افغانستان در ماه اگست ۲۰۱۶ میلادی

  ((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.))                                                                                                                                                                                احمد فارسی ماه اگست سال ۲۰۱۶ میلادی در […]

 

((ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.))

                                                                                                                                                                               احمد فارسی

ماه اگست سال ۲۰۱۶ میلادی در پهلوی سایر دست آوردهای جهادی شاهد فتح چندین ولسوالی در مناطق مختلف کشور بود. در جریان این ماه دشمنان داخلی و خارجی متحمل تلفات و خسارات شدید نیز گردیدند. تفصیل رویدادهای مهم این ماه را در سطور ذیل مطالعه خواهیم نمود.

تلفات اشغالگران:

بازگشت اشغالگران به میدان جنگ و حملات سنگین مجاهدین بر اشغالگران باعث کشته شدن تعداد قابل ملاحظهء آنان در جریان ماه اگست گردید اما دشمن اشغالگر تنها به کشته شدن ۲ تن از عساکر خود اعتراف کرد که به این ترتیب تعداد کشته شدگان اعتراف شده در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی به ۸ تن و تعداد کل کشته شدگان اعتراف شده به ۳۵۲۰ تن رسید که از آنجمله ۲۳۸۴ تن آن امریکایی و ۴۵۵ تن آن انگلیس می باشد. اما حقیقت اینست که این آمار به مراتب کمتر از آمار حقیقی یی است که در جریان جنگ افغانستان دشمن اشغالگر متحمل آن شده است.

به تاریخ ۸ این ماه یک قطار اشغالگران در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار مورد حملات مجاهدین قرار گرفت که به اعتراف دشمن تنها ۲ تن در جریان آن زخمی شدند اما در حقیقت ۶ تن از اشغالگران در این حملات کشته نیز شده بودند. به تعقیب آن به روز دوشنبه ۲۲ اگست یک قطار دیگر اشغالگران در ولسوالی بگرام ولایت کابل مورد هدف قرار گرفته و منجر به کشته شدن چندین تن در صف دشمن گردید. به فردای آن در جریان جنگ رویارویی اشغالگران در مرکز ولایت هلمند تعدادی از اشغالگران کشته و زخمی شدند که دشمن به کشته شدن ۲ تن از آنان اعتراف کرد.

تلفات در صف دشمن اجیر:

دشمن داخلی در اثر حملات شدید مجاهدین، سقوط ولسوالی ها و پایگاههای مهم خویش متحمل تلفات و خسارات بیشماری گردیده است ولی آمار دقیق آن در دست نیست. به روز دوشنبه اول ماه اگست وزارت دفاع ادارهء اجیر خبر داد که در جریان ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ تن از منسوبین اردوی اجیر کشته شدند. به تعقیب آن به  روز چهارشنبه ۳ این ماه این وزارت یکبار دیگر از کشته شدن ۱۵ تن از افراد خویش در جریان ۲۴ ساعت خبر داد. به همین شکل به روز سه شنبه ۳۰ اگست وزارت دفاع پذیرفت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ تن از منسوبین این وزارت کشته شده اند. به همین شکل اگر تنها به تلفات اعتراف شدهء دشمن نظر افگنده شود مشاهده می گردد که در جریان این ماه صدها تن از منسوبین ادارهء اجیر علاوه بر پولیس و ارگان های دیگر کشته و زخمی شده اند.

علاوه بر این تلفات، به روز دوشنبه اول اگست ادارهء اجیر پذیرفت که دهها تن از منسوبین اردوی اجیر در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند مفقود شده اند. و به فردای آن مطبوعات از کشته شدن قوماندان امنیهء ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب خبر دادند. به تعقیب آن به روز سه شنبه ۱۶ این ماه آمر امنیت قوماندانی امنیهء ولایت غور تاب زخم های ناشی از حمله بر وی را نیاورده و جان داد.

به روز جمعه ۲۶ ماه اگست ۲۲ تن از عساکر اجیر که نزد مجاهدین اسیر بودند طی بمباردمان اشغالگران خارجی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند کشته شدند.

اعتراف به ناکامی:

در گذشته ها نیز اعترافاتی مبنی بر ناکامی و شکست دشمن صورت گرفته است و به همین سلسله به روز یکشنبه ۷ اگست روزنامه لاس انجلس تایمز امریکایی نوشت که جنگ افغانستان طویلترین و ناکام ترین جنگ در تاریخ امریکا می باشد و به همین سبب هیچ یک از کاندیدان ریاست جمهوری امریکا در موضوع جنگ افغانستان صحبت نمی کنند.

اعتراف به نیرومندی مجاهدین:

از سوی دیگر سلسلهء اعترافات به نیرومندی مجاهدین نیز ادامه داشته است. به روز سه شنبه ۹ اگست مقامات ادارهء اجیر اعتراف کردند که مجاهدین به سلسلهء عملیات عمری دست آوردهای زیادی داشته و جنگ به مراکز هلمند، کندز، بغلان، غزنی و لغمان قریب شده است.

عملیات بهاری عمری:

عملیات بهاری عمری نیز به شدت خود ادامه داشته علاوه بر فتح چندین ولسوالی دست آوردهای خوب دیگری نیز داشته است که ذیلا به طور مختصر به مهمترین آن اشاره صورت می گیرد:

به روز دوشنبه اول ماه اگست مجاهدین امارت اسلامی مهمانخانه نارت گیت اشغالگران را در کابل مورد هدف قرار دادند که طی آن تمام تأسیسات دشمن تباه شده و دهها تن از آنان کشته و زخمی شدند. دو روز بعد از آ، به تاریخ ۳ اگست منطقهء مهم چانجیر ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به تصرف مجاهدین در آمد. به سلسله فتوحات به روز جمعه ۱۲ اگست مجاهدین توانستند بعد از جنگ شدید سیطرهء کامل ولسوالی گرمسیر را به دست بگیرند. دو روز بعد از آن ولسوالی وانت وایگل ولایت نورستان سقوط کرد و رئیس اسبق شورای ولایتی این ولایت پذیرفت که این ولسوالی در اثر همکاری مردم با مجاهدین سقوط کرد. در همین روز ولسوالی دهنهء غوری ولایت بغلان نیز در تصرف مجاهدین در آمد.

به همین سلسله، به روز شنبه ۲۰ ماه اگست ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار و ولسوالی خان آباد ولایت کندز نیز بعد از جنگ شدید میان مزدوران و مجاهدین به تصرف مجاهدین در آمدند. دو روز بعد از این حوادث به روز دوشنبه ۲۲ اگست ولسوالی خواجه غار ولایت تخار همراه با تمامی پوسته های مربوطهء آن به دست مجاهدین افتاد. به تعقیب این فتوحات به روز شنبه ۲۷ اگست ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا نیز به تصرف مجاهدین در آمد.

تلفات ملکی و آزار واذیت مردمی:

آزار و اذیت ملکی و کشتار مردم بیچاره همچو سابق ادامه داشت. به روز چهارشنبه ۳ اگست پولیس ولایت ننگرهار بر مهاجرین عودت کننده از پاکستان در ولسوالی رودات شلیک کرد. به تعقیب آن به روز جمعه ۱۲ اگست اشغالگران خارجی بر یک خانه در ولسوالی خوشامند ولایت پکتیکا بمباردمان کرده و ۱۳ تن از یک خانواده را بشمول اطفال و زنان به شهادت رسانیدند. به روز دوشنبه ۲۲ اگست اشغالگران خارجی کارمندان ریاست برق ولایت کندز را در حالی مورد بمباردمان قرار دادند که آنان مشغول ترمیم برق این ولایت بودند که در اثر جنگ ها منقطع گردیده بود.

فروش اسلحه توسط ادارهء اجیر:

چندی قبل مطبوعات از ارسال ده هزار میل کلاشنکوف توسط روسیه به ادارهء اجیر خبر دادند تا اردوی اجیر از این اسلحه در مقابل کشتار مردم بیچاره استفاده کند و به این ترتیب روسیه یکبار دیگر در کشتار مردم افغانستان سهم گیرد. چون از یکسو نفوذ مجاهدین در ادارات اجیر زیاد شده است و از سوی دیگر فساد گسترده در این اداره باعث شده است که تعدادی از این اسلحه در اختیار مجاهدین قرار گیرد. گفته می شود که از جمله این اسلحه حد اقل ۸۰۰ میل آن اکنون در اختیار مجاهدین قرار دارد.

موقف امارت اسلامی در مورد تخریب ملکیت های عامه:

از آغاز جهاد تا کنون دشمن با تبلیغات سوء که گویا مجاهدین امارت اسلامی مخالف مکاتب و پل ها و ملکیت های عامه بوده و آنان را تخریب می کنند اذهان مردم را مغشوش می سازند مگر امارت اسلامی بارها اعلان کرده است که امارت اسلامی نه تنها مخالف این ملکیت ها نبوده بلکه در تعمیر و بازسازی آنان نیز تا حد امکان سهم می گیرد و مردمی که در مناطق تحت تصرف امارت زندگی می کنند شاهد این حقیقت اند. اخیراً بعد از اینکه پل الچین در ولایت کندز توسط اشغالگران بخاطر توقف پیشرفت مجاهدین بمبارد شده و تخریب شد دشمن دست به تبلیغات زد که گویا این پل را مجاهدین سقوط داده اند که یکبار دیگر امارت اسلامی موقف را در قبال ملکیت های عامه بخصوص پل ها و مکاتب اعلان داشته و هر نوع تبلیغات دشمن را در این ارتباط بی اساس خوانده است. امارت اسلامی در این اعلامیه تخریب پل و مکاتب را کار دشمن و تبلیغات علیه مجاهدین دانسته است.

شدت اختلافات میان ع و غ:

اختلافات میان جناح های دخیل در ادارهء مشترک کابل همچو سابق ادامه دارد و اخیرا داکتر عبد الله رئیس اجراییه این ادارهء در عکس العمل به بی تفاوتی اشرف غنی در مقابل وی گفت که اشرف غنی قابلیت ریاست جمهوری را ندارد. تقسیم ادارهء کابل توسط جان کیری میان جناح های متخاصم باعث تشنج اوضاع گردیده و اخیرا این اختلافات منجر به جنگ های شدید میان جمعیت و جنبش در شمال کشور نیز گردیده بود که اینک اخیرا این جنجال ها به سطح دو فرد اولی این جناح ها بالا رفته است.

رسیدن باداران برای نجات اجیران:

بعد از اینکه ولایت هلمند در شرف سقوط قرار گرفته و ادارهء اجیر از حفاظت آن عاجز ماند یکبار دیگر باداران خارجی شان وارد صحنه شده و برای نجات غلامان خود شتابیدند و به همین سلسله به روز یکشنبه۲۱ ماه اگست ۳۰۰ تن امریکایی به این ولایت فرستاده شد تا مستقیما در جنگ علیه مجاهدین سهم گیرند. در اولین رویارویی که بعد از رسیدن این افراد به میدان جنگ رخ داد به اعتراف دشمن ۲ تن از آنان کشته و تعداد دیگری زخمی شدند. گفته می شود که تا کنون تقریبا ۱۰ تن از این عساکر کشته شده اند اما دشمن به آن اعتراف نمی کند.

  • منابع: سایت های خبری داخلی و خارجی، راپور ماهانهء کمیسیون جلب و جذب امارت اسلامی و راپور ماهانه کشتار افراد ملکی منشورهء سایت امارت اسلامی.