موقف عادلانهء امارت اسلامی دربارهء صلح ماندگار در کشور

برهمگان آشکار است که بتاریخ “۲۳-۲۴ جنوری ۲۰۱۶ میلادی” در شهر دوحه پایتخت کشور قطر از سوی موسسهء جهانی پگواش، برای هموار کردن مشکلات کشور عزیز نشست تحقیقاتی دو روزه برگزار گردید، از جانب امارت اسلامی هیئت عالی رتبهء دفتر سیاسی در نشست مذکور، موقف امارت اسلامی مشتمل بر ۱۴ صفحه را پیشکش کردند. در […]

برهمگان آشکار است که بتاریخ “۲۳-۲۴ جنوری ۲۰۱۶ میلادی” در شهر دوحه پایتخت کشور قطر از سوی موسسهء جهانی پگواش، برای هموار کردن مشکلات کشور عزیز نشست تحقیقاتی دو روزه برگزار گردید، از جانب امارت اسلامی هیئت عالی رتبهء دفتر سیاسی در نشست مذکور، موقف امارت اسلامی مشتمل بر ۱۴ صفحه را پیشکش کردند.

در بیانیهء امارت اسلامی نقاط ذیل قابل توجه است:

دخالت ها و تجاوز های بیگانگان عامل اساسی مصائب و نابسامانی های چهل سالهء افغانستان است و جنگ بر ما تحمیل گردیده است، مشکلات و پرابلم ها از راه جنگ حل نمیشوند- خاتمهء اشغال و قیام نظام اسلامی هدف والای امارت اسلامی است – موجودیت آدرس رسمی برای امارت اسلامی، ختم کردن لیست سیاه و لیست جوایز، آزاد نمودن زندانیان و دست کشیدن از تبلیغات زهرآگین از ضروریات اولیه و مقدماتی صلح است – امارت اسلامی بدون تعصب خدمت به مردم را وجیبهء ایمانی و وجدانی خود میداند – بشمول پروژهء تاپی از همهء پروژه های عام المنفعه حمایت می کند که برای پیشرفت کشور، سعادت ملت و آرامش مردم باشد – بر اساس احترام متقابل بشمول کشورهای همسایه خواهان روابط نیک و حسنه با تمام کشورهای جهان هستیم.

آخرین فیصله نامهء نشست – که از جانب مسئولین پگواش پیشکش شده بود – موقف قوی و معقول امارت اسلامی را تائید و خواسته های امارت اسلامی را برای بدست آمدن صلح راستین لازم و ضروری میپندارد، بطور مثال در فیصله نامه چنین آمده است:

فقرهء اول: صلح عاجلترین ضرورت افغانهاست، جنگ های چند دهه بر افغان ها تحمیل شده است …

فقرهء دوم:…. استقلال افغانستان، امنیت و صلح باید از طریق گفتگوها بدست آید و نیروهای خارجی باید بصورت کلی از افغانستان بیرون شوند.

فقرهء چهارم: جهت های خارجی باید در پروسه و امور صلح هیچ نوع مداخله نکنند.

فقرهء پنجم: لیست سیاه باید از بین برود، و تحریم هایی که بر سفرهای مقامات طالبان وضع شده است باید از میان برداشته شود… همه پذیرفتند که طالبان باید یک آدرس و دفتر مشخص داشه باشند.

فقرهء هشتم: نجات زندگی مردمان ملکی و جلوگیری از تلفات ملکی خواست و امید همهء شرکت کنندگان بود…

فقرهء نهم: …. حکومت افغانستان باید اسلامی باشد، قانون اساسی کنونی به تعدیل و تغییر ضرورت دارد، انحصار قدرت باید وجود نداشته باشد، بنام مذهب و یا گذشتهء شخصی باید با کسی رفتار نادرست صورت نگیرد.

فقرهء چهاردهم: مکاتب، شفاخانه ها، زیربناهای کشور و دیگر اموال ملی باید بطور مشترک محافظت شوند و کسانی که بر علیه این موسسات جنایت انجام میدهند، باید محاکمه شوند.

فقرهء هفدهم: تمام شرکت کنندگان بر گسترش روابط با جهان خارج تاکید و اصرار داشتند، از روابط دوجانبه با کشورهای جهان بشرط اینکه بر مبنای احترام متقابل استوار باشد، استقبال کردند….

در این نشست که شخصیت های مهم افغانی، چهره های سیاسی و نمایندگان کشورهای مختلف شرکت داشتند، در مورد صلح دائمی در کشور، موقف عادلانهء پیشکش شده از جانب امارت اسلامی به حیث موقف قوی مورد ستایش قرار گرفت و به عنوان گامی مهم بسوی حل معضلهء چندین دههء افغانستان ارزیابی گردید.

حالا به جهانیان و بطور خاص به جانب مقابل بستگی دارد که تا چه اندازه ارادهء راستین برای آوردن صلح دارند، و جواب مثبت به جامعهء جهانی، نظر و خواسته های شرکت کنندگان میگوید.