افغانستان در ماه جولای ۲۰۱۶ میلادی

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)). احمد فارسی اوضاع امنیتی کشور روز به روز وخیم […]

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد)).

احمد فارسی

اوضاع امنیتی کشور روز به روز وخیم تر می شود و ادارهء پوشالی کابل نه تنها کنترول بر شهرها را پیهم از دست می دهد بلکه نا امنی، دزدی و سرقت های مسلحانه با مرور هر روز در مناطق تحت تصرف ادارهء اجیر بشمول کابل رو به افزایش است. ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی نیز  علاوه بر این رویدادها مانند سایر ماهها شامل واقعات مهم نظامی و سیاسی بود که چکیدهء از آن در سطور ذیل درج می گردد.

تلفات اشغالگران:

به روز شنبه مورخهء ۵ ماه جولای تعدادی از اشغالگران خارجی در ولایت ننگرهار مورد حمله قرار گرفتند که گفته می شود طی آن تعدادی از آنان کشته و زخمی شدند اما به نقل از اسوشیتد پریس دشمن اشغالگر تنها به مجروح شدن ۵ تن از عساکر اشغالگر امریکایی اعتراف کرد. علاوه بر این به روز سه شنبه مورخهء ۵ جولای یک فروند هلیکاپتر دشمن اشغالگر در ولسوالی ژری ولایت کندهار مورد هدف ماین جابجا شدهء مجاهدین قرار گرفته و کاملا تباه گردید که مسلما هلاکت هایی را نیز همراه داشت اما دشمن به آن اعتراف نکرد و به این ترتیب آمار کشته شدگان اعتراف شده توسط دشمن اشغالگر در این ماه بدون تغییر باقی ماند.  

تلفات در صف دشمن اجیر:

جنرال نیکلسن یکی از افسران عالی رتبهء اشغالگران در افغانستان به روز یکشنبه ۱۰ جولای طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تلفات در صف ادارهء اجیر افزایش یافته است. وی افزود که این تلفات در جریان حملات مخالفین بالای قرارگاه ها و پوسته های اردو و پولیس اجیر رخ داده و طبیعی است که در جریان چنین حملات جناحی که در دفاع قرار داد متحمل تلفات بیشتر می گردد. آمار دقیق تلفات دشمن در دست نیست و نه هم جنرال مذکور تعداد تلفات را ذکر کرد اما حوادث ذیل بگونهء مشت نمونهء خروار تلفات دشمن را در رده های متوسط در جریان ماه جولای نشان می دهد.

به روز چهارشنبه مورخهء ۲۷ جولای نیروهای امریکایی در ولسوالی بگرام ولایت پروان یک افسر اردوی اجیر را به ضرب گلوله به قتل رسانیدند. به فردای آن فرماندهء ماموریت ششم ولایت غزنی در جریان یک حملهء مسلحانه کشته شد و به تعقیب آن به روز جمعه ۲۹ این ماه رئیس منابع بشری پارلمان قلابی ادارهء اجیر در اثر انفجار ماین مقناطیسی در ولایت کابل به قتل رسید. تاریخ ۳۰ این ماه شاهد کشته شدن مدیر تفتیش ولسوالی علی آباد ولایت کندز و فردای آن شاهد کشته شدن درستیزوال لوای سرحدی ولسوالی خانشین ولایت هلمند بود. در همین روز وکیل اسبق ولایت لوگر در پارلمان قلابی نیز در شهر کابل مورد حمله قرار گرفته و از پا در آمد.

از سوی دیگر به روز سه شنبه ۲۶ جولای یک شخص نفوذی در صف پولیس در ولسوالی شاولیکوت ولایت کندهار چند تن از همرزمان خودرا کشت و متعاقبا مجاهدین در جای وقوع رسیده و ۵ پولیس دیگر را به اسارت خویش در آوردند.

خسارات وارده بر دشمن:

خسارات وارده بر دشمن خیلی زیاد بوده و آمار دقیق آن در دست نیست اما در جریان ماه جولای علاوه بر سقوط ولسوالی ها و مناطق مختلف، به غنیمت در آمدن صدها عراده موتر، تانک و وسایل دیگر نظامی دشمن توسط مجاهدین، تخریب قرارگاهها وغیره دو بال هلیکاپتر دشمن توسط مجاهدین سقوط داده شد که در نتیجه دشمن متحمل ملیون ها دالر خساره گردید. در حادثهء اول که به روز سه شنبه مورخهء ۵ جولای رخ داد یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی ژری ولایت کندهار مورد هدف ماین جابجا شدهء مجاهدین قرار گرفته و کاملا تباه گردید. حادثهء دومی در ولسوالی پشترود ولایت فراه هنگامی رخ داد که یک هلیکاپتر دشمن اجیر مورد هدف شلیک مجاهدین قرار گرفته و سرنگون شد.

عملیات عمری:

ماه جولای شاهد عملیات و فتوحات در مناطق مختلف کشور بود. به همین سلسله به روز جمعه اول ماه جولای مجاهدین امارت اسلامی در ولسوالی شرین تگاب ولایت فراه توانستند یکبار دیگر منطقهء استراتیژیک استانه بابا را از تصرف ملیشه های دوستمی خارج سازند. در ولایت بدخشان نیز پیشروی هایی صورت گرفت که طی آن مجاهدین به روز دوشنبه ۱۸ جولای اطراف ولسوالی خاش این ولایت را تصرف کرده و مرکز ولسوالی را در محاصره خود قرار دادند.

از سوی دیگر جنوب کشور روز دوشنبه ۱۸ جولای شاهد از پس گیری ولسوالی سنگین ولایت هلمند توسط مجاهدین بود. قبل از این به تاریخ ۱۳ این ماه ۴ پوستهء مربوط به پولیس نظم عامهء ولسوالی گرمسیر این ولایت نیز توسط مجاهدین فتح گردیده بود. به تعقیب آن و به تاریخ ۳۰ این ماه ولسوالی خانشین این ولایت نیز بعد از جنگ شدیدی در تصرف مجاهدین در آمد.

به تاریخ ۲۰ این ماه شمال کشور شاهد سقوط ولسوالی قلعهء زال ولایت کندز بود. بعد از فتح این ولسوالی دشمن ادعا کرد که این ولسوالی همچنان در تصرف آنان قرار دارد اما به تاریخ ۲۲ جولای وکیل شورای ولایتی کندز این ادعا ها را رد کرده و سقوط این ولسوالی را پذیرفت.

سلسله فتوحات در همسایگی کندز نیز گسترش یافت چنانچه مجاهدین به روز پنجشنبه ۲۱ جولای توانستند مناطق زیادی را در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار تحت تصرف خود قرار داده و خودرا به اطراف مرکز این ولسوالی برسانند. به روز جمعه مورخهء ۲۲ جولای فاریاب بار دیگر شاهد پیشروی های مجاهدین بود که طی آن منطقهء استراتیژیک تیلان در ولسوالی پشتونکوت این ولایت کاملا فتح گردید.

اعتراف به نیرومندی مجاهدین:

سلسلهء اعترافات به نیرومندی مجاهدین در جریان این ماه نیز ادامه داشت. به روز جمعه اول ماه جولای جان مکین رئیس کمیسیون نیروهای مسلح امریکا در گانگریس این کشور گفت که نیروهای آنان متحمل خسارات و تلفات شدیدی در افغانستان شده و جنگ به تباهی امریکا تمام خواهد شد. وی افزود که بارک اوباما مسئول شکست امریکا و کشتار نیروهای امریکایی در افغانستان است. علاوه بر این سیگار یا ادارهء مراقب به اصطلاح بازسازی افغانستان طی راپور خود که آنرا به تاریخ ۳۰ این ماه به نشر رسانید خبر داد که ادارهء اجیر کابل تنها در ۵ ماه گذشته ۵ در صد خاک افغانستان را از دست داده است و اکنون مجاهدین بر این مناطق حاکم اند.

تلفات ملکی و آزار واذیت مردمی:

افراد ملکی از سالها به اینسو مورد هدف ادارهء اجیر قرار دارند و متحمل تلفات و خسارات می شوند مگر در این اواخر رهبر ملیشه های گلم جم با استفاده از صلاحیت های دولتی خود بعض مناطق شمال کشور را هدف نسل کشی قرار داده است. به همین سلسله و در عکس العمل به ظلم و ستم ملیشه ها در این مناطق به روز یکشنبه ۳ جولای بزرگان قومی ولایت سرپل در اعتراض به این عملیات گفتند که گلم جم های دوستمی یک قوم خاص را در ولایات شمالی کشور مورد کشتار و شکنجه قرار داده اند و هیچ ارگانی وجود ندارد تا آنان را از چنین جنایات منع نماید. به تاریخ ۳۱ این ماه سازمان حقوق بشر ملل متحد نیز طی نشر یک اعلامیه گفت که ملیشه های دوستمی بر قوم پشتون در ولایات شمالی کشور ظلم و بیداد می نماید. این سازمان خواهان وضع قیودات علیه این ملیشه ها شد.  

علاوه بر این ظلم و ستم بالای مردم مظلوم و بیچاره همچو گذشته جریان دارد و درینجا بگونه مثال چند رویداد را ذکر خواهیم کرد. به روز چهارشنبه مورخهء ۶ جولای که مصادف بود با روز اول عید، اردوی اجیر یک خانم را در ولسوالی نادرشاه کوت ولایت خوست به شهادت رسانیده و پسر جوان وی را مجروح کردند. به تعقیب آن به روز جمعه ۲۰ جولای ولسوالی میوند ولایت کندهار مورد بمباردمان اشغالگران خارجی قرار گرفت که طی آن ۲۰ تن ملکی شهید شدند. دو روز بعد از این رویداد نیروهای امنیتی ولایت پروان بر اشتراک کنندگان در نماز جنازه در ولسوالی سیدخیل این ولایت حمله آور شدند که طی آن دهها تن از اشتراک کنندگان کشته و عده یی زخمی شدند. به تعقیب آن افراد امنیت این اداره بیشتر از ۲۰۰ تن از علما و طلبهء علم را به جرم اشتراک در نماز جنازه به زندان ها انداختند.

به تاریخ ۲۴ جولای ۵ تن از اعضای یک خانواده در ولسوالی درقد ولایت تخار به اثر اصابت گلولهء هاوان اردوی اجیر کشته شده و دو تن دیگر زخم برداشتند.

تفاصیل بیشر این رویدادها را میتوان در راپور تلفات ملکی در صفحهء انترنتی امارت اسلامی مطالعه نمود.

پیام عیدی امارت اسلامی:

به روز شنبه موافق با ۲ جولای امارت اسلامی افغانستان پیام امیر المومنین شیخ هبه الله حفظه الله را به مناسبت عید سعید فطر به نشر سپرد که در آن از ادامه مبارزهء سیاسی و نظامی سخن گفته شده بود. شیخ حفظه الله علاوه بر این بر پیروی از منهجی که توسط رهبران پیشین امارت اسلامی بنا نهاده شده بود تاکید نموده و تعهد سپردند که نقش قدم آنان را تعقیب خواهد کرد. در این پیام مجاهدین به مبارزه، دعوت و روش نیکو با مردم ستمدیدهء کشور توصیه شده اند چنانچه پیام شامل موقف امارت اسلامی در قبال مسائل سیاسی و نظامی کشور و همچنان روابط با کشورهای جهان بخصوص همسایه ها بود. 

امارت اسلامی و آزادی مطبوعات:

بعد از اشغال کشور توسط صلیبیان تقریبا همهء خبرنگاران بجز اندک توسط اشغالگران خریداری شده و در خدمت صلیبی ها قرار گرفتند و به این شکل با قلم ها و رسانه های مختلف خود در صف مخالف مجاهدین ایستاده شده و به تبلیغات زهراگین و احیانا غیر اسلامی و غیر اخلاقی پرداختند.  با وجود اینهمه کاسهء صبر امارت اسلامی هرگز لبریز نشد و امارت اسلامی همیشه بر آزادی مطبوعات و رسانه ها در محدوده و چارچوب شرعی آن اصرار داشته است و حفاظت جان و مال خبرگزاران را همانند سایر هموطنان وجیبهء خود دانسته است.

در این اواخر با وجود راپورهایی که نشان می داد که ادارهء اجیر خبرنگاران را مورد لت و کوب قرار داده و از نشر حقایق منع می کند و بر عکس آنان از آزادی کامل در مناطق تحت تصرف مجاهدین برخوردار اند بعضی رسانه های اجیر و مغرض خبرهایی حاکی از کشتن خبرنگاران توسط مجاهدین را شایع کردند که در واکنش به آن به روز سه شنبه ۱۲ ماه جولای سخنگوی امارت اسلامی اعلام داشت که امارت اسلامی با خبرنگاران حقیقی که با رعایت اصول ژورنالیزم مشغول کار و فعالیت هستند مشکلی ندارد و آنان میتوانند با تمام آزادی در مناطق تحت تصرف امارت اسلامی و مناطق دیگر کشور فعالیت داشته باشند. این در حالیست که در این اواخر با اسناد و شواهد ثابت گردید که بعضی از خبرنگاران و رسانه ها در خدمت نهاد های امنیتی دشمن قرار داشته و به طور منظم از این نهاد ها پول بدست می آورند. 

در میدان سیاست:

چنانچه در پیام تبریکی امیر المومنین ذکر شد امارت اسلامی مصمم بر ادامه مبارزات سیاسی و نظامی خود بوده و تحولات اخیر هیچگونه تغییری در موقف آن وارد نکرده است و به همین سلسله به روز یکشنبه ۳۱ ماه جولای رسانه ها از سفر نمایندگان سیاسی امارت اسلامی به کشور چین خبر دادند. گفته می شود که هدف از این سفر که بنا بر دعوت رسمی حکومت چین صورت گرفته است ایجاد روابط با این کشور و واضح کردن موقف امارت اسلامی در قضایای مهم مربوط به منطقه بخصوص پیامد بقای نیروهای اشغالگر در منطقه خواهد بود.

تعهد جنگی اشغالگران و اعزام نیروهای بیشتر:

اشغالگران همچنان بر ادامه جنگ در کشور متعهد اند و به همین منظور به روز شنبه مورخهء ۹ جولای رهبران کشورهای صلیبی عضو سازمان جنایتکار ناتو به کمک یک ملیارد دالری خود تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای ادامه جنگ در افغانستان تعهد کردند. بر ادامه این تعهدات جنگی، به روز چهارشنبه ۲۷ جولای کشور اشغالگر امریکا از اعزام ۸۰۰ عسکر جدید خویش به افغانستان خبر داد.

این تعهدات در حالی صورت می گیرد که اشغالگران در افغانستان به ناکامی و شکست فاضحانه مواجه شده اند اما به این شکل میخواهند که به جنگ و خونریزی با استفاده از بردگان خود فروختهء شان در کشور تا بر آورده شدن اهداف شوم شان ادامه دهند.

مخالفت با بقای اشغالگران:

از یکسو تعهدات مبنی بر ادامه جنگ و اعزام نیروهای جدید اشغالگر صورت می گیرد و از سوی دیگر بعضی از نهادهای مخالف موجودیت و بقای اشغالگران در کشور به روز چهارشنبه ۱۳ جولای اعلان کردند که موجودیت نیروهای خارجی در کشور نمیتواند صلح را تضمین کند. در همین حال روزنامه واشنگتن پوست به روز جمعه ۱۵ جولای در واکنش به تصمیم اعزام نیروهای جدید امریکایی به افغانستان نوشت که هر دو کشور، امریکا و افغانستان، از جنگ کنونی متضرر می شوند. نشریهء باستن گلوب نیز در مطلبی می نویسد که امریکا در نظر دارد که علاوه بر عساکر موجود در افغانستان صدها عسکر دیگر خودرا در یکی از کشورهای همسایهء افغانستان جابجا کند تا در موقع ضرورت از آنان استفاده صورت گیرد. نشریه از کشور همسایهء مذکور نام نبرده است.



·منابع: سایت های خبری داخلی و خارجی، راپور ماهانهء کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و راپور ماهانه کشتار افراد ملکی منشورهء سایت امارت اسلامی.