افغانستان در ماه میزان ۱۴۰۲

تنظیم: عمر قندهاری وزارت امور خارجه ا.ا از سفر مولوی امیرخان متقی سرپرست این وزارت به روسیه خبر داده است. حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: آقای متقی روز گذشته در رأس یک هیئت برای اشتراک در نشست فارمت مسکو به روسیه رفته است. قرار است نشست فارمت مسکو به تاریخ ۲۹ […]

تنظیم: عمر قندهاری

وزارت امور خارجه ا.ا از سفر مولوی امیرخان متقی سرپرست این وزارت به روسیه خبر داده است.
حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: آقای متقی روز گذشته در رأس یک هیئت برای اشتراک در نشست فارمت مسکو به روسیه رفته است.
قرار است نشست فارمت مسکو به تاریخ ۲۹ سپتمبر در شهر کازان برگزار شود که در آن به شمول افغانستان نمایندگان کشورهای روسیه، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان و پاکستان نیز اشتراک خواهند کرد.
گفته می‌شود در این نشست در مورد مسایل مختلف سیاسی و اقتصادی گفتگو خواهد شد.

وزارت فواید عامه از ترمیم و داغگیری شاهراه مزارشریف ــ شبرغان خبر داد.
این وزارت در صفحۀ ایکس اش نگاشته که شاهراه ۵۵ کیلومتری بلخ ــ جوزجان با هزینه ۱۴ میلیون افغانی داغگیری می‌شود.
وزارت مذکور افزوده است قرار داد این پروژه با یک شرکت ساختمانی سرک سازی امضاء شده است، که در مدت چهار ماه تکمیل خواهد شد.

مسئولین در وزارت امور خارجه می‌گویند که به اثر سعی و تلاش‌های این وزارت و سفارت امارت اسلامی افغانستان در بغداد، به تعداد ۲۵ تن از تباع کشور که بنا برنداشتن مدارک قانونی در زندان‌های عراق محبوس بودند آزاد شندند، و بعد از گرفتن اسناد لازم راهی کشور شدند.

شاروالی کابل از آغاز کار قیرریزی سرک اتصالی کمپنی الی برچی خبر داده می‌گوید: این سرک به طول ۲۲۷۴ متر و عرض ۳۰ متر به صورت اساسی ساخته می‌شود.
به گفته شاروالی کابل این سرک از ناحیه پنجم الی ناحیه سیزدهم ساخته می‌شود که اکنون یک طرف آن برای قیرریزی آماده شده و طرف دیگر این سرک نیز به زودی برای قیرریزی آماده خواهد شد.
شاروالی کابل می گوید با ساخت این سرک از یک طرف ازدحام ترافیکی در پل سوخته کاهش میابد و از سوی دیگر در رشد اقتصادی ناحیه پنجم و سیزدهم نقش خواهد داشت.

نخستین فارم تحقیقاتی زراعتی در ولایت بدخشان ایجاد شد.
این فارم به هدف نگهداری نسل بومی میوه،ها رشد تولیدات زراعتی و جلوگیری از آفات کشاورزی در این ولایت ایجاد شده است.
مسوولان ریاست زراعت بدخشان و شماری از دهقانان از ایجاد این فارم خرسندی میکنند و خواهان توجه بیشتر امارت اسلامی در بخش رشد کشاورزی در این ولایت هستند.

وزارت دفاع ملی از ترمیم ده ها میلسلاح سبک و سنگین خبر می‌دهد.
وزارت دفاع ملی می‌گوید: تخنیکران قول اردوی ۲۰۳ منصوری نزدیک به ۸۰ میل سلاح سبک و سنگین را ترمیم و آماده استفاده کرده‌اند.
به گفته وزارت دفاع ملی این سلاح ها که در زمان اداره قبلی از کار افتاده بودند شامل ۵۰ میل سلاح ام ۱۶، ۱۰ میل کلاشینکف، ۵ میل دهشکه، ۵ میل پیکا، ۵ میل توپ ۸۲ میلی، ۱ میل زکویک و ۲ میل هفتادوپنج، هستند.

مسیر اصلی شاهراه کابل – جلال آباد به روی هرگونه تردد باز شد
وزارت فواید عامه می‌گوید: مسیر اصلی شاهراه کابل – جلال‌آباد به روی ترافیک باز شده و شهروندان می‌توانند از این مسیر رفت و آمد کنند.

ذبیح الله “مجاهد” سخنگوی ا.ا.ا از سفر رسمی مولوی امیرخان متقی به کشور چین خبر داد.
آقای “مجاهد” در ایکس اش نگاشته است که وزیر امور خارجه ا.ا.ا بنابر دعوت رسمی کشور چین بخاطر شرکت در سومین اجلاس فورم ترانس همالیا عازم چین شد.در این هیئت معیین مسلکی وزارت اقتصاد محترم داکتر عبداللطیف “نظری” و شماری از مسئولین دیگر نیز شاملند.

معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا در خبرنامه‌ای می‌گوید که کمیسیون تدارکات ملی روز گذشته در نشستی ۲۵ پروژه را به تازگی منظور کرده است.
بر اساس معلومات، ارزش این پروژه‌ها به ۷ ملیارد افغانی می‌سد که تکمیل کار بند های پاشدان، شاه و عروس و کمال خان، شامل آن هستند. همچنان گفته می‌شود این پروژه ها شامل رساندن آب آشامیدنی به مردم ولایات کندهار، بلخ و بادغیس، تامین نمودن برق مورد نیاز مردم در ولایت‌های مختلف، عرضه خدمات سریع و با کیفیت انترنتی برای مردم و شماری پروژه‌های دیگر می‌باشد.

امضاء تفاهم نامه‌ی انتقال ذغال‌سنگ و فروش آن به قیمت ارزان در کابل
وزارت معادن و پطرولیم تفاهم نامه‌ی انتقال و فروش ذغال‌سنگ را با شاروالی کابل و یک شرکت خصوصی ترانزیتی امضاء کرده است.
به اساس این تفاهم نامه قرار است ذغال‌سنگ توسط شرکت قراردادی به کابل انتقال و در هماهنگی با وزارت معادن و پطرولیم درنقاط مختلف شهر کابل که از طرف شاروالی تعیین شده برای مردم با قیمت ارزان توزیع می‌گردد.
وزارت معادن و پطرولیم می‌گوید و فی تُن ذغال‌سنگ مبلغ ۹ هزار افعانی در کابل به فروش خواهد رسید.

مولوی عبدالسلام حنفی در مراسم تجلیل از روز جهانی آموزگار در کابل از آموزگاران کشور خواسته که شاگردان را با روحیه اسلامی و ملی تربیت کنند.
آقای حنفی در این مراسم وعده کرده که در صورت قرار گرفتن امکانات بیشتر در دسترس ا.ا در اولین فرصت معاش آموزگاران را افزایش می‌دهد.

افتتاح نمایشگاه بین المللی موتر جینوا ۲۰۲۳ در قطر؛ در این نمایشگاه موتر طراحی شده افغانستان نیز به نمایش گذاشته شده است
سفارت افغانستان در دوحه در خبرنامه از افتتاح نمایشگاه بین المللی موتر جینوا ۲۰۲۳ در قطر خبر داده است.
این نمایشگاه که از ۵ اکتبر الی ۱۴ اکتبر دوام می کند در آن موتر طراحی شده افغانستان نیز به نمایش گذاشته شده است.
گفته می شود در مراسم افتتاح این نمایشگاه محمد نعیم وردک سفیر افغانستان برای دوحه نیز شرکت کرده و از موتر طراحی شده افغانستان دیدن کرده است.

به دنبال سفارت افغانستان در هالند سفارت افغانستان در اسپانیا نیز اعلام کرده است که با وزارت خارجه افغانستان در تعامل است.
ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه متن اعلامیه سفارت افغانستان در اسپانیا را نشر کرده که در آن آمده، این سفارت از کشور و مردم خود نمایندگی می‌کند و در تلاش است تا خدمات بهتر قونسلی را برای شهروندان افغانستان مقیم اسپانیا ارایه کند.
این در حالیست که هفته گذشته سفارت افغانستان در هالند نیز از آغاز تعامل با وزارت خارجه افغانستان خبر داده بود.

زلزله در هرات
خبرنگار رادیو حریت در هرات می‌گوید: تاکنون هشت بار زمین لرزه در این ولایت رخ داده است.
در پی زلزله در هرات صد ها تن کشته و زخمی شدند.
مرکز این زمین لرزه ولسوالی زنده جان هرات خوانده شده است.
خانه های مسکونی، در شماری از قریجان این ولسوالی تخریب و صد ها تن چادر نشین شدند.

امضای قرارداد ۶ پروژه انرژی به ارزش ۷۵ میلیون دالر از سوی وزارت انرژی و آب؛ وزارت انرژی و آب می‌گوید: با تطبیق این پروژه ها بخش بزرگی از مشکلات کمبود برق در کابل و ولایات همجوار آن رفع خواهد شد.
وزارت انرژی و آب از امضای قرارداد ۶ پروژه مهم انرژی به ارزش ۷۵میلیون دالر با شرکت استخراج و پروسس معادن عوفی بهرام خبر داده است.
وزارت انرژی و آب می‌گوید: با تطبیق این پروژه ها یک هزار میگاوات برق دیگر از ترکمنستان به افغانستان وارد می شود که این می تواند بخش بزرگی از مشکلات کمبود برق را در کابل و ولایات همجوار آن رفع سازد.
با این حال گفته می شود این پروژه ها شامل تکمیل کار انتقال لین ۵۰۰ کیلو ولت دشت خواجه الوان الی کابل، تکمیل کار سب ستیشن ارغندی، ساخت سب ستیشن جدید در ساحه تره خیل، و سایر پروزه های مهم در بخش انرژی را شامل می شود.

افزایش در آمار قربانیان زمین لرزه روز گذشته در هرات؛ جمیعت هلال احمر افغانی جان باختگان این زمین لرزه را ۴۰۰ تن و زخمی های آنرا صد ها تن اعلام کرده است.
این نهاد در صفحه X اش میگوید: تا کنون حدود ۴۰۰ تن در زلزله جان شان را از دست داده اند و صد ها تن دیگر زخم برداشته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت افغانستان شب گذشته در یک گفتگوی توییتری گفت در هفته جاری روز چهارشنبه (به تاریخ ۱۹ میزان مطابق با ۲۶ ربیع‌الاول) کار فاز دوم کانال بزرگ ملی (قوش تپه) عملا آغاز می‌شود.
آقای مجاهد افزود کار فاز دوم این کانال آسانتر از فار اول پیش خواهد رفت، چونکه مسؤلین و انجینران ما از فاز اول تجربه خوب حاصل نمودند.
این در حالی است که چند روز پیش کار فاز اول کانال قوش تپه با موفقیت به پایان رسیده بود.

افتتاح دهلیز هوایی برای اموال تجارتی میان کابل و شانگهای؛ معاون اقتصادی ریاست الوزراء می‌گوید: کشور های که متعهد به انکشاف روابط دو جانبه اقتصادی و تجارتی با افغانستان اند ا.ا از آن استقبال می‌کند.

وزارت دفاع ملی در صفحه ایکس اش نگاشته است این وزارت مبلغ ۱۰ میلیون افغانی پول نقد برای زلزله زدگان اختصاص داده و تیم های امداد رسان نیز در ساحه حضور دارند.
این وزارت افزوده است منسوبین اردوی اسلامی با حس ایمانداری در هرگونه شرایط آماده ی خدمت به هموطنان عزیز می باشند.

یک هیئت بلند رتبه از مسؤلین امارت اسلامی عازم هرات شد
دفتر مطبوعاتی معاونیت اقتصادی ریاست الوزراء از سفر یک هیئت بلند رتبۀ امارت اسلامی در مناطق زلزله زدهی هرات خبر داد.
این منبع می‌گوید: این هیئت به ریاست ملا عبدالغنی برادر به هدف بازدید از مناطق زلزله زده به ولایت هرات سفر نموده و در کنار رساندن کمک های اضطراری،
به منظور توزیع عادلانه مساعدت ها و کمک های جمع آوری شده بر آسیب دیده گان به ارگان های مربوطه هدایات لازم خواهد داد.

وزارت دفاع ملی امارت اسلامی با انتشار تصاویر در صفحۀ ایکس اش نگاشته است:
مسؤلین قوماندانی امور صحی وزارت دفاع ملی به سرپرستی داکتر اسماعیل “وردک” ده ها عملیات جراحی و اورتوپیدی زخمیان زلزله‌ی ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات را تا کنون با موفقیت انجام داده اند.

افتتاح و بهره برداری کلینیک صحی در منطقه پامیر خورد ولسوالی واخان
کلینیک صحی برای حل مشکلات بهداشت باشندگان پامیر خورد افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.
این کلینیک صحی با هزینه بیش از ۳۵۰ هزار دالر به شکل معیاری و اساسی در منطقه پامیر خورد اعمار شده است‌
هزینه ساخت این کلینیک ۸۱ درصد از سوی کشور چین و ۱۹ درصد از سوی بنیاد صحی آقاخان پرداخت شده است.

مولوی عبدالجمیل سایس معاون ولایت بدخشان هنگام افتتاح این کلینیک میگوید با ساخت این مرکز صحی مشکلات بهداشتی باشنده‌گان پامیر حل خواهد شد.
باشندگان منطقه پامیر خورد ولسوالی واخان در مراسم افتتاح این کلینیک از توجه و سعی و تلاش امارت اسلامی افغانستان نسبت به وضعیت عمومی شان اظهار سپاس و قدر دانی نموده و افزودند که در هیچ حکومت تا هنوز چنین توجه برای آنان صورت نگرفته بود.
این کلینیک صحی در حال افتتاح می‌شود که مردم پامیر خورد با مشکلات زیادی صحی مواجه بودند.

اطمینان ا.ا به ایجاد خانه برای آسیب دیدگان زمین لرزه هرات؛ ملا عبدالغنی برادر می گوید برای آسیب دیدگان زمین لرزه خانه‌های مسکونی پخته می‌سازند.
معاون اقتصادی ریاست الوزراء در سفر اش به ولایت هرات از ساخت سرپناه برای آسیب دیدگان زمین لرزه این ولایت اطمینان داده است. معاون اقتصادی ریاست الوزراء می‌گوید: برای آسیب دیدگان زمین لرزه ولسوالی زنده جان هرات خانه های مسکونی پخته می سازند.
این در حالیست که ملا عبدالغنی برادر روز گذشته به منظور رساندن کمک های اولیه به زلزله زدگان و نضارت از توزیع عادلانه کمک ها به آسیب دیدگان به هرات سفر کرد.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء می‌گوید: یک هیئت عالی رتبه دولتی به رهبری ملا عبدالغنی “برادر” برای بهره برداری فاز اول و افتتاح فاز دوم کانال قوش تپه به ولایت بلخ سفر کردند.
معاونیت اقتصادی می‌افزاید که فاز اول کانال قوش تپه به طول ۱۰۸ کیلومتر است که از دریای آمو در ولسوالی کلدر ولایت بلخ آغاز می شود و از صحرا های طولانی حیرتان می گذرد و به ولسوالی دولت آباد می رسد.
لازم به ذکر است فاز اول کانال قوش تپه به مدت هشت ماه قبل از وقت تعیین شده تکمیل شده است.

وقوع زمین لرزه شدید تر از قبل در هرات؛ هراتیان با آنکه خاطره زمین لرزه روز شنبه را فراموش نکرده اند زمین لرزه دیگری این ولایت و ولایت های همجوار آنرا تکان داد.
مسؤلین محلی هرات از وقوع زمین لرزه دیگر حوالی ساعت ۵:۱۵ دقیقه صبح امروز (۱۹، میزان) در این ولایت خبر دادند.
قومندانی امنیه هرات انداره این زمین لرزه را حدود ۶ درجه ریشتر گفته که این زمین لرزه به شمول هرات در فراه، نیمروز، بادغیس، فاریاب و شهر مشهد ایران نیز احساس شده است.
باآنکه مسؤلین محلی هرات تا هنوز از خسارات این زمین لرزه چیزی نگفته اند اما خبرنگار رادیو حریت در هرات می گوید که برق این ولایت قطع شده و تعداد از زخمی ها هم از اثر این زمین لرزه به شفاخانه حوزوی هرات انتقال شده اند.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزراء در مراسم افتتاح فاز دوم کانال قوش تپه گفت: فاز اول کانال قوش تپه با عنایت و درایت امیرالمومنین (حفظه الله) و مسئولان امارت اسلامی تکمیل شد. آقای مولوی حنفی افزود که کانال قوش تپه اولویت امارت اسلامی بوده و جای بسی خوشبختی است که کار یک قسمت از این پروژه بزرگ تکمیل و فاز دوم آن آغاز شده است.

مولوی محمد یعقوب “مجاهد”، وزیر دفاع ا.ا افغانستان در مراسم افتتاحیه فاز دوم کانال قوش تپه گفت که این اراده قوی امیرالمومنین(حفظه الله، تلاش بی وقفه محترم ملا عبدالغنی “برادر” و تلاش خستگی ناپذیر جناب عطاش صاحب بود که ساخت قوش تپه انجام شد.
وخواب و خیال کانال به واقعیت تبدیل شد.
وزیر دفاع ا.ا افغانستان:
اردوی اسلامی امنیت پروژه های بزرگ را حفظ میکند
آقای مجاهد، وزیر دفاع ملی در مراسم افتتاح فاز دوم کانال قوش تپه به نهادها و مقامات دولتی اطمینان داد که اردوی اسلامی پشت اجرای پروژه های بزرگ است و از آنها حمایت خواهد کرد و امنیت آنها را تأمین خواهد کرد.
آقای وزیر دفاع افزود که دشمن به هیچ قیمتی نمی گذارد که مانع پروژه های بزرگ شود.

امروز قرارداد پروژه سیمنت به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر با یک سرمایه گذار قطری امضاء خواهد شد.
همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید: قرارداد پروژه سیمنت جبل السراج به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دالر امروز با یک سرمایه گذار قطری امضاء می‌شود. آقای افغان در صفحۀ ایکس اش نگاشته است: “باید به جای کمک های خارجی سرمایه جذب کرده، زیرساخت ها ایجاد کنیم و از یک کشور نیازمند و واردکننده به یک کشور خودکفا و صادرکننده تبدیل شویم”.

امارات متحده عربی یک شفاخانه مجهز را در هرات افتتاح کرد
احمد الله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات در صفحۀ ایکس اش نوشته است که امارات متحده عربی یک شفاخانه مجهز را برای زلزله زدگان هرات افتتاح کرد.
در فیلم های منتشر شده از این شفاخانه به نظر می رسد که این
شفاخانه بزرگ، مجهز به تجهیزات طبی مدرن است و ظرفیت پذیرش تعداد کثیری از مریضان را دارد.
لازم به ذکر است که در کنار کمک های دولت افغانستان، بسیاری از کشورهای خارجی، نهادها و مؤسسات خیریه به زلزله زدگان هرات کمک کرده اند و وعده داده اند که به کمک های خود ادامه می دهند.

کار بازسازی شاهراه بامیان ــ غور به زودی آغاز می‌شود
ملا محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت فوائد عامه کشور روز گذشته پس از سفر اش به ولایت بامیان از شاهراه بامیان_ غور دیدن کرده و وعده سپرد که کار بازسازی این شاهراه را بزودی آغاز می کنند.