افغانستان در ماه نومبر ۲۰۱۷ میلادی

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)). ماه نومبر سال ۲۰۱۷ با وجود سردی هوا دست […]

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)).
ماه نومبر سال ۲۰۱۷ با وجود سردی هوا دست آوردهای زیاد جهادی داشت اما در عین حال در این ماه نسبت به سایر ماههای سال و حتی سالهای گذشته نسبت افزایش حملات وحشیانهء دشمن داخلی و خارجی بر اماکن ملکی تلفات افراد ملکی در نقاط مختلف کشور خیلی زیاد شده بود.
تفصیل رویدادهای این ماه را تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:
تلفات اشغالگران خارجی:
اشغالگران خارجی تلفات خودرا پنهان می کنند اما این به این معنا نیست که آنان متحمل تلفات در افغانستان نمی شوند. به روز یکشنبه ۵ نومبر مجاهدین امارت اسلامی حملات گسترده یی را بر اشغالگران در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر انجام دادند که طی آن تعداد زیادی از اشغالگران خارجی کشته و زخمی شدند. شاهدان عینی گفتند که تانک های عساکر خارجی و داخلی در قریهء آخوند بابا مورد حملات طالبان قرار گرفت که طی آن دهها تن از آنان کشته و زخمی شدند. اشغالگران امریکایی کشته شدن یکتن از عساکر خود در این جنگ را پذیرفتند.
به تعقیب آن، به روز سه شنبه ۷ نومبر مجاهدین امارت اسلامی حملات گروهی خودرا بر مرکز تربیهء پولیس در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک آغاز کردند که طی آن چندین تن از استادان خارجی همراه با دهها تن پولیس کشته و زخمی شدند. علاوه بر این، به روز جمعه ۱۷ نومبر ولسوالی چپرهار ولایت کندهار شاهد حملات مجاهدین بر اشغالگران امریکایی بود که به گفتهء شاهدان عینی تعدادی از این اشغالگران طی این حمله کشته و زخمی شدند.
با وجود اینهمه تلفات، اشغالگران طی این ماه تنها به کشته شدن ۲ تن از افراد خود اعتراف کردند که بنابرین تعداد کشته شدگان اعتراف شده در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۶ تن و تعداد کل کشته شدگان اعتراف شدهء دشمن در جریان ۱۶ سال گذشته به ۳۵۴۴ تن رسید.
تلفات در صف ادارهء اجیر:
ماه گذشته ادارهء اجیر کابل از باداران خود و ادارات وابسته به آنان خواست تا در آینده از نشر راپورهای تلفات در صف ادارهء اجیر اجتناب ورزند زیرا این امر باعث شکست و ریخت در این اداره شده و مورال عساکر آنان را ضعیف ساخته است. تعداد دقیق تلفات در صف ادارهء اجیر معلوم نیست اما بطور تخمینی ماهانه حد اقل ۵۰۰ تن از افراد این اداره در صفوف مختلف به قتل می رسند که در اینجا به چند مثال آن اکتفا می گردد:
به روز یکشنبه ۵ نومبر مدیر اجرائیوی ولسوالی المار ولایت فاریاب طی انفجار موتر کشته شد. دو روز بعد از این رویداد و به روز سه شنبه ۷ نومبر یک عضو شورای ولایتی ولایت هرات نیز به قتل رسید.
روز یکشنبه ۱۲ نومبر شاهد کشته شدن مشاور شورای ولایتی ولایت کندهار در مرکز این ولایت بود. به تعقیب آن به روز جمعه ۱۷ نومبر مطبوعات از کشته شدن یک قوماندان اربکی مربوط به جنرال دوستم در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب خبر دادند.
به روز شنبه ۱۸ نومبر مدیر اجرائیه سارنوالی استئناف ولایت کنر در ولسوالی چوکی این ولایت به قتل رسید و به تعقیب آن به روز یکشنبه ۲۶ نومبر ولسوال خاشرود ولایت نیمروز نیز در اثر یک انفجار جان باخت.
خسارات دشمن:
دشمن اشغالگر و اجیران داخلی در جریان این ماه نیز مانند سایر ماهها متحمل خسارات زیاد جانی و مالی شدند اما خسارهء بزرگ مالی در جریان این ماه وقتی به آنان وارد گردید که به روز سه شنبه ۱۴ نومبر یکبال هلیکاپتر دشمن در ولسوالی برگمتال ولایت نورستان سرنگون گردید.
تلفات و آزار و اذیت ملکی:
چناچه در مقدمه ذکر شد تلفات افراد ملکی و وارد ساختن خسارات بر مردم بیچاره و مستضعف توسط اجیران داخلی و باداران خارجی شان در این اواخر خیلی افزایش یافته است و به همین سلسله به روز جمعه ۳ نومبر هلیکاپترهای هندی که در خدمت اردوی اجیر قرار داده شده اند خانه های مردم را در ولسوالی گیروی ولایت غزنی بمباردمان کردند که طی آن علاوه بر خسارات وارده ۴ تن ملکی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. به فردای آن نیز مطبوعات از بمباردمان مردم ملکی در ولسوالی چهاردرهء ولایت کندز توسط اشغالگران خارجی خبر دادند.
به روز چهارشنبه مورخهء ۱ نومبر سال جاری مردم ولایت کندز در پهلوی نا امنی های موجود در این ولایت از دزدی های مسلحانه و اختطاف توسط اردو، پولیس و اربکی ها شکایت کرده و دست به تظاهرات در مرکز این ولایت زدند. به تاریخ ۵ این ماه امریکائیان اشغالگر سه قریه را در ولسوالی چهاردرهء این ولایت نیز به شدت بمباردمان کردند که طی آن دهها تن از افراد ملکی بشمول اطفال و زنان به شهادت رسیدند. اشغالگران امریکایی تلفات ملکی در این بمباردمان را رد کردند اما یوناما به تاریخ ۸ نومبر طی یک پیام در صفحهء تویتر خود نوشت که ۱۰ تن از افراد ملکی طی این بمباردمان کشته شده اند.
به سلسله کشتار افراد ملکی به روز پنجشنبه ۹ نومبر یکبار دیگر مطبوعات از بمباردمان وحشیانه در ولسوالی خاک سفید ولایت فراه خبر دادند که طی آن تعداد زیادی از افراد ملکی کشته و زخمی شدند. به سلسله همین حملات وحشیانه به روز دوشنبه ۲۰ نومبر مطبوعات از سه حمله هوایی اشغالگران طی یک روز بر ولسوالی ها نوزاد و موسی قلعهء ولایت هلمند خبر دادند که طی آن دهها تن افراد ملکی به شهادت رسیدند. به فردای آن نیروهای وحشی مشترک هفت تن را بشمول یکتن عالم در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار به شهادت رسانیدند.
در یک رویداد مشابه دیگر، ۴۴ تن از هموطنان ملکی و بیچاره ما طی بمباردمان وحشیانهء اشغالگران به تاریخ ۲۲ نومبر در ولسوالی دیش ولایت هلمند به شهادت رسیدند و تعداد دیگری زخمی شدند. و به فردای آن نیروهای مشترک و وحشی در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک شب وارد یک مدرسه شده و حافظان قرآن و نونهالان را که بیشتر شان کمتر از بیست سال عمر داشتند به شکل خیلی بهیمانه به شهادت رسانیدند. به تاریخ ۲۳ این ماه، در یک رویداد مشابه اربکی های ولسوالی احمد آباد ولایت پکتیا یک عالم دینی را به شهادت رسانیدند. به سلسله حملات وحشیانه اشغالگران به روز جمعه ۲۴ نومبر شش تن اعضای یک خانواده در ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا به شهادت رسیدند.
در یک اقدام جدید نیروهای اشغالگر امریکایی مستقر در ولسوالی موسی قلعهء ولایت هلمند یک بازار را به روز سه شنبه ۲۸ نومبر بعد از آنکه اموال دکان های آنرا به تاراج بردند کاملا منهدم ساختند.
عملیات منصوری:
عملیات منصوری با وجود هوای سرد افغانستان به شدت ادامه دارد و در ماه نومبر نیز دهها حملات و عملیات علیه اشغالگران و اجیران داخلی آنان در سراسر کشور صورت گرفت. بر اساس اعتراف سرپرست وزارت دفاع ادارهء اجیر که به روز یکشنبه ۱۲ نومبر صورت گرفت، عملیات مجاهدین امسال در مقارنه با سال گذشته ۱۳ در صد افزایش یافته است. در یک خبر دیگر که به روز پنجشنبه ۱۶ نومبر نشر شد، آمده است که وزارت داخلهء اداره کابل گفته است که موجودیت اسلحهء پیشرفته نزد طالبان قابل نگرانی است. ذکر تفصیل همه عملیات انجام شده در جریان این ماه در اینجا ممکن نیست اما به بعضی از آن مختصرا اشاره صورت می گیرد:
به روز سه شنبه ۷ نومبر مجاهدین امارت اسلامی حملات گروهی خودرا بر مرکز تربیهء پولیس در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک آغاز کردند که طی آن دهها تن پولیس علاوه بر استادان خارجی و داخلی آنان کشته و زخمی شدند. تعمیر این مرکز طی این عملیات کاملا از بین رفت. به سلسله عملیات منصوری به روز جمعه ۱۰ نومبر عساکر کندک دوم نیروهای سرحدی ادارهء اجیر در مرکز ولایت هلمند هدف موتر بم مجاهدین قرار گرفتند که طی آن تعداد زیادی از آنها کشته و زخمی شدند. به فردای آن ولسوالی ناوه این ولایت نیز شاهد یک حمله مشابه بر قرارگاه اجیران بود.
به روز دوشنبه ۱۳ نومبر مجاهدین امارت اسلامی دو پوستهء مهم دشمن را در ولسوالی مقر ولایت بادغیس و مرکز ولایت فراه با تمام وسایل تسلیحاتی آن فتح کردند و در همین روز اشغالگران خارجی در ولسوالی دند ولایت کندهار هدف حملات مجاهدین قرار گرفتند که تعداد زیادی از آنان طی آن کشته و زخمی شدند. یک مقام بلندپایه این ولایت که نخواست نامش افشا شود به مطبوعات گفت که طی این عملیات ۵ اشغالگر زخمی شده اند که حالت ۳ تن از آنان وخیم است و به فردای آن ناتو نیز زخمی شدن ۴ تن از افراد خود در این حمله را پذیرفت.
روز سه شنبه ۱۴ نومبر شاهد سرنگونی یکبال هلیکاپتر دشمن در ولسوالی برگمتال ولایت نورستان بود. و به تعقیب آن به روز جمعه ۱۷ نومبر ولسوالی چپرهار ولایت کندهار شاهد حملات مجاهدین بر اشغالگران امریکایی بود که به گفتهء شاهدان عینی تعدادی از این اشغالگران طی این حمله کشته و زخمی شدند.
به روز سه شنبه ۲۸ نومبر مجاهدین امارت اسلامی از تصرف منطقه استراتیژیک نیشر در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب خبر دادند.
پیوستن به صف مجاهدین و مجاهدین نفوذی:
در چند سال اخیر نسبت تلاش های پیهم کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و درک حقیقت توسط افراد موجود در صف دشمن، تعداد زیادی از افراد دشمن از ادارات و ارگان های مختلف به صف مجاهدین می پیوندند. تفصیل این موضوع را میتوان در راپور ماهانه کمیسیون نامبرده مطالعه کرد، ما در اینجا بگونه مشت نمونهء خروار به بعضی از این رویدادها اشاره می کنیم.
به روز شنبه ۱۸ نومبر ولسوال سابق ولسوالی گومل ولایت پکتیکا که شخصیت پرنفوذ در منطقه است به صف مجاهدین پیوست و به تعقیب آن یک گروه دیگر پولیس به روز یکشنبه ۲۶ نومبر با اسلحهء دست داشته خود در ولسوالی اقچی ولایت جوزجان به صف مجاهدین پیوستند. در یک حادثه جداگانه که به روز چهارشنبه ۲۲ نومبر رخ داد یک عسکر نفوذی در صف دشمن ۲۷ تن از عساکر را در ولسوالی مارجه ولایت هلمند به ضرب گلوله کشت و خودش نیز توسط عساکر دیگر به شهادت رسید. بعد از این حادثه به روز دوشنبه ۲۷ نومبر مطبوعات خبر دادند که نیروهای اشغالگر امریکایی مستقر در ولایت های هلمند و کندهار گفته اند که بعد از اعلان استراتیژی جدید بیم زیاد از عساکر تربیه شده خود داریم که در عکس العمل به اشغال کشور شان استادان خودرا مورد هدف قرار ندهند.
ناتوانی ادارهء اجیر کابل:
ادارهء کابل و باداران خارجی شان نه تنها در میدان نظامی بلکه در میدان های فرهنگی و تبلیغاتی نیز مواجه با شکست بوده اند و در این میدان ها راههای غیر قانونی را برای دفاع موقف لرزان خود اتخاذ کرده اند. بر اساس راپور های منتشره به تاریخ ۳ نومبر ادارهء اجیر کابل از تمام شبکه های مخابراتی کشور خواست تا خدمات وتس اپ و تلیگرام را برای مدت ۲۰ روز متوقف سازند تا مخالفین حکومت نتوانند از این طریق حقایق را به مردم برسانند. این کار در حالی صورت می گیرد که این اداره بخصوص رئیس ۵۰ در صد آن ادعای آزادی بیان و مطبوعات را دارند.
رسوایی ادارهء اجیر:
رسوایی های ادارهء اجیر کابل بیشمار است و روزی نمی گذرد مگر اینکه عملکرد مقامات این اداره باعث شرمندگی مردم افغانستان نشود. به همین سلسله به روز شنبه ۴ نومبر کمیسیون حقیقت یاب که موضوع دزدی های پارلمان را بررسی می کرد راپور خودرا اعلان کرد که طی آن از رئیس پارلمان قلابی خواسته شده است تا مبلغ ۵ ملیون افغانی را که از بودجهء این پارلمان دزدیده است به خزانه دولت پس بپردازد. دزدی توسط مقامات عالیرتبهء ادارهء اجیر کابل به موضوع خیلی عادی مبدل گردیده است که اکنون شاید عده یی از دزدان به آن افتخار نیز بکنند.
ماه گذشته ناتو اعلان کرد که ۳۰۰۰ عساکر دیگر به افغانستان می فرستد. ارگ کابل با تمام بی شرمی به روز چهارشنبه ۸ نومبر از این اعلان استقبال کرد. به فردای این استقبال اشغالگران ناتو اعلان کردند که تا پایان رشد توانمندی های اردوی اجیر در افغانستان باقی خواهند ماند.
به روز یکشنبه ۱۲ نومبر اداره مراقبت بر شفافیت طی راپور جدید خود از افزایش شکنجه و تعذیب در زندان های ادارهء اجیر خبر داد. این اداره که بیشتر از ۱۰۰۰ وقایع مخالفت های قانونی را در جریان سه سال گذشته با زندانیان ثبت کرده است وضعیت زندان ها را نگران کننده و وخیم خوانده است. در این راپور تذکر رفته است که زندانیان زن در این زندان ها مورد تجاوز جنسی نیز قرار می گیرند اما مقامات ادارهء اجیر نقش تماشاچی را ایفا می کند.
اتحادیهء اروپا به روز دوشنبه ۱۳ نومبر ادارهء فاسد کابل را هشدار داد که اگر به فساد در این اداره نقطهء پایان داده نشود آنان کمک های خودرا متوقف خواهند ساخت. طی یک همه پرسی که توسط موسسه ایشیا فاوندیشن صورت گرفته بود و به روز چهارشنبه ۱۵ نومبر منتشر شد ناباوری مردم نسبت به ادارهء کابل نسبت به سالهای گذشته خیلی افزایش یافته است.
در یک خبر دیگر که در تضاد با شعارهای اشغالگران و اجیران داخلی آنان قرار دارد آمده است که ملل متحد در راپور منتشره خود که نسخهء از آن به روز پنجشنبه ۱۶ نومبر به مطبوعات ارسال شده است از افزایش ۸۷% کشت کوکنار در سال جاری خبر داده است. در همین روز ناتو از ارسال عساکر کشورهای قطری و اماراتی نیز به افغانستان خبر داد. گفته می شود که تعداد زیادی از این عساکر پاکستانی هایی خواهند بود که ادارهء کابل از ۱۶ به اینسو شعار دشمنی با آنان را همچو حربه در مقابل مجاهدین امارت اسلامی استفاده کرده است اما به روز سه شنبه ۲۱ نومبر سخنگوی وزارت دفاع ادارهء کابل گفت که موجودیت عساکر پاکستانی تحت پوشش ناتو اصلا قابل تشویش و نگرانی نیست.
به روز سه شنبه ۲۱ نومبر قوماندان عمومی ناتو به تمام بیشرمی اعلان کرد که تا دو سال آینده هشتاد فیصد خاک افغانستان را در تصرف خود قرار خواهند داد. این در حالیست که آنان رسما به اشغال تمام کشور مدعی هستند و حقیقت تصرف ۵۰ در صد کشور توسط مجاهدین را نپذیرفته اند.
در یک حادثهء مضحک دیگر معاون ولسی جرگهء قلابی ادارهء کابل به روز پنجشنبه ۲۳ نومبر ادعا کرد که رئیس ادارهء کابل وی را به مرگ تهدید کرده است. این شاید اولین کشوری باشد که مقامات داخل یک اداره توسط یکدیگر تهدید به مرگ می شوند.
یکبار دیگر اعتراف به خدمات مجاهدین:
در گذشته ها نیز بعضی از ارگان های اداره کابل از تلاش های امارت اسلامی در راستای تعلیم و تربیت اطفال این کشور ستایش بعمل آورده و به آن اعتراف کرده بودند و به همین سلسله به روز چهار شنبه ۲۹ نومبر مقامات این اداره در ولایت هرات گفتند که از پیگیری دروس مدارس/مکاتب و تعلیم توسط طالبان خشنود هستند.

منابع: سایت های خبری داخلی و خارجی، راپور ماهانهء کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و راپور ماهانه کشتار افراد ملکی منشورهء سایت امارت اسلامی.

احمد فارسی