چرا به آنها خوارج می‌گوییم/بخش اول

گردآورنده: سائس سعیدی سخن من در این مقطع حساسی که امت اسلامی سپری می‌کند، در مورد خطر‌ناک‌ترین موضوعی است، که مجاهدین و عموم امت اسلامی با آن‌ مواجه شده است و آن موضوع خطر‌ناک قضیه «داعش» و جدل‌های که از این‌ رویداد‌ خطیر به وجود آمده، می‌باشد.   افرادی زیادی می‌‌پرسند، که چرا با داعش […]

گردآورنده: سائس سعیدی

سخن من در این مقطع حساسی که امت اسلامی سپری می‌کند، در مورد خطر‌ناک‌ترین موضوعی است، که مجاهدین و عموم امت اسلامی با آن‌ مواجه شده است و آن موضوع خطر‌ناک قضیه «داعش» و جدل‌های که از این‌ رویداد‌ خطیر به وجود آمده، می‌باشد.

 

افرادی زیادی می‌‌پرسند، که چرا با داعش مخالف هستید؟ در حالی که ما هم می‌خواهیم، یک‌ معبود پرستش شود و آن‌ها هم جزء این چیزی دیگری را نمی‌خواهد؛ ما حکومت اسلامی می‌خواهیم و داعش هم ظاهراً خواهان حکومت اسلامی است؛ پس چرا داعش با امارت اسلامی و امارت اسلامی با داعش مخالف باشد؟ به همین خاطر مردم‌ می‌پرسند، چرا به آن‌ها کلمه خوارج را اطلاق می‌کنید؟ در حالی که اطلاق کلمهٔ خوارج بر شخص و یا گروهی امری بسیار خطیر و عظیم است.

می‌خواهم در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ بدهم؛ امیدوارم این حرف به تمام مسلمانان جهان برسد؛ که مجاهدین امارت اسلامی به چه اساس و علت به گروه موسوم به داعش «خوارج» اطلاق می‌کنند.

کلمهٔ خوارج عبارت جدید و پدیده‌ای نو نمی‌باشد؛ اولین کسی که این کلمه را استعمال نموده‌اند، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم می‌باشد؛ چنانچه حضرت جابر «رضی الله عنه»‌ نقل می‌کند، که پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: «الخوارج کلاب النار» خوارج سگان جهنم هستند و این کلمه را پیامبر صلی الله علیه و سلم سه مرتبه تکرار نمود و در اخیر فرمود: «هم‌ شرار الخلق عند الله».

اکنون بیاییم، صفاتی که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای خوارج بیان نموده‌ است، بررسی کنیم، که آیا صفات خوارج در مورد گروه موسوم به داعش تطبیق می‌شود و یا خیر؟ در این مقاله نزدیک به سی صفت خوارج را جمع‌آوری نمودیم، که بعد از کنکاش دقیق، عقائد داعش را از زیر ذره‌بین علامات خوارج می‌گذرانیم؛ تا باشد، که امارت اسلامی برای عموم امت مسلمه اِتمام حجت نموده و بفهمانند؛ که دشمنی و دوستی حکومت اسلامی با تمام جهانیان به اساس فرامین شریعت اسلامی است؛ نه بخاطر کدام خصومت شخصی و یا منافع سیاسی.

 

صفت اول

از اوصاف خوارج این است، که مسلمانان را به بهانهٔ مرتد شدن‌ می‌کُشند؛ چنانچه از کلام پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در حدیثی متفق‌علیه بر‌می‌آید، که می‌فرماید:‌ «الخوارج یقتلون اهل الاسلام.» خوارج مسلمانان را می‌کُشند؛ امام احمد رحمه الله می‌فرماید: «خوارج از دین خارج گشته و شمشیر‌های خود را علیه امت اسلامی کشیده است، ریختن خون و غارت اموال مسلمان‌ها را حلال می‌دانند و علامه ابن تیمیه رحمه الله می‌فرماید: «خوارج ریختن خون اهل قبله را حلال می‌دانند؛ چرا که معتقدند آنها مرتدند».

 

اکنون آیا این صفت خوارج «کشتن‌ مسلمان به بهانه‌ای ارتداد» به گروه داعش وجود دارد و یا خیر؟ بلی یقینا‌ً وجود دارد، این یک امر مُبرهَن و واضح است که از سرزمین شام تا افغانستان از مجاهدان تا دیگر اَقشار جامعه اسلامی را داعش به بهانهٔ ارتداد به شهادت رسانده‌اند؛ چنانچه شیخ ابو محمد المقدسی می‌فرماید: «داعش یک تنظیم خلاف اسلام و خوارج میباشد، که همیشه مسلمین را مورد هدف خود قرار می‌دهند و دست‌های شان در خون مردم بی‌گناه و معصوم آلوده می‌باشد و خطرناک‌ترین گروه انحرافی هستند.» نمونهٔ‌بارز این صفت داعش را می‌توان از رویداد‌های افغانستان بیان نمود، سال ۱۳۹۴‌ گروه اندکی از مجاهدین امارت اسلامی که شکار شعار‌های فریبندهٔ داعش شده و در صف آن‌ها گرویده بود، همان مجاهدینی را که تا دیروز با آنها شانه‌به‌شانه در یک سنگر علیه اشغالگران می‌رزمیدند، مرتد و واجب القتل می‌دانست و به همین اساس بود، که جنگ‌های شدید میان مجاهدین امارت اسلامی و داعش به وقوع پیوست، تا اینکه ریشهٔ داعش در افغانستان خشکانیده شد.

بعد از بیان کردن صفت اول خوارج و اعمال داعش به این محور، قضاوت را به خوانندگان می‌گزارم.

 

ادامه دارد…