جوانان

جوانان افغان بیشتر از این صلاحیت دارند

چند روز قبل، تیم ملی فوتسال کشور عزیز ما افغانستان در یک بازی نفس‌گیر توانست کشور قرغیزستان را شکست داده و به جام جهانی ۲۰۲۴ صعود کند؛ این صعود یکی از افتخاراتِ ملت ما است. آن‌را به ملت عزیزمان تبریک می‌گوییم. جوانان افغانستان با کم‌ترین امکاناتی که در اختیار دارند، توانستند خوب بدرخشند و از […]

چند روز قبل، تیم ملی فوتسال کشور عزیز ما افغانستان در یک بازی نفس‌گیر توانست کشور قرغیزستان را شکست داده و به جام جهانی ۲۰۲۴ صعود کند؛ این صعود یکی از افتخاراتِ ملت ما است. آن‌را به ملت عزیزمان تبریک می‌گوییم. جوانان افغانستان با کم‌ترین امکاناتی که در اختیار دارند، توانستند خوب بدرخشند و از پس چالش‌ها و مشکلات بر بیایند. این جوانان واقعا قابل ارج و تقدیر هستند.
برای جوانان افغانستان اگر مجال داده شود و زمینه فراهم گردد کارهایی خواهند کرد که بسیاری از مردم جهان را انگشت به دهان خواهند کرد.
جوانانی که تا دیروز نه کسی به آنان ارزش قایل بود و نه هم کشورشان را جزو از کشورهای می‌شمرد که روزی بتوانند به جام جهانی صعود کنند. هر جوان و نوجوان افغانی می‌تواند در تمام عرصه‌ها حماسه‌آفرین باشد و می‌تواند هم‌رکاب با جوانان غربی و سایر ملت‌های پیشرفته حرکت کند و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند. افغان‌ها بارها به اثبات رسانده و در آینده نیز به‌امید خدا بیشتر خواهند درخشید.
نمونه بارز و آشکار از استعدادهای سرشار که در طول این سال‌ها برای همگان نمایان شد: جوانانی بودند که تا دیروز در برابر اشغال، در کوه‌وبرزن‌، دشت‌وصحرا زندگی می‌کردند و حتی نان برای خوردن و آب برای نوشیدن نداشتند. بعضی از مردم آنان را عقب‌مانده، ارتجاعی و بی‌سواد تلقی می‌کردند و بر آنان خرده‌گیری می‌کردند، امروزه بسیاری از همان نوجوانان و جوانان دوشادوش مردم خود برای آبادانی، رفاه و آسایش کشور زحمت می‌کشند و شب‌وروز‌ برای‌شان اهمیت آن‌چنانی ندارد.
با این صعود و پیروزی ثابت شد که جوانان افغانستان بیشتر از این صلاحیت و استعداد دارند. آنان بیشتر می‌توانند بدرخشند و بهتر می‌توانند شگفتی بیافرینند. این بُرد و صعود در میان کاربران، مسئولان و سایر اقشار ملت، واکنش‌های گوناگونی داشت. هرکس به نوبه‌ی خود آن را برای مردم افغانستان، یک افتخار دانسته و تبریک گفت.
اما در این میان، افرادی نیز بودند که با پیام‌های زهرآگین و آلوده شان ذهن بسیاری را مضطرب و مشوّش کردند. این افراد گرچه در میان توده ملت، جایگاه آن‌چنانی ندارند و کسی به آنان اعتنایی نخواهد کرد ولی این اشخاص با این کارهای‌شان می‌خواهند ملت ما را دوباره به‌سوی ناامنی، ویرانی و تباهی سوق دهند و جوانان را به برادرکُشی، جنگ‌ودرگیری ترغیب‌وتشویق کنند. این افراد باید از شطینت‌بازی‌ها و کارشکنی‌های خود دست بردارند و ملت ما را باری دیگر به منجلاب جنگ‌ها و درگیری‌ها نکشانند؛ زیرا ملت عزیزما تازه توانسته در عرصه‌های متعدد گام بردارد و به آسایش و آرام آنی برسد.