشده تصامیم لازم اتخاذ گردید.

 

 

۲۹- معاون ریاست الوزراء: کار روی ۵۰۰ پروژه بزرگ و کوچک در کشور جریان دارد

 

ملا عبدالغنی برادر آخوند،

معاون اقتصادی ریاست الوزراء در نشست افتتاحیه اعمار یک باب مسجد در ولایت قندهار گفت که پس از حاکمیت امارت اسلامی تاکنون صدها پروژه به‌منظور رفاه مردم تطبیق شده است و در حال حاضر ۵۰۰ پروژه عام‌المنفعه در حال انجام است.

معاون ریاست‌الوزراء افزود که اتصال افغانستان به چین از طریق بدخشان باعث تقویت بیش‌تر چرخه اقتصادی کشور می‌شود.

 

 

۳۰- فعالیت بیش از ده شرکت تولیدی و صنعتی در پروان

 

 

قاری راز محمد یاسر، رئیس صنعت و تجارت پروان از فعال بودن بیش از ده شرکت خصوصی تولیدی و صنعتی در شهرک باریک آب و سایر نقاط ولسوالی بگرام آن ولایت خبر می‌دهد.

به گفته وی، این شرکت‌ها در حال حاضر در بخش‌های تولید آب معدنی، کنسرو لوبیا و نخود، رب، قروت، مربا، سویابین مصنوعات پلاستیکی وپایپ لاین‌های پلاستیکی تولیدات دارد.

وی افزود، این شرکت‌ها در کنار این‌که روزانه نزدیک به ده تُن مواد تولیدات دارد، زمینه کار را برای صد ها تن نیز فراهم کرده است.

 

 

 

۳۱- قرارداد ساخت ۷۳ بند کوچک آب در ۱۱ ولایت امضا شد

 

وزارت انرژی و آب از امضای قرارداد ۷۳ بند کوچک آب در یازده ولایت کشور خبر داد.

این بندها به هدف مدیریت و کنترول بحران آب، سیلاب‌های فصلی، تقویت منابع آبی و کاهش خسارات ناشی از سیل و خشک‌سالی ساخته می‌شود.

 

 

۳۲- پروژه‌های عام‌المنفعه به هزینه ۴۷ میلیون دالر در کنر در حال تطبیق است

 

مولوی عبدالله همت، رییس اقتصاد کنر می‌گوید که کار ۱۸۲ پروژه عام‌المنفعه به هزینه ۴۷ میلیون دالر در نقاط مختلف این ولایت در حال تطبیق است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۵ موسسه در زمینه‌های مختلف در این ولایت فعالیت دارد.

 

 

۳۳- وزارت کار و امور اجتماعی چندین قرارداد به ارزش ۱۸ میلیون دالر با موسسات امضا کرد

 

وزارت کار و امور اجتماعی امروز چندین قرارداد به ارزش ۱۸ میلیون دالر با ۹ موسسه داخلی امضا کرد.

بر اساس این قراردادها، این موسسات در بخش‌های فنی و حرفوی؛ همچنان حمایت از یتیمان فعالیت خواهد کرد.

گفتنی است که هشت هزار تن از این قراردادها مستفید خواهند شد.

 

 

۳۴- کمیسیون تدارکات ملی پروژه‌ها را به ارزش حدود ۱۰ میلیارد افغانی منظور کرد

 

در نشست کمیسیون تدارکات ملی که به ریاست ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء برگزار شد، ۲۴ پروژه‌ مختلف مربوط به وزارت‌های دفاع ملی، امور داخله، فواید عامه، مخابرات و تکنالوژی، صحت عامه، انرژی و آب، د افغانستان برشنا شرکت و شاروالی کابل به ارزش حدود ۱۰ میلیارد افغانی منظور شد.

 

 

۳۵- چهار صدو پنجاه تن از مرکز تعلیمی فرقه ۲۲۱ شهید آفتاب فارغ شدند

 

چهار صدو پنجاه نیروی امنیتی پس از سپری کردن یک دوره تعلیمات نظامی، مسلکی و عقیدتی سه ماهه از مرکز تعلیمی فرقه ۲۲۱ شهید آفتاب – وزارت دفاع ملی فارغ شدند.

 

 

۳۶- سنگ تهداب یک شفاخانه در کنر گذاشته شد

 

مسئولان صحی کنر می‌گویند که سنگ تهداب یک شفاخانه ۱۰ بستر در مربوطات ولسوالی شلتن این ولایت گذاشته شد.

به گفته آنان، این شفاخانه به هزینه ۱۸.۲ میلیون افغانی به کمک مالی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعمار می‌شود.

 

 

۳۷- وزارت معادن به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد افغانی قراردادها را با چند شرکت امضا کرد

 

وزارت معادن و پترولیم امروز قراردادهای استخراج معادن طلا، آهن، کرومایت و زغال سنگ را به ارزش ۱۰ میلیاردو ۱۵۰ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۸۲۵ افغانی با چهار شرکت در کابل امضا کرد.

با آغاز کار استخراج این معادن که در ولایات هرات، بغلان و پروان موقعیت دارد، زمینه اشتغال‌زایی برای هزاران تن فراهم خواهد شد.

 

 

۳۸- یک تاجر ملی از سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دالر در کشور خبر داد

 

میرویس عزیزی، تاجر ملی کشور حین افتتاح یک شهرک برای زلزله‌زده‌گان در هرات از سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دالر در بخش توسعه خط آهن و انرژی در افغانستان خبر داد.

وی هدف از این سرمایه‌گذاری را توسعه‌ اقتصادی کشور و فراهم کردن زمینهٔ اشتغال‌زایی برای جوانان عنوان کرد.

 

 

۳۹- بیش از سه هزار معتاد در بغلان درمان شده‌اند

 

ملا محمد نبی کامران، مدیر مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه ولایت بغلان می‌گوید: طی دو سال گذشته سه هزار و چهارصد معتاد مواد به مواد مخدر در این ولایت درمان شده‌اند.

وی می‌افزاید اکنون نزدیک به دو صد و پنجاه معتاد تحت درمان قرار دارند.

 

 

۴۰- به سوی رفاه؛ کار پروژۀ شهر جدید در بلخ آغاز شد

 

کار پروژۀ شهر جدید با حضورداشت شماری از مقامات محلی در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ آغاز شد.

مسئولان محلی بلخ می‌گویند، این شهرک که ۲۸۰۰ جریب زمین را احتوا می‌کند، در آن تمام سهولت‌های زندگی مدنظر گرفته شده است.

 

 

۴۱- صادرات بیش از ۱۶۶ میلیون دالری کالاهای تجاری کشور

 

اداره ملی احصائیه و معلومات اعلام کرد که در جریان ماه قوس سال‌روان ارزش مجموع صادرات افغانستان به بیرون به ۱۶۶.۵ میلیون دالر رسیده بود.

همچنان این اداره ارزش مجموع واردات را ۷۹۱ میلیون دالر ارقام کرده است.

 

 

۴۲- افغانستان در حال حرکت به سوی ثبات اقتصادی و سیاسی است

 

خلیفه سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله با خانم رافایله یودیچه، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان دیدار کرد.

خانم یودیچه در این دیدار تأمین امنیت در افغانستان را ستایش کرد و در مورد نشست ماه آینده در دوحه میان کشورهای ذی‌دخل در قضایای افغانستان صحبت کرد.

در این دیدار، سرپرست وزارت امور داخله گفت: پس از چندین دهه بی ثباتی و مشکلات، افغانستان به سرعت در حال حرکت به سوی ثبات سیاسی و اقتصادی است و پس از مدت‌ها، افغان‌ها احساس امنیت جسمی و روانی می‌کنند.

 

 

 

۴۳- معاون ریاست‌الوزراء: افغانستان در تولید غله و دانه به خودکفایی نزدیک شده است

 

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء امروز در مراسم دستاربندی ۳۰ تن از فارغان دورۀ حدیث شریف مدرسۀ احسن العلوم ارگ گفت، با وجود خشک‌سالی، افغانستان در تولید غله و دانه به خودکفایی نزدیک شده است و در سال گذشته پنج میلیون متریک تن گندم تولید کرده که با تکمیل کانال قوش‌تیپه، کمبودی در این بخش هم تکمیل خواهد شد.