یکبار دیگر استفاده غلط از نام لویه جرگه

تبصره هفته: در حالیکه امارت اسلامی افغانستان با صداقت کامل به سوی مذاکرات بین الافغانی و حل صلح آمیز گام بر میدارد، بالمقابل مقامات اداره کابل بصورت مسلسل تلاش می کنند که با نیرنگ ها و بهانه های تازه  این پروسه را با تاخیر مواجه کنند. امارت اسلامی از یکسو در شب و روزهای عید […]

تبصره هفته:

در حالیکه امارت اسلامی افغانستان با صداقت کامل به سوی مذاکرات بین الافغانی و حل صلح آمیز گام بر میدارد، بالمقابل مقامات اداره کابل بصورت مسلسل تلاش می کنند که با نیرنگ ها و بهانه های تازه  این پروسه را با تاخیر مواجه کنند. امارت اسلامی از یکسو در شب و روزهای عید آتش بس یکجانبه اعلام نمود، از سوی دیگر از جانب خود تمام زندانیانی که در مورد آنها توافق صورت گرفته بود، را آزاد کرد. امارت اسلامی در این بخش بحیث اظهار حسن نیت بیشتر از هزار زندانی را رها نمود تا مسئولیت خود در این بخش را بصورت احسن انجام داده باشد. اما اشرف غنی رئیس اداره کابل در گفته های خود بمناسبت عید، یکبار دیگر از رهایی چهارصد زندانی تعهد شده، انکار نموده و افزود که برای نهایی شدن این موضوع لویه جرگه را خواهد خواست.

در تاریخ افغانستان لویه جرگه همیشه بخاطر حل مسائل بسیار بزرگ و اساسی فرا خوانده شده است. در تاریخ سه قرن اخیرافغانستان، ما شاهد لویه جرگه های انگشت شماری بوده ایم که برای دفاع از تجاوز بیرونی بر کشور، تعیین زعامت و یا مسائل مهم دیگر فرا خوانده شده است. اما در بیست سال اخیر حاکمان اداره کابل که هیچ پشتوانه قانونی نداشتند، به کرات از عنوان لویه جرگه استفاده ابزاری کرده اند، آنها هر بار توسط افراد محدودی که از سوی منسوبین دولتی آورده شده اند، تمثیل لویه جرگه نموده و بدون هنگامه تبلیغاتی، هیچ نوع تاثیر و دستاوردی نداشته است.

مقامات ارگ که در جریان پروسه آغاز شده بسوی حل صلح آمیز، برعکس و در جهت متضاد با خواست و امید ملت عمل نموده اند و برای موضع گیری سیاسی هیچ نوع سوژه منطقی ندارند، حال تلاش می ورزند که اذهان عامه را برای چند روز به موضوع ایجاد لویه جرگه مشغول نمایند و پروسۀ مذاکرات بین الافغانی را با تاخیر مواجه نمایند. علاوه بر این برای بررسی موضوع زندانیان، فرا خواندن لویه جرگه هیچ معنی و مبنای قابل توجیح ندارد.

امارت اسلامی افغانستان مطابق به توافقنامه دوحه مسئولیت های خود را به بهترین شکل انجام می دهد و در این بخش به موارد توافق شده عمل خواهد کرد. اما ملت افغان را متوجه این نقطه می نماید که در این مرحله حساس باید چهره هایی را بشناسند که برای منافع شخصی و دوام اقتدار نامشروع خود با خواست و امید ملت بازی می کند. نیرنگ ها و بهانه های گوناگون برای تاخیر مذاکرات بین الافغانی تنها به منظور هموار نمودن راه برای تداوم اشغال و تمدید بحران است.