مصاحبه با مولوی عطاءالله مسئول جهادی ولایت سرپل

ولایت سرپل که در شمال افغانستان موقعیت دارد، از سمت شمال با ولایت جوزجان، و از شرق با بلخ و سمنگان، و از طرف جنوب با بامیان و غور و در سمت غرب آن ولایت فاریاب قرار دارد. ولایت سرپل که بیشتر از پنج صد هزار تن در آن زندگی می کنند، ۱۵۹۹۹ کیلومتر مربع […]

ولایت سرپل که در شمال افغانستان موقعیت دارد، از سمت شمال با ولایت جوزجان، و از شرق با بلخ و سمنگان، و از طرف جنوب با بامیان و غور و در سمت غرب آن ولایت فاریاب قرار دارد.

ولایت سرپل که بیشتر از پنج صد هزار تن در آن زندگی می کنند، ۱۵۹۹۹ کیلومتر مربع مساحت دارد، که شمار ولسوالی ها یا واحدهای اداری آن به ده(۱۰) میرسد و مرکز ولایت شهر سرپل است.

ولایت سرپل در گذشته مربوط ولایت جوزجان بود که در سال ۱۹۸۸ در سلسلهء تقسیمات اداری کشور امتیاز ولایت جداگانه را بدست آورد، باشندگان این ولایت ازبک، تاجیک، پشتون، هزاره، بلوچ، عرب، گوجر و ترکمن هستند، برای شمارهء کنونی مجله در مورد چگونگی فعالیت های جهادی ولایت مذکور مصاحبه ای را با مسئول آن مولوی عطاء الله عمری انجام داده ایم که توجهء شما را به آن معطوف میداریم:

سئوال:

مولوی صاحب در شروع مصاحبه اول به شما خوش آمدید گفته و بعداً اگر برایمان در مورد چگونگی عملیات امسال (عزم) برای ما معلومات بدهید که وضعیت جهادی در این ولایت چگونه بوده است؟

جواب:

الحمد لله رب العلمین و الصلوه و السلام علی سید الانبیاء والمرسلین وعلی آله و صحبه اجمعین و بعد.

در جواب سئوال شما باید بگویم که لله الحمد در ولایت سرپل نیز همانند دیگر ولایات افغانستان سلسلهء عملیات عزم بسیار با موفقیت همراه بود و مجاهدین به نصرت الله تعالی فتوحات بزرگی بدست آوردند.

اگر بصور مختصر برایتان بگویم در ولسوالی های سنگ چاریک، سوزمه قلعه، کوهستانات، صیاد، شیرم و در مربوطات مرکز ولایت مجاهدین مناطق بسیاری را فتح کرده و تحت تسلط خود در آوردند، این مناطق قبلاً در اشغال رژیم بود و اربکی ها و ملیشه های خودسر و قومندانان رژیم در اینجاها حاکم بوده و ملت را شکنجه و آزار و اذیت می کردند، که مجاهدین تعدادی را در نتیجهء عملیات نظامی و عده ای نیز در نتیجهء دعوت از منطقه بیرون گردیده و منطقه تحت حاکمیت امارت اسلامی قرار گرفت.

سئوال

محترم مولوی صاحب اگر در جریان عملیات عزم نگاهی به وضعیت جهادی انداخته و معلومات مختصری در مورد حوادث و واقعات اتفاق افتاده ارائه کنید؟

جواب:

با اجازهء شما من قدری تفصیلی دربارهء جریانات سال گذشته برایتان معلومات میدهم؛ اگر ما وضعیت و حالات سال گذشته را بیاد بیاوریم ، وضعیت در آن دوران تقریباً به گونهء دیگر بود، که لله الحمد در سلسلهء عملیات عزم حالات بصورت جدی و موفقیت آمیز به نفع مجاهدین تغییر کرد، بطور مثال در اکثریت مناطق ولسوالی سنگچاریک اربکی ها مسلط بودند و مجاهدین تنها در درهء ازمچی بودند، به نصرت خداوند متعال مجاهدین توانستند تا در جریان چند هفته عملیات مسلسل مناطق اوقاف و لنگرشاه عبدالله که مناطق وسیعی است را به تصرف خود در آوردند.

پس از آن مجاهدین در ولسوالی سوزمه قلعه منطقهء کته قلعه که شامل ۷۵ قریه است و یک بازار بزرگ نیز در انجا موجود است را در جریان عملیات و سلسلهء دعوت و ارشاد بصورت کامل به تصرف خود در آوردند، اکنون بغیر از مرکز ولسوالی مابقی مناطق سوزمه قلعه از وجود دشمن تصفیه شده است که این یک موفقیت بزرگ مجاهدین بود.

 بعد از آن مجاهدین به سمت ولسوالی کوهستانات پیشروی کردند، منطقهء قلعهء شهر که ده هزار خانواده در انجا ساکن هستند و نقطهء اتصالی و نقطهء تقاطع چهار ولایات فاریاب، غور، بامیان و سرپل است، را فتح کرده و از وجود دشمن تصفیه کردند. پس از ان منطقهء چلچه فتح گردید و بعد از سه روز جنگ مرکز ولسوالی کوهستانات بشمول هشت بصورت کامل تصفیه گردید که مجاهدین ۱۶ عراده موتر نظامی رینجر، دو دهشکه و سلاح های خفیفهء مختلف النوع را غنیمت کردند.

فتح ولسوالی کوهستانات دشمن را آنقدر نگران و پریشان کرد که پارلمان و ارگ نیز نگرانی خود را اظهار کرده و جنرال دوستم معاون اول اشرف غنی بصورت عاجل به منطقه فرستاده شد که با نیروی عظیمی که با خود اورده بود برای مدت کوتاهی ولسوالی را به تصرف خود در آوردند، که مجاهدین بعد از تهیه و ترتیب اقدامات لازم و ضروری دوباره بر ولسوالی کوهستانات حمله کردند که در این حمله محل بود و باش دوستم شناسایی و هدف فیرهای هاوان مجاهدین قرار گرفت که در نتیجه دوستم فرار را بر قرار ترجیح داده و بذریعهء هیلی کوپتر از محرکه فرار کرد، و مجاهدین یکبار دیگر ولسوالی را فتح کردند، که این بار نیز ۱۸ عراده موتر رینجر، ۵ تانک، ۱۲ دهشکه، ۳۰ میل پیکا و تعداد زیادی اسلحه و مهمات به غنیمت مجاهدین در آمد و همچنین مجاهدین بیش از ۲۵ تن از نظامیان و عساکر اردوی دشمن را به اسارت خود در آوردند.

سئوال

مولوی صاحب شما که به کدام عملیات ها اشاره کردید، واقعاً که عملیات های بزرگی صورت گرفته و فتوحات زیادی بدست آمده است، اگر در مورد جریانات اخیر نیز معلومات بدهید که آیا در این اواخر نیز فتوحات داشته اید؟

جواب

در این اواخر یعنی یکماه و نیم قبل مجاهدین در ولسوالی صیاد موفقیت های قابل توجه ای داشته اند، در آنجا یکی از مشهورترین قومندانان اربکی ها بنام خیرالله آقسو همراه با هفت تن از افرادش در یک حملهء تاکتیکی مجاهدین به هلاکت رسید و اربکی های باقی مانده تعدادی تسلیم شده و بعضی ها نیز فرار کردند و متعاقب آن مناطق و ساحات آقسوی شرق و غربی ، آهو و خواجه المتو به تصرف مجاهدین در امده و فی الحال مجاهدین از سه جهت با مرکز ولایت سرپل وصل شده اند.

قابل یادآوری است که سرپل ده ولسوالی دارد و از آن جمله ولسوالی های شیرم، کچن و کوهستانات بطور کامل فتح گردیده و در کنترول مجاهدین است و بغیر از بلخاب در تمام ولسوالی های دیگر ما تشکیلات اداری داریم و بیشتر مناطق و ساحات آنها در اختیار مجاهدین است.

مناطق اطرافی ولایت سرپل تقریبا تماماً در کنترول مجاهدین است و دشمن تنها در مراکز ولسوالی ها بود و باش دارد، در جریان سال گذشته مجاهدین از هر نگاه قویتر گردیده و هم بیشتر شده اند، ما در شروع سال گذشته احصائیه ای از مجاهدین داشتیم که و در آن مشخص گردیده لله الحمد تعداد مجاهدین نسبت به گذشته چهار برابر افزایش داشته است، همچنین از نگاه امکانات نیز مجاهدین قوی شده اند، دها عراده تانک، رینجر و اسلحه های ثقیله در اختیار داریم که قبل از آن نداشتیم.

 

سئوال

در اکثریت ولایات شمال یکی از مشکلات عمده موجودیت قومندانان خودسر و تفنگ سالار است که برای خود افراد و اسلحه دارند، بعضی اوقات در چوکات رسمی همکاری می کند و بعضاً نیز یک مانع و دردسر به ملت و مجاهدین شمرده میشود، شما در بخش تصفیهء این قومندان تفنگسالار و ملیشه ها چه کارها و اقداماتی انجام داده اید؟

جواب

همانطور که شما گفتید، واقعاً چنین است، همانند غور، فاریاب و دیگر مناطق در سرپل نیز تفنگسالاران پیشین و خودسر موجود است، اما لله الحمد امسال قدرت و توان انها بیشتر از بین رفته است، مجاهدین با استفاده از طروق و راه های گوناگون توانسته اند این افراد مسلح خودسر را از صحنه بیرون کنند، این تفنگسالاران که اکنون با دشمن بستگی و همکاری دارند و اکنون تحت نام اربکی ها و پولیس محلی ایفای وظیفه می کنند، در قدم نخست مجاهدین آنها را دعوت می کنند و اگر دعوت را نپذیرند، پس از آن از راه نظامی انها را از بین می برند.

 

امسال در حدود هزار تن از افراد مسلح که تقریباً اکثریت آنان تفنگسالاران محلی بودند، تسلیم شدند و از دشمنی دست کشیدند، همچنین در سطح ولایت سرپل پنج تن از قومندانان عمده و بزرگ دشمن بنامهای بحرالله، طوفان، محمد نور، وکیل خان و خیرالله آقسو در حملات تاکتیکی و چریکی مجاهدین از بین رفتند که این حملهء بزرگ و مهمی بر پیکر دشمن وارد کرد.

سئوال

اگر در مورد فعالیت ادارات دیگر امارت اسلامی معلومات بدهید؟

جواب

در کنار فعالیتهای جهادی و نظامی در ولایت سرپل فعالیت های دعوت و ارشاد، تعلیم و تربیه و قضاء نیز بصورت موثر آن جریان دارد، در سطح ولایت هم مدارس دینی فعال است و هم مکاتب ، یک سخن خوشایند اینست که سلسلهء تعلیمات علوم دینی پیشرفت خوبی کرده است و مدارس بزرگی اعمار شده است. علاوه بر آن در بخش محاکم و قضاء نیز فعالیت های ما بسیار خوب و موثر است که همه روزه مشکلات و پرابلم های مردم بصورت دوامدار در چوکات شریعت اسلامی حل و فصل میشود و مردم نیز در تمام امور فوق با مجاهدین همکار بوده و رضایت کامل از کارکردهای ادارات امارت اسلامی دارند.

سئوال

آیا جدا از تشکیلات جهادی امارت اسلامی کدام گروه و احزاب دیگری موجودیت و فعالیت دارند؟

جواب

در شروع سال میلادی هنگامیکه خبر وفات مرحوم امیر المومنین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله اعلام گردید، و محترم ملا اختر محمد منصور حفظه الله بحیث زعیم جدید امارت منتخب شد، همهء مسئولین و عموم مجاهدین با یک صدا با امیر منتخب جدید اعلام بیعت کردند و از اتباع و وفاداری کامل اطمینان دادند.

لله الحمد در سطح ولایت سرپل و بصورت عموم در ولایات شمالی هیچ گروه و پارتی مربوط و بنام داعش وجود ندارد و نه هم باغی های داخلی که تشویش و نگرانی برای مجاهدین ایجاد کند، همهء مجاهدین این ولایت با اتفاق کامل تحت قیادت امیر به جهاد مقدس خود ادامه میدهند و با هرگونه تفرقه و خوخواهی مقابله می کنند.

سئوال

محترم مولوی عطاء الله عمری صاحب! اگر در پایان کدام پیام و گفتنی داشته باشید میتوانید با ما شریک سازید تا خوانندگان ما از آن مستفید گردند.

جواب

بسیار تشکر، پیام من به مجاهدین و عموم مسلمانان اینست که با توجه به حساسیت وضعیت خود را متوجهء دسیسه ها و نیرنگ های دشمن نموده و از آن با خبر باشند.

باید آگاه باشیم که اکنون ما در وضعیت شخصی هستیم که پس یک مرحلهء طولانی کشت و کار، زحمت و مصارف در حال گرفتن حاصل است، اگر در این هنگام توجه اش به حاصل و سرمایه اش نباشد و به درستی از آن محافظت نکند، خدای ناکرده تمام زحماتش به هدر خواهد رفت.

امارت اسلامی متحد، خلاصه، حاصل و لب و لباب نزدیک به چهل سال قربانی ها، تکالیف، مهاجرت ها و شهادت هاست، اکنون چشم امید بیوه زنان و یتیمان ملت به این صف دوخته شده است که این گروه آرزو ها و آرمانهای شرعی آنها را به ثمر برساند، نظام اسلامی را اعاده کرده، شریعت را اجراء و زخمی های ملت را پانسمان کند.

مگر یکتعداد دست های داخلی و خارجی زیر نام عناوین و شعارهای مختلف تلاش می کنند که این صف را متفرق و متشتت کنند، مجاهدین را به گروه ها تقسیم کرده و نظم و انظباط موجود در امارت اسلامی را از بین ببرند و بدین ترتیب هدف کفار برآورده گردد.

ما باید بیدار و هوشیار باشیم، و به این فکر کنیم که چه کمی و کاستی در این صف وجود دارد که صف دیگر ایجاد میشود، اولاً هیچ نوع کمی و کاستی در این صف وجود ندارد و اگر خدای ناکرده چنین باشد، باید برای رفع کردن و از میان برداشتن آن نقص کوشش کنیم نه اینکه در تلاش متلاشی کردن صف بوده و برای از بین بردن و تضعیف آن کوشش کنیم.

بطور مثال وقتیکه در یک حولی یا اتاق یک پنجره و یا دروازه کمی کج نصب باشد، آیا شما آن قسمت کج را درست و مرمت می کنید یا تمام خانه را تخریب می کنید، مشخص است که تنها همان قسمت معیوب را رفع نقص می کنیم.

بناءً باید کوشش کرده و هوشیار باشیم تا زیر تبلیغات دروغین و نادرست دیگران نرویم و فریب آنها را نخوریم، قیادت مدبرانه امارت اسلامی و وحدت صف، قدرت و استحکام این صف پابرجاست و ما باید برای تقویت آن بیشتر کار و خدمت کنیم تا در نتیجهء فعالیت ها و مبارزات حقهء ما نظام شرعی اسلامی اعاده و قائم گردد.