مصاحبه مجله څرک با محترم ذبیح الله مجاهد صاحب رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی امارت اسلامی

یادآوری: در مورد روز تاریخی دهم حوت، مجله څرک با بسیاری از بزرگان امارت اسلامی مصاحبه نموده است، که وبسایت الاماره نیز این مصاحبه ها را به خوانندگان محترم تقدیم می کند، این بار مصاحبه مجله څرک با محترم  ذبیح الله مجاهد صاحب رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی امارت اسلامی را به حضور شما پیشکش […]

یادآوری: در مورد روز تاریخی دهم حوت، مجله څرک با بسیاری از بزرگان امارت اسلامی مصاحبه نموده است، که وبسایت الاماره نیز این مصاحبه ها را به خوانندگان محترم تقدیم می کند، این بار مصاحبه مجله څرک با محترم  ذبیح الله مجاهد صاحب رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنگوی امارت اسلامی را به حضور شما پیشکش می کنیم:

سوال : میخواهیم در مورد تاثرات شما در مورد اهمیت پیمان دهم حوت با آمریکایی ها بدانیم که در نتیجه پیمان مذکور ملت مجاهد افغانستان چه بدست آوردند و امارت اسلامی در میدان جهادی، سیاسی و بین المللی چه دستاوردی داشت؟

و اگر آمریکایی ها طبق پیمان از افغانستان برایند، از نظر شما این عمل چه اندازه به خیر منطقه است؟

جواب:  بسم الله الرحمن الرحیم، حامدا ومصلیا امابعد:

اگر واقعا جانب آمریکایی مطابق پیمان توافق شده در مدت ۱۴ ماه از افغانستان برایند، این عمل هم برای منطقه، هم برای افغانستان و هم برای خود آمریکا منافع بزرگی دارد و یک چانس شمرده می توانیم.

الف: گام مهمی برای افغانستان شمرده می توانیم، زیرا جهاد و مبارزات بیست ساله جاری برای همین منظور بود که خاک افغانستان بزور از سوی آمریکا اشغال شده بود، در اینجا جلو نظام اسلامی، صلح و امنیت را سد نموده بود، هنگامیکه قوت های اشغالگر از افغانستان بیرون می شوند، آشکار است که افغان ها یکبار دیگر صاحبان استقلال می شوند، خودشان در مورد آینده شان مستقلانه تصمیم گرفته می توانند و تحت چتر نظام کامل اسلامی فرصتی برای آبادی کشور ویران شده خود خواهند یافت. ان شاء الله

ب: برای منطقه از اینرو به خیر است که حضور آمریکایی ها در افغانستان کشورهای منطقه را به دلائلی ناراحت نموده بود، روس ها حضور آمریکا در افغانستان را بر خلاف منافع خود و متحدینش می دانست، ایران که به دشمنی آشکار با آمریکا مصروف است. همینطور کشور چین هم که اقتصادش در حال پیشرفت است و در عین حال در بسیاری بخش های اقتصادی با آمریکا مشکلات دارد، نیز از موجودیت قوت های آمریکایی نگران بود.

اما در اوایل همه جهت های مذکور نمی خواستند که با آمریکا در جنگ شوند، از اینرو آشکارا چیزی نمی گفتند، اما  وقتیکه مردم در افغانستان مقاومت نشان دادند، قابلیت و حجم قوت جهاد و مبارزات تحت چتر امارت اسلامی را مشاهده نمودند، همه جهت ها به شکلی از اشکال صدای مخالف علیه موجودیت آمریکادر منطقه را بلند کردند.

وقتیکه اشغال آمریکایی به پایان می رسد، توجه کشورهای منطقه به تعاملات، همکاری و رونق مشترک اقتصادی فی مابین شان را بیشتر می شود که این کار به نفع افغانستان و تمام منطقه است.

بطور مثال، پروژه تاپی که موانعی در شروع کار از سوی ترکمنستان، پاکستان و هندوستان وجود ندارد، مگر بخاطر حضور آمریکا و جنگ پیشرفتی در مورد صورت نمی گیرد، همچنین پروژه آسیای مرکزی بنام کاسا هزار نیز ناتمام مانده است، پروژه بزرگ چین بنام یک کمربند یک راه در خاک افغانستان با مشکلات مواجه است، این اهداف بزرگ اقتصادی منطقه در افغانستان منتظر خاتمه اشغال و امنیت می باشد، حال که توافقنامه بین ایالات متحده آمریکا و امارت اسلامی همانگونه که لازم است عملی شود، بدون شک به خیر کل منطقه است.

 

ج: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خودش برای آمریکا نیز نفع بزرگی است، ما و شما محسوس می کنیم که اکثریت مطلق مردم آمریکایی  با حضور نیروهای آمریکایی و جنگ افغانستان مخالف هستند، همچنین اقتصاد آمریکا با گذشت هر روز در حال خراب شدن است، طولانی شدن جنگ نیز نظامیان آمریکایی را خسته کرده است، مشکلات بر سر تمویل جنگ افغانستان میان ناتو، آمریکا و اروپا بیشتر شده است، آمریکا بدون آنهم در اینده در افغانستان شکست می خورد و به شکل نظامی مجبور به فرار می شود، اما حال یک چانس خوب بدست شان آمده است که از فرصت استفاده کنند و مطابق به توافقنامه اشغال افغانستان و جنگ طولانی خود را پایان دهند.

سئوال: مجاهد صاحب ، حال که آمریکایی ها با تمام خودخواهی و تکبر شان حاضر شدند که پیمان پایان اشغال را امضاء کنند، در این میان قربانی های قهرمان میادین نظامی و خستگی های  دوستان در بخش سیاسی که اظهر من الشمس است، اگر بگوئید، کردار و رول مجاهدین قلم بدست ، دوستان فرهنگی و میدیای امارت اسلامی در این بخش چه اندازه بارز، کلیدی و موثر بود؟

جواب: بدون شک  همه اقشار ملت مؤمن ما هر یک مسئولیت های خود را در رسیدن به چنین توافقنامه یی و پایان اشغال آمریکا اداء کرده اند، دوستان نظامی سر و مال خود را قربانی دادند، ملت ما نیز در راه همکاری با جهاد جاری قربانی های بزرگی تقدیم کردند، بزرگان و مسئولین در این راه شهادت، زندان، هجرت و تکالیف زیادی را پذیرفتند، دوستان سیاسی ما نیز الحمد لله در این راه استقامت نمودند، هوشیاری و استعداد ولیاقت به خرچ داده و در میدان استدلال سیاسی کارنامه های تاریخی به جا گذاشتند.

اما کارکردگی  دوستان فرهنگی بطور خاص بر هیچکس پوشیده نیست، اینکه جهاد جاری در سطح جهانی انعکاس نمود، نتیجه تلاش ها، پشت کارها و زحمات دوستان فرهنگی بود، خصوصا پس از مذاکرات منتج اخیر با آمریکا پس از آن شروع شد که زمینه برای آن مساعد شده و فضای اعتماد بوجود آمد که نخست در سال ۲۰۱۷ میلادی به ابتکار کمیسیون فرهنگی یک پیام متن باز از سوی امارت اسلامی به نام نامه ترامپ ارسال گردید، آن پیام ذهنیت جهت های مختلف آمریکایی ها را تغییر داد، متعاقب آن تماس های مکرر ما با جان بس سفیر پیشین آمریکا، نویسنده مشهور امریکایی بارنت روبین و شماری از دیپلوماتان و رسانه ها برای شروع مذاکرات زمینه سازی نمود.

برای معلومات شما میتوانم بگویم که در جانب آمریکایی ذهنیتی موجود بود که گویا کمیسیون سیاسی و رهبری امارت اسلامی متفق نیستند و گویا گفته ها، نظریات و تعهدات کمیسیون سیاسی به نمایندگی رهبری نیست، اگرچه در واقعیت چنین نبود، اما آمریکایی ها یک چنین برداشت غلط در مورد داشتند.

وقتیکه کمیسیون فرهنگی این خلاء را احساس کرد، بصورت جدی و دوامدار کوشش کرد به آمریکایی ها ثابت کندکه  تصامیم و تعهدات دفتر سیاسی عین تصامیم رهبری امارت اسلامی است. در این راه پیشرفت صورت گرفت و زمنیه برای شروع رسمی مذاکرات مساعد شد، پس از آن در جریان مذاکرات و در جریان امضاء توافقنامه  خدمات دوستان فرهنگی ان شاء الله بسیار آشکار بود، نویسندگان و دیگر دوستان مبارز ما در این مدت با نوشتن، نشر کردن مطالب و مصاحبه ها تلاش کردند که ذهنیت سازی کنند تا پروسه با موفقیت به پیش برود که ان شاء الله موفق شد، این موفقیت، پیروزی  امارت اسلامی و در کل پیروزی ملت مظلوم و مجاهد بود. الحمدلله والمنه