افغانستان در ماه نومبر ۲۰۱۶ میلادی

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)). ماه نومبر سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شدت سردی در […]

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)).
ماه نومبر سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شدت سردی در کشور بود مگر با وجود آنهم سنگر های جهاد و مجاهدین همچو تابستان گرم بود و در این ماه دست آوردها و فتوحات زیادی نصیب مجاهدین گردید. این ماه شاهد حملات خیلی شدید و خطرناک علیه اشغالگران و اجیران داخلی آن بود که باعث تلفات و خسارات شدیدی در صف دشمن گردید. تفاصیل این مطلب را همراه با رویدادهای مهم دیگر که در این ماه رخ داده است در سطور پایان مطالعه می کنیم:
تلفات در صف اشغالگران:
دشمن در ماه نومبر سال ۲۰۱۶ به کشته شدن ۴ تن از افراد خود در افغانستان در ساحهء جنگ اعتراف کرد. این اعتراف در هر حالی صورت می گیرد که به روز پنجشنبه ۳ نومبر اشغالگران ناتو از کشته شدن ۲ عسکر خود در ولایت کندز خبر دادند اما منابع موثق تعداد کشته شدگان حادثهء کندز را بیشتر از ۵ تن نشان دادند. علاوه بر این به تاریخ ۱۲ این ماه مهمترین پایگاه اشغالگران در میدان هوایی بگرام مورد حملهء مجاهدین قرار گرفت که در اثر آن دهها تن از اشغالگران جان باختند و دشمن به کشته شدن ۴ تن در آنجا اعتراف کرد.
اگرچه تلفات اشغالگران در جریان این ماه بیشتر از ۲۷ تن می باشد اما بر اساس آمار اعتراف شدهء دشمن، تعداد کشته شدگان آنان در جریان سال به ۱۵ تن می رسد و تعداد کل کشته شدگان اعتراف شده به ۳۵۲۷ تن می رسد که از آنجمله ۲۳۹۱ تن آن امریکایی هست.
تلفات در صف دشمن داخلی:
بنابر نبود مرجع موثق نمیتوان از تعداد دقیق تلفات در صف دشمن صحبت کرد اما در پایان به بعضی از این تلفات اشاره صورت می گیرد:
به روز سه شنبه موافق با اول ماه نومبر، ۳۲ تن عسکر اجیر در جریان جنگ در ولسوالی غورک ولایت کندهار کشته شدند. در همین روز بر اثر انفجار در مرکز ولایت ارزگان سه تن از افسران بلند رتبهء اردوی اجیر کشته و زخمی شدند.
روز جمعه مورخهء ۱۸ این ماه شاهد کشته شدن قوماندان امنیهء ولسوالی بکوای ولایت فراه توسط مجاهدین نیز بود. در جریان عملیات بر این ولسوالی رئیس امنیت ملی همراه با یک تولی مشر دیگر نیز جان خودرا از دست دادند.
در مهمترین حادثهء یی که به تاریخ ۲۹ این ماه رخ داد قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر همراه با بیشتر از ده تن افراد بلندرتبهء ادارهء اجیر در اثر سرنگونی هلیکاپتر دشمن توسط مجاهدین در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس کشته شدند.
خسارات دشمن:
خسارات جنگ در افغانستان چنان زیاد است که گفته می شود به مراتب بالاتر از حدس و گمان اشغالگران بوده است. این خسارات جنگ کنونی را پرقیمت ترین جنگ در تاریخ گردانیده است. چنانچه در گذشته ها گفته شد دشمن ماهانه متحمل ملیون ها دالر خساره می شود که در اینجا تنها به بعضی از رویدادهایی از قبیل سرنگونی طیاره ها و تباه شدن کاروان ها و پایگاه ها اشاره صورت می گیرد. به سلسلهء خسارات وارده به دشمن، به روز چهارشنبه ۱۶ نومبر یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی برک برک ولایت لوگر و به روز سه شنبه ۲۹ این ماه یک فروند هلیکاپتر دیگر دشمن در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس توسط مجاهدین سرنگون گردید. علاوه بر این، حملهء شدید بر پایگاه بگرام به تاریخ ۱۲ این ماه نیز، ملیون ها خساره برای دشمن به عقب گذاشت.
عملیات عمری:
عملیات بهاری عمری با وجود سردی هوا در این ماه نیز ادامه و دست آوردهای خوبی با خود داشت. در ذیل به بعضی از مهمترین و بزرگترین عملیات ها در جریان این ماه اشاره صورت می گیرد:
به روز جمعه ۱۱ ماه نومبر کونسلگری کشور اشغالگر جرمنی، جایی که به لانهء استخبارات این کشور و مرکز نظامی تبدیل شده بود و تمامی جنگ ولایت کندز از آنجا سرپرستی و رهنمایی می گردید، مورد حملهء مجاهدین قرار گرفت که طی آن دهها تن از افراد دشمن اشغالگر کشته و زخمی شدند. در این عملیات تعمیر کنسولگری مذکور تماما به خاک یکسان گردید. به فردای آن یک حملهء بسیار شدید و بی نظیر در نوع خود، بر پایگاه نظامی بگرام صورت گرفت. طی این حمله که مجاهدین فدایی توانستند به فضل خداوند متعال با وجود تدابیر شدید امنیتی داخل پایگاه شوند، دهها تن از اشغالگران بشمول یک دگروال کشته و زخمی شوند. دشمن در این عملیات به کشته شدن ۴ تن از عساکر خود اعتراف کرد اما منابع موثق تعداد کشته شدگان را بیشتر از ۲۵ تن راپور داده اند. حملهء بگرام آنقدر شدید و غیر متوقع بود که امریکایی اشغالگر از خوف حملات تعقیبی آن سفارت خود در کابل را مسدود کرد و برنامه های زیادی را در کشور به حالت تعویق در آورد.
به تعقیب این عملیات، به روز چهارشنبه ۱۶ نومبر موتر ریاست دهم امنیت ملی در کابل مورد هدف قرار گرفت که تمام سرنشینان آن کشته و زخمی شدند.
اختلافات در ادارهء اجیر:
به سلسله اختلافات موجود در صف ادارهء اجیر، راپورها نشاندهندهء اختلافات و تنش های جدیدی در صف دشمن بوده است. به روز شنبه ۱۲ ماه نومبر پارلمان قلابی ۳ وزیر را بشمول صلاح الدین ربانی وزیر خارجهء ادارهء اجیر سلب صلاحیت کرد. صلاح الدین ربانی در وقتی سلب صلاحیت می گردد که تنظیم او تقریبا اکثریت موجود در پارلمان را تشکیل می دهد. سلب صلاحیت رهبر یک تنظیم توسط افراد مربوط به وی در پارلمان زنگ خطری برای این حزب و نمایانگر اختلافات عمیق درونی می باشد.
به تعیب آن، پارلمان قلابی به تاریخ های ۱۳ و ۱۴ این ماه سه تن دیگر از وزیران را سلب صلاحیت کرد اما رئیس ادارهء اجیر در مغایرت با قانون ساخت خود شان، از وزیران سلب صلاحیت شده خواست تا به وظایف خود همچنان ادامه دهند.
به روز چهارشنبه ۳۰ ماه نومبر، اشرف غنی رئیس ادارهء اجیر، طی یک سفر به ولایت بلخ با والی این ولایت که از جمله سرسخت ترین مخالفین او بود دیدار کرد. بعد از این دیدار، اشرف غنی میخواست با رئیس گلم جم ها و معاون اول خود نیز دیدار کند که او نسبت به افزایش اختلافاتی که در ماه گذشته مفصلا دربارهء آن صحبت شد از دیدار با اشرف غنی ابا ورزید.
تلفات و آزار و اذیت مردم ملکی:
به سلسلهء تلفات ملکی ها، به روز سه شنبه اول ماه نومبر، ۳۵ تن از افراد ملکی در ولسوالی چوری ولایت ارزگان طی بمباردمان اشغالگران به شهادت رسیدند. در همین روز مطبوعات از کشته شدن ۳۴ تن ملکی توسط داعش در مرکز ولایت غور نیز خبر دادند.
به روز پنجشنبه ۳ ماه نومبر، نیروهای اشغالگر امریکایی با همکاری اجیران داخلی خود، اعضای یک خانواده را بشمول اطفال و زنان در ولایت کندز به شهادت رسانیدند. شاهدان عینی گفته اند که در جریان عملیات انجام شده توسط این نیروها دهها تن از افراد ملکی کشته و زخمی شده و بیشتر از ۵۰ خانه کاملا تباه شده است.
به تعقیب آن، به تاریخ ۴ ماه نومبر، عساکر اردوی اجیر بر یک محفل عروسی در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب شلیک کرده و دهها تن را شهید و زخمی ساختند. و به روز جمعه ۱۸ این ماه پسر قوماندان امنیهء ولایت بغلان یک شخص ملکی را به ضرب گلولهء تفنگچه به شهادت رسانید.
تظاهرات و واکنش ها:
در واکنش به ظلم و ستمی که در کشور جریان دارد به روز سه شنبه اول ماه نومبر، دکانداران ولایت کندهار دست به تظاهرات علیه پولیس زدند. آنان علیه پولیس و ادارهء اجیر شعار داده گفتند که پولیس در این اواخر بعضی دکانداران را اختطاف کرده و در بدل پول رها می کند.
مردم کندز نیز به روز یکشنبه ۶ این ماه، دست به تظاهرات زده و خواهان لغو معاهدهء امنیتی با اشغالگران خارجی و متوقف ساختن عملیات های شبانه شدند که طی آن تنها مردم بیچاره و بی دفاع کشور متحمل خساره و تلفات می شوند. به فردای آن وکلای پارلمان قلابی نیز در واکنش به حملات اخیر اشغالگران که باعث شهادت دهها تن از هموطنان بیگناه ما گردیده، خواهان لغو شدن معاهده امنیتی شدند. قابل یادآوری است که همین وکلا دو سال قبل این معاهده را تصویب کرده بودند.
نصرت الهی:
وقتی نصرت الهی شامل حال مجاهدین گردد، الله تعالی راههای مختلفی را جهت اباته، اعاشه و حمایت نظامی آنان پیدا می کند. در ماههای گذشته با فتح چندین ولسوالی و پایگاههای مهم دشمن به هزاران میل اسلحه و مهمات به دست مجاهدین افتاد که برای دو سال آیندهء شان نیز کفایت می کند. در این ماه نیز نصرت الهی شامل حال شان گردید به شکلی که به روز یکشنبه ۶ ماه اکتوبر هلیکاپتر های دشمن در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان مهمات عساکر خودرا سهوا در مناطق مجاهدین انداختند که اکنون مجاهدین از آن مهمات علیه دشمن استفاده می کنند.
اعتراف ناکامی:
به روز یکشنبه مورخهء ۲۷ ماه نومبر، احمد ضیا مسعود مشاور ویژه رئیس ادارهء اجیر، در اعتراف به نیرومندی مجاهدین گفت که نفوذ طالبان در ادارات مهم دولتی مانع اجرای عملیات آنان علیه مجاهدین می شود. در گذشته ها نیز بارها دشمن اعتراف به نفوذ مجاهدین در صفوف امنیتی کرده بود.
قبل از آن به تاریخ ۱۵ این ماه، کشور روسیه از حامیان اتحاد بدنام شمال در ادارهء اجیر، ادارهء اجیر کابل را یک پروژه ناکام امریکایی ها خوانده و آنرا باعث تفرقه و اختلاف میان مردم افغانستان خواند.
فساد با ادارهء مفسد:
فساد اداری در دفاتر متعلق به ادارهء اجیر کابل گسترش یافته و به افرادی نیز سرایت کرده است که با این ادارات سر و کار دارند. بنابر گزارش های منتشره به تاریخ اول ماه نومبر بعضی از قراردادی های اداراهء اجیر در ولایت تخار به جای گوشت گاو برای مدت ها گوشت مرکب را بر این ادارات به فروش رسانیده اند. قبل از این نیز، چندین بار مطبوعات از قراردادی های پولیس در مناطق جنوب کشور پرده برداشته بودند که گوشت مرکب را بر قوماندانی های امنیهء این ولایات به فروش رساندند.
از تقریبا دو سال به این طرف، عده یی از وکلای پارلمان قلابی بعضی از افراد بلند پایهء ادارهء کابل را متهم می سازند که برای بقای خود و منافع شخصی خود دست به ایجاد گروههایی بنام داعش زده اند و اینک به تاریخ ۲۰ این ماه سید اسحاق گیلانی رهبر یکی از تنظیم های سیاسی نیز با آنان همصدا شده و گفته است که ادارهء کابل بخاطر حمایت از داعش اعتماد خودرا در جهان از دست داده است.
به سلسلهء فساد در ادارهء اجیر، خبرها حاکی از اختطاف یک مشر قومی ازبک توسط عبدالرشید دوستم رهبر ملیشه های گلم جم و معاون اول ادارهء اجیر کابل است. در راپوری که به تاریخ ۲۶ این ماه منتشر شده است آمده است که دوستم این بزرگ قومی و معاون سابقهء خودرا به جرم عدم همکاری با وی اختطاف و در خانهء خود در قید نگهداشته است.
اعلان حمایت از پروژه های ملی:
با وجود اینکه امارت اسلامی پالیسی خیلی واضح و موافق با شریعت غرای محمدی در امور و منافع ملی کشور دارد باز هم دشمن همیشه مجاهدین را مورد اتهام قرار داده و تبلیغات می کرد که گویا مجاهدین مخالف آبادی و پروژه های منفعت بخش در کشور هستند. جهت آگاهی هموطنان عزیز، امارت اسلامی یکبار دیگر به روز سه شنبه ۲۹ ماه نومبر طی نشر اعلامیه یی حمایت خودرا از پروژه های ملی در کشور اعلان کرد. امارت اسلامی ضمن این اعلامیه گفته است که نه اینکه مخالف با پروژه های ترقی و پیشرفت کشور نبوده بلکه برای حفظ امنیت این نوع پروژه ها نیز کوشا می باشد.