مصاحبه با ملا امین الله یوسف مسئول جهادی ولایت اروزگان

ولایت اروزگان از جمله ولایات مرکزی افغانستان است که در شرق آن غزن و بخشی از زابل و در شمال آن ولایت دایکندی در غرب آن ولایت هلمند و در جنوب آن ولایات قندهار و زابل موقعیت دارند. مرکز ولایت اروزگان شهر ترینکوت است، مساحت این ولایت ۱۲۶۴۰ کیلومتر مربع است و نفوس آن حدود […]

ولایت اروزگان از جمله ولایات مرکزی افغانستان است که در شرق آن غزن و بخشی از زابل و در شمال آن ولایت دایکندی در غرب آن ولایت هلمند و در جنوب آن ولایات قندهار و زابل موقعیت دارند.

مرکز ولایت اروزگان شهر ترینکوت است، مساحت این ولایت ۱۲۶۴۰ کیلومتر مربع است و نفوس آن حدود چهارصد هزار تن است.

چندی قبل در شمال این ولایت ولسوالی های هزاره نشین نیز مربوط ولایت اروزگان شمرده میشدند، اما با آمدن حکومت کرزی این مناطق بنام دایکندی مسمی و ولایت جداگانه معرفی گردید. علاوه بر مرکز اروزگان ولسوالی های دهراوود، چهارچینو، چوره، خارخوردی و چنارتو هستند. اینبار مصاحبه ای را با مسئول جهادی ولایت اروزگان حاجی امین الله یوسف صاحب انجام داده ایم که توجهء شما خوانندگان محترم را به آن جلب میداریم.

سئوال

محترم والی صاحب در شروع برایتان خوش آمدید گفته اگر در قدم نخست در مورد اهمیت استراتژیک ولایت اروزگان به خوانندگان ما معلومات بدهید؟

جواب

ولایت اروزگان از جملهء ولایات مرکزی افغانستان است، علی الرغم اینکه از نگاه تقسیمات اداری مربوط حوزهء جنوب غرب است اما در قلب افغانستان موقعیت دارد و نقطهء الحاق بین بسیاری از ولایات شمرده میشود.

ساختار این ولایت کوهستانی است، کوه های بلند و مرتفع، دره های وسیع و طولانی و رودهای جاری دارد، که این خصوصیات در زمان جهاد قبلی بر ضد اتحاد شوروی نیز اهمیت بزرگی به این منطقه داده بود و این منطقه یک سنگر بسیار قوی مجاهدین بود و اکنون نیز دشمن متوجهء این نقطه است و فکر می کند که این منطقه اگر بدست مجاهدین بیفتند، بازپس گرفتن آن کار بسیار سختی خواهد بود.

سئوال

در سالهای پیشین اشغال وضعیت این ولایت چگونه بود؟

جواب

همانگونه که قبلاً نیز گفتم در جهاد جاری بر ضد آمریکا و اشغالگران اجنبی، دشمن همیشه متوجهء ولایت اروزگان بوده و از اینرو در ساحات و مناطق مختلف این ولایت نیروهای اشغالگر آمریکایی، استرالیایی و هالندی قرارگاه ها و بیس های فراوانی ایجاد کرده بودند، اما بر خلاف انها همیشه حملات جهادی جریان داشت که دشمن بارها متحمل تلفات سنگین گردید.

بعد از سال ۲۰۰۹ هنگامیکه قدرت و توامندی مجاهدین در ولایت اروزگان افزایش یافت و بسیاری از مناطق اطرافی به کنترول مجاهدین در آمد، اشغالگران نیروهای اضافی به این ولایت گسیل داشتند و در قریه قریهء این ولایت قرارگاه ایجاد و پروسهء اربکی سازی را ایجاد کردند که در نتیجه بسیار مناطق اطرافی بدست ملیشه های دشمن و اربکی ها افتاد و دوران ظلم ، وحشت و دهشت، دزدی و چور و چپاول بر ملت مظلوم آغاز گردید که یک دوران تاریک بر ملت بود.

اما دشمن با همهء این تلاش ها و متوسل شدن به دسیسه های مختلف ، مجاهدین نیز آرام ننشستند، حملات دومدار، کوبنده و مرگبار بر دشمن انجام دادند و این حملات در تمام ولسوالی ها جریان داشت که بلاخره نیروهای اشغالگر خارجی خصوصاً نظامیان استرالیایی و هالندی مجبور شدند که از این ولایت فرار کنند که متعاقب آن آمریکایی ها نیز از میدان جنگ فرار کرده و قرارگاه ها و بیس های خود را به اربکی ها، پولیس و اردوی اجیر گذاشتند.

سئوال

گفته میشود که در جریان عملیات عزم سال گذشته بسیاری از مناطق از دشمن تصفیه گردید، اگر در این مورد جزئیات را با خوانندگان ما شریک سازید؟

جواب

سال گذشته همانطور که در تمام مناطق افغانستان سال فتوحات و کامیابی بود در ولایت ارزگان نیز مجاهدین به نصرت الله متعال توانستند، بسیاری از مناطق را از وجود دشمن تصفیه کنند، همانگونه که قبلا نیز متذکر شدم ، آمریکایی ها با اجرای پروسهء اربکی سازی بسیاری از مناطق را در اختیار ملیشه های خودسر اربکی قرار دادند، اما در جریان سال گذشته مجاهدین تمامی مناطق اطرافی ، قریه ها و ساحات ولسوالی ها بغیر از مراکز ولسوالی ها را از وجود دشمن پاکسازی و تصفیه کردند.

مثلاً تمام مناطق مربوط ولسوالی خاص اروزگان از جمله شالی ناوه، سلطان محمد ناوه و دیگر مناطق را مجاهدین تصرف کرده و تنها مرکز ولسوالی باقی مانده که آنهم تحت محاصره قرار دارد، منطقهء چهارچینو که حالا به دو ولسوالی تقسیم شده است، یکی ولسوالی خارخوردی است و دیگری ولسوالی شهید حساس است.

ولسوالی خارخوردی بطور کامل فتح گردیده است و در بخش باقی مانده تنها بازار کوچک هوشی باقی مانده است که تحت حملات کوبنده قرار دارد. ولسوالی دهراوود که از مرکز ولایت اروزگان برای حکومت دست نشانده مهم تر است، و به حفظ ونگه داشت آن بسیار متوجه است، مجاهدین مناطق ورجان، شورجی، سنگ لاخ، دهزک، سیاسنگ، کور، شنغولی و غاری فتح گردیده و تا تنگی رسیده اند، در اینجا نیز دشمن در مرکز ولسوالی محصور مانده است، که یکبار از مرکز ولایت قوتهای دشمن آمدند که شکست خورده و عقب رفتند و بار دیگر نیز از قندهار نیروهای خاص و قوماندویی آمدند که جنگ شدید صورت گرفت و شکست خورده، فرار کردند.

در ولسوالی های چوره و چنارتو نیز بسیاری مناطق تحت کنترول مجاهدین در آمده است و در ساحات و مناطق درویشان، میرآباد و پای ناوه از مربوطات مرکز ترین کوت نیز پیشرفت هایی داشته ایم.

 

سئوال

محترم والی صاحب اگر درمورد جزئیات مهم  جهادی  عملیات عزم سال گذشته معلومات بدهید؟

جواب

تشکر، در اینجا من به بعضی از حوادث بزرگ عملیات سال گذشته در طول سال گذشته در ولایت اروزگان انجام شده است به عنوان نمونه اکتفا می کنم که بعضاً رسانه ها نیز انعکاس داده اند.

 

بتاریخ ۲۶ آپریل سال ۲۰۱۵ میلادی سرپرست قومندان امنیه اروزگان سمونوال گلاب خان در حملهء مجاهدین از بین رفت، بتاریخ ۲۲ می مجاهدین ده (۱۰) پوسته را در ولسوالی خاص اروزگان و ۴۰ عسکر تسلیم شدند. در ولسوالی های چهارچینو و دهراوود نیز حملات کامیاب صورت گرفت، بتاریخ ۲۳ همین ماه نیز اسماعیل قومندان امنیهء چهارچینو در انفجار ماین جاسازی شده به هلاکت رسید. بتاریخ ۲۷ می سی و هفت (۳۷) تن اربکی و پولیس به مجاهدین تسلیم شدند. در شروع ماه جولای مجاهدین حملات وسیعی بر پوسته های اردو، پولیس و اربکی در مناطق زمبوری، هوشی و ریگکی ولسوالی چهار چینو انجام دادند و بسیاری مناطق را از وجود دشمن پاک و تصفیه کردند. بتاریخ ۱۷ جولای قومندان امنیهء دهراوود و تفنگسالار ظالم و مشهور حاجی طالب و معاونش جان آغا نانی همراه با چهار محافظش یکجا در حملهء مجاهدین به قتل رسیدند.

در شروع ماه آگست مجاهدین در منطقهء سلطان محمد ناوه در ولسوالی خاص اروزگان پیشروی های قدم به قدم داشته و مناطق زیادی را تصرف کردند، همچنین بتاریخ ۲۳ همین ماه این منطقهء وسیع بطور کامل فتح گردیده و دها عسکر دشمن کشته و عده ای نیز تسلیم و مابقی فرار کردند.

علاوتاً در شروع سال ۲۰۱۶ میلادی در ولسوالی های چهارچینو و دهراوود عملیات وسیعی را انجام دادیم که در نتیجه در دهراوود چهار پوسته فتح گردید و این پیشروی ها در دهراوود تا نزدیک مرکز ولسوالی ادامه داشت.

در اول ماه مارچ مجاهدین ولسوالی خارخوردی را بطور کامل فتح کردند و همچنین منطقهء سراب نیز از وجود دشمن تصفیه گردید، علاوتاً بتاریخ ۱۱ ماه مارچ در ولسوالی خاص اروزگان بتعداد ۶۰ تن از عساکر دشمن به مجاهدین تسلیم شدند. در اواخر ماه مارچ نیز در ولسوالی چهار چینو یکبار دیگر جنگ آغاز گردید که تا هم اکنون جریان دارد و در این مدت مجاهدین توانسته اند بیش از ده (۱۰) پوستهء دشمن را تصرف کرده و حلقهء محاصره بر دشمن را تنگ و تنگتر کرده اند.

سئوال

اگر مجاهدین مراکز ولسوالی های اروزگان را فتح کنند، تاثیر آن بر وضعیت عمومی جنگ چه خواهد بود؟

جواب

اگر به فضل و نصرت خداوند متعال و همانگونه که ما نیز امیدواریم، اگر مجاهدین مراکز ولسوالی ها را فتح کنند که اکنون ما نیز چنین پلانی را روی دست داریم، در آنصورت دشمن به هیچ صورت نمیتواند در مرکز ولایت مقاومت کند و اگر مرکز ولایت فتح گردد، این یک ضربهء سنگین و شکننده بر دشمن خواهد بود. زیرا همانطور که شما نیز معلومات دارید در همسایگی اروزگان یعنی در ولایت هلمند نیز سلسلهء فتوحات ادامه دارد و در ولایات زابل و قندهار نیز مجاهدین پیشرفت هایی داشته اند، ولایت اروزگان چنین منطقه ای نیست که دشمن بتواند برای بار دوم با استفاده از زور آنرا بازپس بگیرد، زیرا در اینجا تمام مردم و ملت مجاهد هستند و از جانب دیگر اکنون آن سالهای نخست اشغال نیست که مردم از تبلیغات آمریکایی ها بترسند و یا فریب آنرا بخورند.

سئوال

آیا در ولایت اروزگان بغیر از امارت اسلامی کدام گروه دیگری که معارض با امارت اسلامی باشد و در مقابل عملیاتش مانع باشد وجود دارد؟

جواب

لله الحمد تمام مجاهدین ولایت اروزگان افراد امارت اسلامی هستند و در بیعت یک زعیم “ملا اختر محمد منصور حفظه الله” هستند، و زیر یک بیرغ جهاد می کنند، در ولایت اروزگان نیز بمانند دیگر ولایات کشور در این مورد هیچنوع مشکل و مانعی وجود ندارد بلکه اگر بگویم در سطح افغانستان در این ولایت اصلاً چنین چیزی وجود ندارد، در ۳۴ ولایات افغانستان تنها در دو ولایت چنین افراد وجود دارند که از چوکات امارت اسلامی خود را بیرون  میدانند و در ۳۲ ولایت دیگر به هیچ وجه چنین مشکلی وجود ندارد. اما امارت اسلامی به حل چنین مسائلی نیز متوجه است.

سئوال

محترم والی صاحب ! اینکه برایمان وخت دادید و برای مصاحبه حاضر شدید از شما تشکری می کنم، اگر در پایان کلام کدام پیام و سخنی داشته باشید میتوانید با خوانندگان ما شریک سازید؟

جواب

پیام من به مجاهدین اینست که اینست یکبار دیگر سال جدید عملیاتی آغاز گردید و ما در شروع عملیات قرار داریم، مجاهدین باید در قدم نخست نیت های خود را اصلاح کرده و خاص لله فی الله کنند، در قدم دوم خودشان را اصلاح کنند، و پس از آن متوجهء اعادهء نظام اسلامی، محو کفر و فساد باشند و توجهء مجاهدین باید فقط به امورات جهادی باشد. باید خود را از تبلیغات دشمن، وسوسه ها و نیرنگ های آنان بدور نگه دارند و بهترین راه برای نگه داری خود از دسیسه ها و نیرنگ های دشمنان ، توجهء کامل و همه جانبه به جهاد و امورات جهادی است.

ما از دربار الله متعال امید داریم و متیقین هستیم که دروازه های نصرت الهی بر روی مجاهدین باز است، اکنون خبرهای فتح و پیروزی از هر گوشهء کشور بگوش میرسد، باید همه با این کاروان یکجا گردیده و بر ضد دشمنان دین و وطن حملات قوی و شکننده ای انجام دهیم و تمام تلاش خود برای اعادهء نظام اسلامی را انجام دهیم.

ان شاء الله آنروز بسیار نزدیک خواهد بود که یکبار دیگر کفر شکسته و شرمنده وزبون گردد و در کشور عزیز بیرغ سفید نظام اسلامی به اهتزاز درآید.

و ماذالک علی الله بعزیز