تحلیل سیاسی

گزارش، یا توشیح پیامک‌های بی‌بنیاد مغرضین!

ریچارد بنت؛ گزارش‌گر خاص شورای حقوق بشر ملل متحد در افغانستان گزارشی را در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر ارائه کرد در تایید این گزارش، مقداری تصاویر و ویدیوهایی توسط بعضی از دشمنان مردم و اسلام، به هدف کیس‌سازی و بدنام‌کردن طالبان به دسترس آن‌ قرار گرفته است، ارائه کرد.

وظیفهٔ اساسی ملل متحد با جمعی از سازمان‌های حقوق بشری، حفظ امنیت، صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها، رسیدن به همکاری و هماهنگی در عمل‌کرد ملت‌ها و نشان‌دادن موارد نقض حقوق بشر می‌باشد.

متاسفانه در این اواخر گزارشاتی از سوی سازمان‌های متذکره به نشر می‌رسد که نه تنها این‌که با واقعیت‌های عینی در افغانستان و مکلفیت‌های قانونی نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مطابقت ندارد، بلکه محتوای این گزارشات صراحتا بر مسیر ثبات و آرامش مردم افغانستان سنگ‌انداخته و در واقع تفصیل پیامک‌های تبلیغاتی و توشیح انتقادات ناسالمِ بعضی از کسانی می‌باشد که در نزد مردم، نه خودشان جایگاهی دارند و نه هم خواسته‌های مغرضانهٔ‌شان.

ریچارد بنت؛ گزارش‌گر خاص شورای حقوق بشر ملل متحد در افغانستان، در تاریخ ۲۹ فبروریِ ۲۰۲۴م، گزارشی را در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر ارائه کرد که در آن روی موارد نقض حقوق بشری در افغانستان از برج سپتمبر ۲۰۲۳ تا ماه جنوری ۲۰۲۴ پرداخته است.

در تایید این گزارش، مقداری تصاویر و ویدیوهایی توسط بعضی از دشمنان فرهنگ و آرامش مردم، به هدف کیس‌سازی و بدنام‌کردن طالبان به دسترس آن‌ قرار گرفته است، که گویا توسط نیروهای امارت اسلامی، اقدامات ضد حقوق بشری علیه مردم افغانستان، صورت گرفته باشد. هم‌چنان در محتوای این گزارش، حاصلی از انتقادات منفی- مکرر و خواسته‌های بی‌بنیادِ تعدادی از چهره‌های بدنام و معتاد، به‌گونهٔ مرموز و کنایه‌آمیز درج شده است.

همه می‌دانند که آن‌ها همیشه برای کسب منافع خویش، طالبان را به‌عنوان دشمن ارزش‌های حقوق بشری متهم می‌کنند. البته با خواندن متن کامل گزارش، هر افغانِ دارای درک، پی می‌برد که این گزارش، توشیح مراسلات بی‌بنیاد جریان‌های مذکور می‌باشد، که قبلاً به افکار نمایندگان مذکور دیکته شده است.

هر افغان مسلمان با دیدن چنین گزارشاتی که ذره‌ای با واقعیت‌ها هم‌خوانی ندارند، به شدت ناراحت شده، از گزارش‌گران ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور افغانستان می‌خواهد که به‌جای این‌که پیامک‌های تبلیغاتی و خواسته‌های منفور بعضی از افغان‌نماهای ابزاری را در گزارشات خویش توشیح دهند، به اسلام عزیز احترام گذاشته، همیشه مطابق با باورهای دینی و واقعیت‌های موجود در افغانستان گزارش بسازند!

الحمدلله پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان، نه حقوق کسی نقض گردیده و نه هم محدودیتی فراتر از باورهای دینی افغان‌ها وضع شده است. همه اقشار مختلف مردم مسلمان افغانستان حقوق خویش را مطابق با خواسته‌های شرعی مطالبه می‌کنند و طالبان نیز برای‌شان زمینهٔ بهره‌مندشدن از حقوق حقهٔ آنان که ضامن حرمت، عفت و آرامش جسمی و روحی آن‌ها باشد را، به‌حیث نظام مسئول مهیا نموده است.