یک گام مهم دیگر برداشته شد

تبصره هفته: امروز شنبه بتاریخ دوازدهم سبتمبر، مراسم افتتاح مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر انجام شد. مشخص است که موضوع افغانستان دو بعد مهم دارد که یکی بعد خارجی آن و دیگری بعد داخلی آن است. در بعد خارجی آن، امارت اسلامی با ایالات متحده آمریکا مذاکرات کامیاب انجام داد و لله الحمد […]

تبصره هفته:

امروز شنبه بتاریخ دوازدهم سبتمبر، مراسم افتتاح مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر انجام شد. مشخص است که موضوع افغانستان دو بعد مهم دارد که یکی بعد خارجی آن و دیگری بعد داخلی آن است. در بعد خارجی آن، امارت اسلامی با ایالات متحده آمریکا مذاکرات کامیاب انجام داد و لله الحمد همۀ مسائل در ظرف یازده ماه مذاکرات حل و پس از آن با امضای یک توافقنامه نهایی شد.

در مورد بعد داخلی آن برای شروع مذاکرات بین الافغانی و به منظور اعتماد سازی بعضی شرایط گذاشته شده بود که تبادله هزاران زندانی یکی از مهم ترین آنها بود. تبادله زندانیان اگرچه با تاخیر و توقف چند باره صورت گرفت، اما این یک پیشرفت بزرگی بود. برطبق محاسبات، تقریبا از هر دو طرف شش هزار زندانی آزاد شدند. این یعنی شش هزار خانواده افغان که از فرزندان و عزیزان شان جدا بودند، خوشحالی و اطمینان نصیب شان شد.

حال که مذاکرات بین الافغانی عملاً پس از رهایی هزاران زندانی آغاز شد، مژده بسیار خوبی برای کشور ماست و باید همه جهت ها و اقشار جامعه آن را به فال نیک بگیرند.

همانطور که مجلس افتتاحی مذاکرات بین الافغانی با شکوه بود و بغیر از جهت های افغانی، وزرای خارجه کشورهای منطقه و جهان، نمایندگان سازمان ملل متحد، کشورهای اسلامی و دیگر نهادها و کشورها سخنرانی کردند. به همین شکل تمام این جریان از اهمیت بالایی برخوردار بود.

در نتیجه این مذاکرات آینده کشور ما مشخص می شود، برای حل و پایان دادن به بحران چهل ساله کشور راه حل جستجو می گردد. برای یک افغانستان اسلامی، مستقل و سربلند ثمرۀ چهل سالۀ قربانی ها، هجرت ها و تکالیف ملت ما جمع آوری می شود.

از آنجائیکه امارت اسلامی افغانستان به این مرحله بسیار اهمیت قائل است، برای آن یک هیئت بلند رتبه و از هر نگاه کامل تعیین کرده است. همچنین جانب دیگر نیز باید در این مرحلۀ حساس، برخورد مسئولانه نماید. امارت اسلامی باورمند است که پس از حل بعد خارجی مسئله، امکان آن است که افغان ها با هم بر یک گلیم نشسته و زیر چتر یک نظام اسلامی و مستقل زندگی آینده خود را به پیش ببرند.

این ملت صاحب یک دین، یک فکر و ارزش های مشترک است. از اینرو باید برای تطویل بحران بهانه جویی صورت نگیرد. امارت اسلامی همانگونه که در مذاکرات با آمریکایی ها، تعهد خود به اصل تفاهم را ثابت نموده و نشان داد که در نتیجه گفتگو با دشمن اشغالگر هم میتوان به یک نتیجه رسید. همینطور در سطح داخلی نیز به حل صلح آمیز مسائل باورمند است.

از نقطه نظر ما، مذاکرات بین الافغانی زمانی می تواند به موفقیت برسد که همه جهت ها برای حل مسائل، معیارهای اسلامی و ملی را به حیث اصل قبول کنند. این مذاکرات بین الافغانی است. از اینرو باید از مداخلات خارجی، افکار بیگانه و معیارهای اجنبی عاری باشد و ارزش های دینی و ملی خودمان که ملت ما به آن قناعت دارد، باید قربانی افکار وارداتی بیگانگان نشود.