افغانستان در ماه مارچ ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– عملیات مجاهدین در ماه مارچ سال […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

عملیات مجاهدین در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ به سبب توافقنامه صلح محدود شده است اما با وجود آنهم مجاهدین دست آوردهای قابل ملاحظه یی در میادین مختلف نظامی همچو فتح ولسوالی یمگان ولایت بدخشان، آغاز خروج نیروهای اشغالگر از کشور و سیاسی همچو ملاقات های پیهم رهبران و نمایندگان جهان با مسئولین دفتر سیاسی امارت اسلامی و پیشرفت ها در ارتباط با رهایی زندانیان داشتند. تفاصیل رویدادهای مذکور و مهم دیگر را تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات و خسارات اشغالگران خارجی:

بر اساس توافقنامه صلح حملات مستقیم مجاهدین بر پایگاههای اشغالگران متوقف می باشد به همین سبب تلفات و خسارات قابل ذکری در جریان این ماه متوجه اشغالگران نبوده است اما به روز سه شنبه ۳ ماه مارچ مطبوعات بریتانیا خبر دادند که ۱۴ تن از عساکری که در جریان دو ماه گذشته از جنگ افغانستان برگشته اند خودکشی کرده اند.

تلفات و خسارات اجیران داخلی:

با وجود کاهش حملات مجاهدین باز هم سلسله تلفات اجیران داخلی زیاد است و آمار دقیق آن به دست نیست. در اینجا بگونه مثال چند واقعه تلفات و خسارات دشمن را ذکر می کنیم:

به روز یکشنبه ۸ مارچ یک عضو شورای ولایتی ولایت لوگر به قتل رسید و به روز جمعه ۲۷ مارچ یک هلیکاپتر اجیران داخلی در مرکز ولایت تخار سرنگون گردید که طی آن سرنشینان آن کشته شدند. به روز دوشنبه ۳۰ مارچ یک عسکر نفوذی در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل ۹ تن از همکاران خودرا به قتل رسانید و به روز سه شنبه ۳۱ مارچ رئیسه جندر امنیت ملی در کابل ترور شد. این علاوه بر صدها عسکر و پولیسی است که در جریان حملات مجاهدین بر پایگاههای آنان به قتل رسیده اند.

 تلفات و آزار و اذیت ملکی:

تلفات ملکی در این ماه کاهش یافت زیرا اشغالگران خارجی بر اساس توافقنامه صلح نمی توانند بر عملیات های مشترک و یا جداگانه بر علیه مردم عام ادامه دهند. اما عساکر ادارهء اجیر همچو گذشته بدون هیچ نوع احساس ترحم و انسانیت افراد ملکی را مورد حملات قرار می دهند که در ذیل نمونه هایی از این تلفات را بیان می داریم.

به روز دوشنبه ۱۶ مارچ پولیس ولسوالی نادعلی ولایت هلمند دو طفل را که با هم برادر بودند به شهادت رسانیدند و در همین روز ده تن در ولسوالی خان آباد ولایت کندز توسط نیروهای اجیر شهید و دو زن زخمی گردیدند.  به روز یکشنبه ۲۲ مارچ ولسوالی امام صاحب ولایت کندز شاهد بمباردمان اجیران داخلی بود که طی آن ۱۱ تن زنان و اطفال به شهادت رسیدند. به روز شنبه ۲۸ مارچ نیروهای مشترک وحشی در ولسوالی مارجه ولایت هلمند بر خانه های ملکی چاپه انداخته و مردم را متحمل تلفات و خسارات ساختند.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

پیوستن به صف مجاهدین:

به روز شنبه ۱۴ مارچ امارت اسلامی از پیوستن حدود ۷۰۰ تن از افراد دشمن در جریان ماه فبروری به مجاهدین خبر داد. بعد از امضای توافقنامه خروج امریکایی های اشغالگر از کشور که به روز شنبه ۲۹ فبروری به امضاء رسید سلسله تسلیمی ها و پیوستن به مجاهدین نیز افزایش است و به همین سلسله به روز دوشنبه ۲ مارچ ۴۷ تن از عساکر اداره اجیر کابل در ولسوالی های مختلف ولایت بلخ به صف مجاهدین پیوستند. به روز سه شنبه ۱۰ مارچ ۱۷ تن از افراد دشمن بشمول دو قوماندان در ولایت لغمان به مجاهدین تسلیم شدند.

به روز چهارشنبه ۱۱ مارچ تعداد زیادی از علمای سلفی بیعت خودرا با امارت اسلامی اعلان داشته و گروه داعش را فتنه نامیدند. به روز سه شنبه ۱۷ مارچ ۳۲ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایات لغمان و ننگرهار و به روز یکشنبه ۲۲ مارچ ۲۲ تن دیگر از افراد دشمن در ولسوالی بغلان مرکزی با مجاهدین یکجا شدند.

به روز دوشنبه ۲۳ مارچ امارت اسلامی با نشر اعلامیه یی عساکر ادارهء اجیر را مخاطب قرار داده و یکبار دیگر اطلاع دادند که آغوش مجاهدین امارت اسلامی برای آنان باز است و آنان نباید خودرا بخاطر رهبران بیگانه به دام مرگ فرو ببرند. به روز جمعه ۲۷ مارچ ۷۵ عسکر دشمن در ولسوالی شهرک ولایت غور به مجاهدین پیوستند. به فردای آن ۲۹ تن از عساکر ادارهء اجیر در ولایت بلخ اسلحه خودرا به زمین گذاشته و تسلیم مجاهدین شدند. و به روز سه شنبه ۳۱ مارچ امارت اسلامی از پیوستن بیشتر از صد تن از افراد دشمن در ولایت های لغمان و بغلان خبر دادند.

تعداد دقیق افراد پیوسته به صفوف امارت اسلامی را می توان در راپورهای مستقل کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی مطالعه کرد.

عملیات الفتح:

با وجود امضای توافقنامه صلح عملیات الفتح علیه اجیران داخلی ادامه دارد و در جریان ماه مارچ نیز صدها حملات کوچک و بزرگ بر دشمن اجیر صورت گرفت که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات بیشماری گردید. بگونه مثال به روز چهارشنبه ۴ مارچ ولایت کندز شاهد حملات شدید مجاهدین بر پایگاه های دشمن اجیر بود که طی آن ۱۹ تن از عساکر کشته شدند. به روز شنبه ۱۴ مارچ امارت اسلامی اعلان کرد که گلیم داعش را از ولایت کنر برچید و اکنون این ولایت از کاملا از وجود آنان تصفیه گردید. به روز دوشنبه ۱۶ مارچ مجاهدین امارت اسلامی حملات شدیدی را بر ولایت غور انجام دادند که طی آن تعداد زیادی از عساکر اجیر دشمن کشته و زخمی شدند.

به روز شنبه ۲۹ مارچ ولسوالی یمگان ولایت بدخشان بدست مجاهدین فتح گردید و به فردای آن حملات شدید مجاهدین بر ولسوالی خواجه غار ولایت تخار آغاز گردید که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات شدید گردید. مقامات دشمن در منطقه گفتند که اگر کمک های عاجل به این ولسوالی نرسد عنقریب این ولسوالی در تصرف مجاهدین امارت اسلامی در می آید.

توافقنامه صلح:

به روز شنبه ۲۹ فبروری این توافقنامه صلح با کشور امریکا به امضا رسید و بر اساس آن باید تا ده روز دیگر ۵۰۰۰ تن از اسیران امارت اسلامی از زندان های ادارهء اجیر کابل و زندان های تحت مراقبت امریکا آزاد می گردیدند اما به روز یکشنبه اول مارچ اشرف غنی رئیس ادارهء اجیر کابل اعلان کرد که وی متعهد به این توافقنامه نیست. به تعقیب آن و به روز شنبه ۷ مارچ وی اعلان کرد که رهایی زندانیان طالب باید طی یک پروسهء شفاف صورت گیرد. و به روز چهارشنبه ۱۱ مارچ اشرف غنی فرمان رهایی ۵۰۰۰ طالب را صادر کرد اما تفاصیل این فرمان تماما در تناقض با توافقنامه صلح قرار داشت و بناء از جانب امارت اسلامی رد گردید.

به روز یکشنبه ۲۲ مارچ برای اولین بار نمایندگان امارت اسلامی با نمایندگان ادارهء اجیر کابل گفتگوهایی را در مورد زندانیان از طریق اسکایپ آغاز کردند و به روز چهارشنبه ۲۵ مارچ سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی اعلان کرد که پروسهء رهایی زندانیان بعد از ۵ روز آغاز می گردد و در همین روز ارگ لست اعضای تیم مذاکراتی خودرا اعلان کرد. به روز شنبه ۲۸ مارچ امارت اسلامی از ارسال یک هیأت به زندان بگرام جهت دیدار از زندانیان امارت اسلامی در آنجا خبر داد و به روز سه شنبه ۳۱ مارچ مطبوعات از رسیدن این هیأت به کابل خبر دادند.

به روز سه شنبه ۳ مارچ دونالد ترامپ طی تماس تلفونی با ملا عبد الغنی برادر معاون سیاسی امارت اسلامی بر عملی کردن توافقنامه خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان تأکید ورزیده و یکبار دیگر بر خروج نیروهای خود از افغانستان تعهد کرد.

آغاز خروج نیروهای اشغالگر:

به تاسی از توافقنامه خروج نیروهای اشغالگر به روز سه شنبه ۳ مارچ، وزیر دفاع امریکا امر خروج نیروهای کشور خود را از افغانستان صادر کرد. به تعقیب این و به روز جمعه ۶ مارچ دولاند ترامپ گفت که شاید بعد از خروج نیروهای امریکا از افغانستان ادارهء کابل سرنگون گردد. و به روز دو شنبه ۹ مارچ عملا خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان آغاز گردید و اولین قطعه آنها از افغانستان خارج شد. به روز چهارشنبه ۱۱ مارچ کشور برتانیه نیز اعلان کرد که تا تابستان امسال یک بر سه حصه از نیروهای خودرا از افغانستان خارج خواهد کرد. به روز چهارشنبه ۲۵ مارچ کشور جرمنی نیز اعلان کرد  که در آینده نزدیک تعداد نیروهای خود در افغانستان را کاهش می دهد. و به روز دوشنبه ۳۰ مارچ مطبوعات از خروج یک گروه دیگر اشغالگران از افغانستان خبر دادند.

یک ادارهء پوشالی و دو رئیس:

به روز دوشنبه ۹ مارچ اشرف غنی و عبدالله عبدالله طی دو مراسم جداگانه تحلیف ریاست نامنهاد جمهوری را بجا آوردند. این محفل شاهد بعضی انفجارات نیز بود. به روز سه شنبه ۲۴ مارچ وزیر خارجه امریکا بعد از ملاقات با هر دو جناح در کابل نتوانست آنان را به ایجاد یک حکومت قانع سازد و بعد از برگشت به واشنگتن اعلان کرد که امریکا کمک یک ملیارد دالری خود به ادارهء کابل را متوقف ساخت. به روز یکشنبه ۲۸ مارچ روزنامه فارن پالیسی نوشت که در صورت متوقف ساختن کمک های خارجی با ادارهء کابل، این اداره مانند رژیم نجیب سرنگون خواهد گردید.