افغانستان در ماه سنبله سال ۱۴۰۲

مجموعه اخبار مهم ماه سنبلهٔ سال ۱۴۰۲ از دست‌آوردهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی امارت اسلامی افغانستان که از خبرگذاری‌های رسمی نشر شدند. سفر هیئت بلند پایه تجاری ازبکستان به کابل بعد از ظهر امروز یک هیئت بلندپایه تجاری ازبکستان به ریاست جان خلمرادوف معاون وزارت صنعت و تجارت ازبکستان وارد کابل شد. وزارت صنعت […]

مجموعه اخبار مهم ماه سنبلهٔ سال ۱۴۰۲ از دست‌آوردهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی امارت اسلامی افغانستان که از خبرگذاری‌های رسمی نشر شدند.

سفر هیئت بلند پایه تجاری ازبکستان به کابل

بعد از ظهر امروز یک هیئت بلندپایه تجاری ازبکستان به ریاست جان خلمرادوف معاون وزارت صنعت و تجارت ازبکستان وارد کابل شد.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفته است که این سفر برای تقویت و توسعه روابط تجاری بین دو کشور پُر ارزش است.

این وزارت افزوده که ازبکستان علاقه‌مندی خود را به همکاری در زمینه های برق، فناوری و مواد غذایی نشان داده است که در این سفر دو روزه در همه‌ی موارد بحث و گفتگو خواهد شد.

جریان ترمیم شاهراه قندهار-ارزگان

وزارت فواید عامه با نشر تصاویری در صفحه‌ی توییتر اش نگاشته است کار ترمیم و باسازی اساسی شاهراه قندهار-ارزگان از سوی وزارت فواید عامه جریان دارد.

به گفته این وزارت این شاهراه که ۱۱۰ کیلومتر طول و ۷ متر عرض دارد، از ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار آغاز و با عبور از ولسوالی های نیش و خاکریز به سرک ترینکوت – دهراود وصل می گردد.

آغاز صادرات کمپنی‌های کولا به فرانسه

ذبیح الله “مجاهد” سخنگوی ا.ا.ا در صفحه‌ی توییتر اش نگاشته است: روز گذشته صادرات کمپنی های پامیرکولا به کشور فرانسه آغاز شد.

آقای “مجاهد” می‌گوید: در این محموله‌ی بسته بندی شده آب میوه‌های مختلف، نوشابه ها و سائر تولیدات کشور موجود است.

همچنین آقای “مجاهد” افزوده که کالاهای بسته بندی شده با کیفیت عالی تولید شده است.

همچنان آقای “مجاهد” از آغاز صادرات افغانستان به کشور ترکیه نیز خبر داده می‌گوید: افغانستان به یک کشور صادر کننده تبدیل خواهد شد.

دستگیری فردی که به صورت مخفیانه از زنان عکس گرفته بود

خالد زادران، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل می گوید: کارمندان تخنیکی و مسلکی ریاست آنتیک روز گذشته فردی را که به صورت مخفیانه از زنان در کابل عکس گرفته و سپس در اینستاگرام و دیگر صفحات اجتماعی منتشر کرده بود، بازداشت کردند.

آقای “زدران” می افزاید که فرد دستگیر شده جهت تحقیقات در ریاست مذکور تحت بازجویی قرار دارد.

لازم به ذکر است که این فرد صدها عکس از زنان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود که به صورت مخفیانه گرفته شده بود.

آقای “زدران” می‌گوید: با حاکمیت دوباره ا.ا علاوه بر آرامش فیزیکی، شهروندان از آرامش روانی نیز برخوردار است.

اعلام حمایت شماری از علما و متنفذین کابل از امارت اسلامی

شماری از علماء و متنفذین قومی کابل در یک نشست برزگ در تالار لویه جرگه اشتراک کردند و از ا.ا اعلام حمایت کردند.

این نشست که از سوی شورای علمای کابل روز گذشته برگزار شده بود با نشر قطعنامه‌ی ۱۲ ماده‌ی حمایت از نظام کنونی را در افغانستان وجیبه دینی و ملی گفته‌اند.

در این قطعنامه روی تعامل جهان با افغانستان، توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری تاجران در کشور تاکید شده و از حکومت خواسته اند که موانع شغلی را از بین برده و فرصت های کاری را برای شهروندان مساعد سازد.

اعضای این نشست در این قطعنامه از مبارزه با مواد مخدر، جمع آوری معتادین و رسیدگی به مشکلات گدایان استقبال کرده و از ا.ا خواسته اند که برای تقویت مراکز تعلیمی در کشور اقدام جدی نماید.

در قطعنامه همچنان از جامعه جهانی خواسته شده که ا.ا را همکاری اقتصادی نموده و در راستای رفع محدودیت های بانکی و آزاد سازی پول های منجمد شده افغانستان اقدام نماید.

دیدار مسئولان سرحدی با هیأت ترکمنستانی

مسؤلان سرحدی ا.ا در زون شمال کشور با هیأت ترکمنستانی دیدار کردند.

وزارت دفاع ملی می گوید: در این دیدار دو طرف روی مسایل همکاری های سرحدی و هماهنگی های لازم، در بندر آقینه با هم بحث و گفتگو کرده‌اند.

گفته می‌شود در این دیدار مولوی منصور “جاوید” قوماندان لوای ششم سرحدی قول اردوی ۲۰۹ الفتح و غلام حضرت معاون وزارت سرحدات ترکمنستان بر حفظ روابط دوستانه و ادامه همکاری های بیشتر در آینده تاکید کردند.

دیدار مولوی امیرخان متقی با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی و هیئت علمای کشورهای اسلامی از آنان خواسته است که حکومت و مردم افغانستان را حمایت کنند.

این دیدار که روز گذشته در کابل انجام شده است وزیر امور خارجه کشور گفته است که فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در افغانستان فراهم شده و جهان باید از این فرصت استفاده مثبت کند.

در کنار این نمایندگان سازمان همکاری اسلامی و هیئت علمای کشورهای اسلامی با مولوی عبدالکبیر نیز دیدار و گفته اند که جهان اسلام خواهان ثبات دایمی در افغانستان است و حامی جنگ نیست.

سفر وزیر امور داخله به بامیان و میدان وردک

طی چند روز اخیر؛ خلیفه سراج الدین “حقانی” در این سفر بر وحدت همه اقوام تاکید کرده و از سران سیاسی قوم هزاره خواسته که به کشور برگردند و آبرومندانه زندگی کنند.

وزارت امور داخله از سفر اخیر سرپرست این وزارت به ولایت های بامیان و میدان وردک خبرداده است.

به گفته این وزارت خلیفه سراج الدین “حقانی” در این سفر بر وحدت همه اقوام در کشور تاکید کرده گفته است که آبادی کشور مسئولیت افغان‌ها است و آنرا باید بدون انتظار داشتن از دیگران تحقق بخشند.

در این سفر سرپرست وزارت امور داخله در نشستی با مردم بامیان از سران سیاسی قوم هزاره خواست که به کشور برگردند و آبرومندانه زندگی کنند.

آقای “حقانی” در این سفر نیز گفته است که دروازه ا.ا جهت تعامل با جهان در مطابقت با قوانین بین‌الملل، اصول اسلامی و ملی باز است.

کشف مقدار زیادی اشیای تاریخی در بامیان

وزارت دفاع ملی در صفحه‌ی توییتر اش نگاشته است که روز گذشته بر اساس راپور های استخباراتی مدیریت استخبارات قوماندانی قول اردوی الفتح در هماهنگی با منسوبین استخبارات ولایات بامیان، کابل و بلخ سه تن از قاچاقچیان را شناسایی و‌ دستگیر نمود.

این وزارت می‌گوید: اشیایی بدست آمده از پیش قاچاقچیان شامل دو بت (مجسمه)، دو جسد مومیایی شده، یک تاج طلا، پنج صندوق، دو شمشیر و یک کتاب با ۱۷ صفحه طلا نوشته شده میباشند.

این وزارت افزوده است که این اجناس به موریم ملی کشور تحویل داده شده است.

افتتاح شفاخانهٔ طفل و مادر در کابل

مولوی عبدالسلام “حنفی” معاون اداری ریاست الوزراء در مراسم افتتاح شفاخانه طفل و مادر در کابل می گوید که بعد از چندین دهه جنگ و نا امنی اکنون در تمام نقاط کشور امنیت و صلح برقرار شده است.

آقای معاون در این مراسم از افغان‌ها به ویژه سرمایه گذاران خواست که به کشور برگردند، و در آبادی کشور شان سهم بگیرند.

معاون اداری ریاست الوزراء می گوید که کشت، استعمال، قاچاق و تجارت مواد مخدر منع شده و معتادین جمع‌آوری، تداوی و تحت تعلیم و کار آموزی قرار می‌گیرند.

با این حال شفاخانۀ طفل و مادر که در چهار طبقه به صورت اساسی در داخل محوطۀ شفاخانۀ صحت طفل ساخته شده روز گذشته افتتاح و به بهره برداری سپرده شد.

از بین بردن ۴ اختطافچی در کابل

نیروهای قطعه خاص وزارت امور داخله طی یک عملیات در منطقه کارته نو از مربوطات حوزه هشتم شهر کابل ۴ اختطافچی را کشتند.

قومندانی قطعه خاص وزات امور داخله در خبرنامه‌ی می‌گوید: این عملیات شب گذشته به منظور نجات یکی از سربازان ا.ا از چنگ این اختطافگران به راه انداخته شده بود.

به گفته این قومندانی این عملیات حدود یک ساعت دوام کرد که در نتیجه درگیری ۴ اختطافچی کشته شدند.

گفته می‌شود نیروهای قطعه خاص سرباز اختطاف شده را هنگامی پیدا کردند که از سوی اختطافگران به شهادت رسیده بود.

آزادی زنی که ۲۵ سال توسط برادرانش زندانی شده بود

مسوولان امنیتی در کابل می گویند: بر اساس گزارشات کشفی، دریافتند که یک خانم در مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل برای ۲۵ سال توسط براردرانش در یک اتاق حبس شده است.

خالد زدران سخنگوی پولیس کابل در صفحه ایکس (توییتر) اش نگاشته است در طول این ۲۵ سال برادرانش تنها سه وقت غذا را از کلکین که در این اتاق وجود داشت پرتاب می‌کردند.

گفته می‌شود این خانم از سوی پولیس آزاد و به شفاخانه منتقل شده است و چهار مرد این خانواده نیز برای بازجویی به حوزه برده شده‌اند.

هنوز علت زندانی ساختن این خانم از سوی برادرانش مشخص نشده است.

امضای تفاهم‌نامه بین وزارات تحصیلات عالی و مالیه

وزارت تحصیلات عالی کشور از امضأ تفاهمنامه‌ی همکاری میان وزارت تحصیلات عالی و وزارت مالیه خبر داده است.

مسوولان می گویند: بر اساس این تفاهمنامه از این پس اسناد تحصیلی فارغان پوهنتون‌های کشور در داخل افغانستان چاپ می‌شود.

گفته می‌شود پیش از این اسناد تحصیلی مربوط به وزارت تحصیلات عالی در کشور جرمنی چاپ می‌شد و محصلین مجبور بودند بخاطر اسناد شان سال‌ها منتظر بمانند.

بالا رفتن روابط دیپلماتیک افغانستان و چین

ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزراء ا.ا افغانستان اعتمادنامه آقای جاو شنگ سفیر جدید چین در افغانستان را پذیرفت.

ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزراء ا.ا در این مراسم گفت که معرفی سفیر از طرف چین بمعنای ارتقاء روابط دیپلماتیک دو کشور به سطح بالاتر و آغاز فصل جدید است.

آقای آخند به سفیر چین خوش آمد گفت و سفیر چین این را باعث افتخار خود خواند که در کابل به عنوان سفیر آغاز به کار می‌کند.

برگذاری برنامه داوطلبی مقداری زمرد برای اولین بار در پنجشیر

مسوولان محلی ولایت پنجشیر برای اولین بار با برگزاری یک برنامه داوطلبی مقداری از زمرد پنجشیر را بالای تاجران افغان به فروش رساندند.

بر اساس معلومات، ۱۲ صد و ۴۴ کریت سنگ قیمتی زمرد که به صورت قانونی استخراج شده بود به ارزش نزدیک به ۲۵ میلیون افغانی به فروش رسیده.

گفته می‌شود در این برنامه دواطلبی که ۱۵۰ تاجر ملی اشتراک داشتند بیشتر از ۱۲ صد کریت سنگ قیمتی زمرد پنجشیر به ارزش مجموعی ۲۴ میلیون و ۵۶۹ هزار افغانی به فروش رسیده است.

در این برنامه تاجران می گوید: پیش از این زمرد پنجشیر به نام کشورهای منطقه در بازارهای اروپا و امریکا به فروش می‌رسید چون به شکل غیر قانونی استخراج می‌شد.

ایجاد کمیتهٔ بین الوزارتی به منظور فراهم نمودن تسهیلات برای تاجران

معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا می گوید: به منظور فراهم نمودن تسهیلات برای سرمایه گذارانی داخلی و خارجی یک کمیته بین الوزارتی زیر چتر این معاونیت ایجاد شده است.

این کمیته که بر اساس فرمان امیرالمؤمنین (حفظه الله) ایجاد شده هدف آن طی مراحل طرح های سرمایه گذاری، ایجاد شفافیت، سرعت در پروسۀ سرمایه گذاری و هماهنگی مؤثر میان سرمایه گذاران و وزارت خانه های مربوطه گفته شده است.

این کمیته در حالی ایجاد می‌شود که ا.ا همواره گفته است سیاست این نظام اقتصاد محور است.

آغاز روند استخراج معدن سنگ کاپیسا

مسؤلین محلی ولایت کاپیسا از آغاز روند استخراج معدن سنگ نفرایت در این ولایت خبر می‌دهند.

کریم الله وثیق رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت کاپیسا می‌گوید این معدن که ۷۱ هکتار زمین را در بر دارد برای پنج سال به شرکت قراردادی سپرده شده است.

از سوی هم مسوولان شرکت قراردادی می‌گویند که این معدن در منطقه تورغندی ولسوالی تگاب کاپیسا موقعیت دارد که با آغاز کار آن برای ۶۰۰ تن زمینه اشتغال فراهم شده است.

گفته می‌شود کار استخراج معدن دیگر نفرایت در منطقه والگه ولسوالی تگاب ۵۰ فیصد انجام شده که از آن تا کنون ۶۰ تُن سنگ نفرایت بدست آمده است.

افتتاح ساخت پروژهٔ تولید برق ۱۰ میگاواتی سواری در سروبی

ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا کار ساخت یک پروژه تولید ۱۰ میگاوات برق سولری را در ولسوالی سروبی کابل افتتاح کرد.

ملا عبدالغنی برادر آخوند در مراسم افتتاح این پروژه گفت، امارت اسلامی تولید برق در داخل کشور را یکی از اولویت‌های خود میداند و از همه سرمایه‌گذاران می‌خواهد تا در قسمت تولید برق در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

 او افزود، قرارداد تکمیل پروژه لین برق ۵۰۰ کیلو ولت بعدی ترکمنستان به افغانستان در بدل یک معدن به شرکت افغان انویست واگذار شده‌است که امکان انتقال صدها میگاوات برق به افغانستان و ذخیره سالانه ۲۰۰ میلیون دالر را فراهم کند.