دستاوردهای امارت اسلامی

امارت اسلامی به تحقق پروژه های نیمه تمام اولویت داده است

رفاه و آسایش عامه، مدیریت منابع و خود کفایی اقتصادی افغانستان، از اولویت‌های مبرم نظام حاکم در کشور بوده، و مسئولان امور با سعی شبانه روزی تلاش می‌ورزند تا برای تحقق اهداف فوق گام‌های موثر و عملی برداشته شود. با وصف اینکه، تعزیرات گوناگون اقتصادی و سیاسی از سوی جامعه جهانی بالای امارت اسلامی وضع […]

رفاه و آسایش عامه، مدیریت منابع و خود کفایی اقتصادی افغانستان، از اولویت‌های مبرم نظام حاکم در کشور بوده، و مسئولان امور با سعی شبانه روزی تلاش می‌ورزند تا برای تحقق اهداف فوق گام‌های موثر و عملی برداشته شود.
با وصف اینکه، تعزیرات گوناگون اقتصادی و سیاسی از سوی جامعه جهانی بالای امارت اسلامی وضع شده است، اما مسئولان امور با اهتمام دلسوزانه، سعی لازم بخرچ داده اند تا با زدودن فساد، فعال ساختن چشمه‌های عایداتی و استفاده از امکانات موجود، ضمن آغاز کار تطبیق پروژه‌های عمرانی و انکشافی در کشور، روند از سرگیری پروژه‌های ناتمام را نیز تسریع بخشند.
یکی از این پروژه‌ها، از سرگیری کار ساخت پروژه بند پاشدان ولایت هرات است. بند پاشدان، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر هرات موقعیت داشته که با ذخیره نموده ۴۵ میلیون متر مکعب آب؛ ظرفیت تولید ۲ میگاوات برق و آبیاری ۱۳ هزار هکتار زمین زراعتی را دارد. کار ساخت بند پاشدان در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی از سوی حکومت وقت آغاز شد و با پیشرفت ۳۰ در صدی، کار اعمار این بند به دلایل گوناگون متوقف گردید.
این پروژه که نقش کلیدی در رشد اقتصادی کشور و تاثیر مستقیم بر حیات اجتماعی و اقتصادی مردم دارد، اخیراً کار باقیمانده آن در حضورداشت ملا عبدالغنی برادر اخوند، معاون اقتصادی ریاست الوزرا و جمعی از مسئولان و اراکین بلند پایه امارت اسلامی و نماینده‌گان ارشد سکتور خصوصی آغاز گردید.
کم‌توجهی زمامداران امور وقت به تحقق پروژه‌های عمرانی، دوام اشغال، جنگ، بی‌ثباتی و تغییرات اقلیمی دو دهه اخیر، از عوامل عمده عقب‌مانی افغانستان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بوده که موانع و مشکلات فراوانی را فرا راه پیشرفت و تعالی کشور بوجود آورده است.
با حاکمیت دوباره امارت اسلامی، تلاش‌های پیگیر برای خودکفایی اقتصادی افغانستان آغاز شده و مسئولان امور با عزم و اراده قوی و راستین، برای تحقق این هدف قاطعانه سعی می‌ورزند. چنانچه، از رهگذر تامین امنیت سرتاسری، مدیریت منابع طبیعی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، گام‌های موثری در راستای رشد اقتصادی کشور و آوردن تغییرات مملوس و مشهود در حیات اجتماعی و اقتصادی مردم برداشته شده است.
حین آغاز کار باقیمانده بند پاشدان ولایت هرات، معاون اقتصادی ریاست الوزرا از ارزیابی کارهای باقیمانده سایر بندها نیز خبر داد و تاکید ورزید که برای اتمام امور باقیمانده چنین پروژه‌های زیربنایی تلاش‌ها عملاً آغاز شده است.
با تکمیل این پروژه، ضمن مدیریت منابع آبی، تولید برق و آبیاری زمین‌های زراعتی، برای هزاران تن از باشنده‌گان محل فرصت‌های شغلی و اقتصادی نیز فراهم خواهد شد.
در جریان سه سال اخیر، امارت اسلامی در تمام عرصه های گام های عملی برداشته چنانچه، امنیت سرتاسری در کشور تامین گردیده، تسهیلات لازم در خصوص عرضه خدمات به هموطنان فراهم شده، دامنه هرگونه فساد از ادارات ملکی و نظامی برچیده شده، شفافیت در جمع آوری عواید تامین شده، کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر به صفر رسیده، معالجه معتادین آغاز گردیده، روند توزیع کمک‌های بشردوستانه به افراد مستضعف جریان داشته، ایتام، معلولین، معیوبین و فامیل های شهدا در محراق توجه نظام قرار گرفته و کار تطبیق شماری از پروژه ها در عرصه‌های اقتصادی، زیربنایی و انکشافی در سطح کشور نیز آغاز گردیده است.
تطبیق چنین پروژه‌های عمرانی و زیربنایی می‌تواند نقش سازنده در رشد اقتصادی کشور، فراهم ساختن فرصت‌های شغلی و بلند بردن میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در افغانستان، ایفا ‌نماید.
امارت اسلامی، با اتخاذ سیاست های سالم متعهد است، از فرصت پیش آمده برای تعالی، ترقی و خودکفایی افغانستان استفاده بهینه نموده تا افغانستان از هرگونه وابستگی اقتصادی رهایی یافته و به عنوان یک کشور مستقل، مقتدر، باصلابت، با عزت و با وقار در سطح کشورهای همسایه و منطقه مطرح گردیده و نقش سازنده و ملموسی را در ترقی، ثبات و پیشرفت منطقه داشته باشد.