افغانستان در ماه سبتمبر ۲۰۱۷ میلادی

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)). ماه سبتمبر سال جاری در پهلوی فتوحات متعدد شاهد […]

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)).
ماه سبتمبر سال جاری در پهلوی فتوحات متعدد شاهد حملات گسترده مجاهدین بر مناطق مختلف کشور بود. در جریان این ماه دشمن اشغالگر نیز متحمل تلفات جانی زیادی شد. این رویدادها را همراه با حوادث مشابه و مهم دیگر که در جریان این ماه رخ داده است در سطور ذیل مطالعه خواهیم کرد:
تلفات اشغالگران خارجی:
اگرچه دشمن اشغالگر در جریان ماه سبتمبر تنها به کشته شدن دو تن از افراد نظامی خود در افغانستان اعتراف کرد اما رویدادها و جریان های تلفات نظامیان خارجی در جریان ماه نشان می دهد که این آمار به مراتب بالاتر از اعتراف دشمن است. به روز دوشنبه ۱۱ ماه سبتمبر یک حملهء استشهادی در ولسوالی بگرام ولایت پروان باعث کشته و زخمی شدن دهها تن از اشغالگران شد. به تعقیب آن روز جمعه ۱۵ سبتمبر شاهد یک حملهء استشهادی در ولسوالی دامان ولایت کندهار بود. طی این حمله که هدف آن اشغالگران خارجی بودند ۷ تن از اشغالگران کشته شدند.
به سلسلهء حملات پیهم علیه اشغالگران، روز پنجشنبه مورخهء ۲۱ سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی دوازهء ورودی فرودگاه جلال آباد را مورد هجوم قرار دادند که طی آن چندین تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند. و سه روز بعد از این رویداد شهر کابل نیز شاهد حملهء خونین بر اشغالگران خارجی بود که طی این حمله که بر کاروان اشغالگران در حوزهء پنجم این ولایت صورت گرفت ۱۶ تن از افراد دشمن اشغالگر کشته و زخمی شدند.
به این ترتیب در جریان ماه سبتمبر حد اقل ۳۰ تن از اشغالگران کشته و تعداد زیاد دیگر زخمی شدند اما دشمن اشغالگر طبق برنامهء معمول شان به این تلفات اعتراف نکرد. بعد از اعتراف کشته شدن ۲ تن اشغالگر در جریان این ماه، تعداد کشته شدگان اعتراف شده در جریان سال به ۱۳ تن و تعداد کل تلفات اشغالگران در جریان سالهای اشغال به ۳۵۴۱ تن رسید که از آنجمله ۲۴۰۱ تن آن امریکایی اند.
تلفات در صف ادارهء اجیر:
ادارهء اجیر کابل نیز همچو باداران خارجی خود در جریان این ماه متحمل تلفات شدید در صفوف اردو، پولیس، اربکی ها و امنیت ملی خود گردید. آمار دقیق این تلفات در دست نیست مگر در ذیل به بعضی از این تلفات در رده های متوسط دشمن اشاره صورت می گیرد:
در اولین روز ماه سبتمبر، یک کارمند مهم استخبارات دشمن در ولسوالی قره باغ ولایت کابل کشته شد. به تعقیب آن به روز چهارشنبه ۶ سبتمبر قوماندان شاهراه ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز طی یک انفجار ماین جابجا شده کشته شد. به فردای این رویداد قوماندان عمومی اربکی ها در منطقهء کمپنی شهر کابل به قتل رسید. روز دوشنبه مورخهء ۱۱ سبتمبر نیز شاهد کشته شدن قوماندان امنیهء ولسوالی قره باغ ولایت غزنی بود و به فردای آن ولسوال حصارک ولایت ننگرهار همراه با محافظین خود در مرکز این ولایت هدف مجاهدین قرار گرفت.
روز چهارشنبه ۱۴ این ماه شاهد کشته شدن قوماندان امنیهء ولسوالی جغتوی ولایت غزنی بود و یکهفته بعد از آن به تاریخ ۲۱ سبتمبر سومین قوماندان امنیهء این ولسوالی در جریان یکماه کشته شد. قبل از این به روز چهارشنبه ۲۰ سبتمبر مدیر استخبارات قوماندانی امنیهء ولایت تخار نیز به قتل رسید و به تاریخ ۲۳ این ماه قوماندان امنیهء ولسوالی نادعلی ولایت هلمند نیز توسط مجاهدین به قتل رسید.
خسارات دشمن:
دشمن مشترک مجاهدین در جریان این ماه علاوه بر تلفات متحمل خسارات هنگفت مالی نیز گردیدند. علاوه بر صدها عراده تانک، موتر و وسایل دیگر نظامی، به صدها میل اسلحه ثقیله و خفیفه که در جریان جنگها و تصرف مناطق توسط مجاهدین به غنیمت در آمده است، روز چهارشنبه ۶ سبتمبر شاهد سرنگونی یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی بود. یک هلیکاپتر دیگر دشمن در همین روز وقتی مورد هدف مجاهدین قرار گرفت که برای انتقال اجساد کشته شده در حادثهء اول به منطقه آمده بود.
تلفات و آزار و اذیت ملکی:
تلفات ملکی نه تنها در جریان این ماه هم ادامه داشت بلکه بر اساس اعتراف موسسات حامی دشمن، تلفات وارده از جانب اشغالگران و ادارهء اجیر کابل نسبت به گذشته ها افزایش یافته بود. راپور دقیق این تلفات را با تفاصیل آن میتوان در صفحهء رسمی امارت اسلامی مطالعه کرد و در اینجا به چند رویداد بطور نمونه اشاره صورت می گیرد:
به روز شنبه ۲ سبتمبر اشغالگران خارجی منطقهء بولان را در مرکز ولایت هلمند مورد بمباردمان قرار دادند که طی آن ۴۰ خانه تباه و تعداد زیادی از افراد ملکی کشته و زخمی شدند. به تعقیب آن، به تاریخ ۶ این ماه یکبار دیگر طیاره های دشمن در ولسوالی چوره ولایت ارزگان ۷ تن را در یک قریه کشته و زخمی ساختند. در جریان این بمباردمان ۱۴ دکان نیز آتش زده شد.
به روز جمعه ۱۵ سبتمبر محافظین ظاهر قدیر معاون ولسی جرگهء قلابی یک شخص ملکی را مورد حمله قرار داده و به قتل رسانیدند و دو روز بعد از آن ولسوالی ده یک ولایت غزنی شاهد بمباردمان طیاره های خارجی و مزدوران داخلی بود که طی آن دو خانه و یک مسجد تباه شده و تعدادی از اهالی این قریه به شهادت رسیدند. به سلسله تلفات ملکی، به روز دوشنبه ۱۸ این ماه، عساکر اردوی اجیر ۸ تن ملکی را توسط موترهای خود در ولسوالی خان آباد ولایت کندز به شهادت رسانیده و ۱۳ تن دیگر را مجروح ساختند. به تعقیب آن به تاریخ ۱۹ این ماه مطبوعات از کشته شدن یک تن ملکی توسط پولیس اربکی در ولسوالی شیوهء ولایت ننگرهار خبر دادند و در همین روز هزاران تن از مردم ولسوالی زرمت ولایت پکتیا طی یک گردهمایی از ظلم و ستم اربکی ها در این مناطق به ستوه آمده و شکایت کردند. و به روز شنبه ۲۳ این ماه صفحات اجتماعی تصاویر یک شخص ۵۰ ساله را به نشر رسانیدند که توسط اربکی ها در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به شکل خیلی وحشیانه لت و کوب گردیده بود.
پیوستن به صف مجاهدین:
در جریان ماه سبتمبر تعدادی از افراد موجود در صفوف مختلف نظامی و ملکی ادارهء اجیر کابل در مناطق مختلف کشور به صف مجاهدین پیوستند. تفصیل این خبر را میتوان در راپور ماهانهء منتشره در صفحهء رسمی امارت اسلامی خواند اما در اینجا به طور اشاره به دو رویداد از این نوع اشاره صورت می گیرد:
به تاریخ ۹ سبتمبر ۶ عسکر در ولسوالی معروف ولایت کندهار همراه با اسلحهء بدست داشته شان به صف مجاهدین پیوستند و به تاریخ ۱۸ این ماه ۱۲ تن دیگر از این عساکر بعد از درک حقیقت صف غلامی را ترک گفته و با برادران مجاهد خود یکجا شدند.
آزادی اسیران جنگی و سیاسی:
ادارهء اجیر کابل و باداران خارجی شان اگرچه همیشه ادعای حقوق بشر و انسان دوستی را می کنند اما زندان های شان مملوء از افراد بیچاره و بی گناهی هست که بیشتر شان دوسیه یی نداشته و اتهام رسمی بر آنان ثبت نگردیده است. از سوی دیگر امارت اسلامی افغانستان به مناسبت عید سعید اضحی تعداد زیادی از اسیران جنگی و سیاسی را به تاریخ اول سبتمبر بر اساس فرمان امیر المومنین رها کرده و به خانواده های شان سپرد.
عملیات منصوری:
عملیات منصوری با تمام زور و شور خود در جریان این ماه جریان داشت و به سلسله این عملیات صدها حملات کوچک و بزرگ در سراسر کشور بر دشمنان داخلی و خارجی انجام یافت که ذکر تمامی آن اینجا ممکن نیست و به بعضی از این حملات مختصرا اشاره صورت می گیرد:
به روز دوشنبه ۴ سبتمبر یک پوستهء مهم دشمن در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل و یک پوستهء دیگر در ولسوالی شولگره ولایت بلخ بعد از جنگ شدید توسط مجاهدین فتح گردید. به تعقیب آن به روز چهارشنبه ۶ سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی در انتقام به توهین کلمهء طیبه توسط اشغالگران بر دروازهء میدان هوایی بگرام حمله کردند که در اثر آن دهها تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند. در همین روز دو هلیکاپتر دشمن در ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی توسط مجاهدین سرنگون گردیده و تمام سرنشینان آن کشته شدند.
به سلسله عملیات منصوری به روز جمعه مورخهء ۱۵ سبتمبر هفت تن از اشغالگران خارجی طی هجوم مجاهدین بر ولسوالی دامان ولایت کندهار کشته شدند. و به تاریخ ۱۹ این ماه مناطق استراتیژیک ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب و بندر بازار در تصرف مجاهدین در آمد و دو روز بعد از آن ۲۰ پوستهء دیگر در این منطقه فتح گردید. به فردای این رویداد، دروازهء پایگاه فرودگاه جلال آباد مورد هدف مجاهدین قرار گرفت که به اثر آن چندین تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند.
به تعقیب این حملات، روز یکشنبه ۲۴ سبتمبر شاهد یک حملهء شدید مجاهدین بر کاروان نیروهای اشغالگر در حوزهء ۵ ولایت کابل بود که در اثر آن ۱۶ تن از افراد دشمن کشته و زخمی شدند. دو روز بعد از این رویداد ۱۰ پوستهء دشمن در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار به تصرف مجاهدین در آمد.
به روز چهارشنبه ۲۷ سبتمبر مجاهدین امارت اسلامی بخش نظامی فرودگاه کابل را هنگامی مورد حملات شدید خود قرار دادند که وزیر دفاع امریکایی اشغالگر وارد این میدان گردیده بود. طی این عملیات که به ساعت ها طول کشید، تعداد زیادی از افراد دشمن اشغالگر کشته و زخمی شده و دشمن متحمل خسارات مالی زیادی نیز شد. به فردای این رویداد ولسوالی معروف ولایت کندهار با تمام ادارات آن به دست مجاهدین فتح شد.
در یک خبر منتشره به تاریخ ۲۸ سبتمبر مقامات نظامی ادارهء اجیر اعتراف کردند که در این اواخر تعداد زیادی از افراد مهم این اداره طی حملات چریکی مجاهدین در ولایت غزنی کشته شده اند و این حملات افزایش چشمگیری یافته است.
افزایش اشغالگران:
بعد از اعلان استراتیژی جدید رئیس جمهور امریکای اشغالگر در ماه گذشته، اینک به تاریخ ۲ ماه سبتمبر ۲۶۰۰ تن از عساکر این کشور به افغانستان فرستاده شدند. استراتیژی جدید امریکا و اعزام عساکر جدید باعث گسترش بیشتر جنگ گردیده اما به فضل خداوند متعال مجاهدین نیز حملات خودرا نسبت به سابق افزایش داده اند که باعث خارج شدن مناطق زیادی از تصرف دشمن گردیده است.
در واکنش به این استراتیژی و ارسال عساکر جدید به روز شنبه ۹ سبتمبر یک نویسندهء مشهور امریکایی بنام Donard Dwyer در یک مقاله جدید خود نوشت که امریکا افغانستان را اشغال کرده و اکنون مصروف کشتن مردم آن است.
جزای قروت آب گرم:
تعدادی از افراد فریب خورده به این دلیل به صف دشمن پیوسته و علیه مجاهدین می جنگند که به زعم شان از وطن، عزت و ناموس آن دفاع می کنند بی خبر از اینکه بر اساس راپور ادارهء سیگار که به روز شنبه ۲۳ سبتمبر به نشر رسید مقام های دولتی بعد از کشته شدن عساکر و پولیس از بیوه های آنان در بدل تادیهء امتیازات کشته شدگان تقاضای استفادهء جنسی می کنند. سخنگویان ارگ و وزارت داخله این راپور را پذیرفته و آنرا نگران کننده خواندند.
دشمنان صلح:
امریکا و ادارهء اجیر کابل همیشه امارت اسلامی را متهم به جنگ کرده و آنرا مخالف صلح می خوانند اما خود همیشه در صدد جنگ بوده و برای افزایش آن تلاش میکنند و اگر راهی برای صلح نیز به نظر آید کوشش می کنند آنرا به هر شکل ممکن ببندند. در ماههای گذشته اشرف غنی از یکسو مجاهدین را دعوت به صلح نامنهاد کرده و از سوی دیگر از باداران خارجی خود بیم می داد و به همین سلسله به روز سه شنبه ۲۶ سبتمبر مطبوعات خبر دادند که دونالد ترامپ در جریان ملاقات با اشرف غنی در نیویارک از وی خواسته است تا برای مسدود کردن دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر آواز بلند کند. اگر این موضوع جنبهء عملی را بخود بگیرد در حقیقت تمامی راههای مذاکرات بسته شده و مجاهدین بجز توسل به جنگ راه دیگری برای اخراج اشغالگران نخواهند داشت که در آنصورت علاوه بر مردم بیچاره و مستضعف، دشمن اشغالگر و اجیران داخلی شان از همه بیشتر متضرر خواهند شد.
ــــــ
منابع: سایت های خبری داخلی و خارجی، راپور ماهانهء کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و راپور ماهانه کشتار افراد ملکی منشورهء سایت امارت اسلامی.

احمد فارسی