چرا از حوادث خونبار طبیعی عبرت نمی گیریم…؟!!

ما بر روی زمین الله جل جلاله زندگی می کنیم، از نعمت های بیشمار خداوند متعال استفاده می کنیم، زمین، آسمان ها، ابرها، بادها، باران ها، برف ها، رودها، دریاها، کوه ها، دشت ها و باغها، و …. و ….. همهء اینها را الله جل جلاله بخاطر مهیا کردن زندگی بهتر انسانها مسخر کرده است، […]

ما بر روی زمین الله جل جلاله زندگی می کنیم، از نعمت های بیشمار خداوند متعال استفاده می کنیم، زمین، آسمان ها، ابرها، بادها، باران ها، برف ها، رودها، دریاها، کوه ها، دشت ها و باغها، و …. و ….. همهء اینها را الله جل جلاله بخاطر مهیا کردن زندگی بهتر انسانها مسخر کرده است، اختیار زمین را داده و در آن تمام نعماتی را که انسان در زندگی مادی خود به آن ضرورت دارد بنیاد گذاشته است .{ وَلَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی ٱلأرْضِ وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُون} ((الأعراف –۱۰)

پیدایش انسان، ایجاد کائنات، و تخلیق این همه نعمت عبث و بیهوده نبوده و نیست{وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ} (الأنبیاء- ۱۶) بلکه یک هدف عظیم و عالی وجود  دارد که آن بندگی الله عزوجل، عملی کردن نظام الهی بر زمین و زندگی کردن در روشنایی شریعت اسلامی است، وقتیکه انسان در چوکات شریعت الهی زندگی می کند، تمام کائنات به حکم الله جل جلاله در خدمت انسان به شکل نورمال آن در گردش است، اما وقتیکه انسان در امور ایمانی و اخلاقی خود کارشکنی، ناشکری و سرکشی می کند، بناءً در طبیعت – به ارادهءالله متعال- تغییر رونما میشود و نعمات به مصیبت تبدیل میشود{:وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنْ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ }(الأعراف- ۹۶).

 

تنها در پانزده روز گذشته در کشور عزیزمان چندین واقعهء خونبار طبیعی اتفاق افتاده است که متاسفانه هیچ جهتی به آن توجه نکرده است و نه هم کسی به متضررین کمک نموده است:

۱– بروز سه شنبه (۳ حمل ۱۳۹۵) در امتداد سرک ولسوالی های راغستان و کوب آب در اثر لغزش برف (برف کوچ) سه تن شهید و هشت تن دیگر زخمی شدند، همچنان احتمال برف کوچ های دیگر نیز منطقه را تهدید می کند و خطرات دیگر نیز وجود دارد، براساس راپورها راه های مواصلاتی پنج ولسوالی بدخشان با مرکز در نتیجهء برف باریهای شدید تاکنون مسدود میباشد.

۲ بروز شنبه (۷ حمل ۱۳۹۵) در نتیجهء افتادن یک قطعهء سنگ بزرگ از کوه در ولسوالی چپه دره چهار تن از اعضای یک خانواده {یک زن، یک خانم و دو کودک } به شهادت رسیدند. گفته میشود که در نتیجهء شدت بارندگی این قطعه سنگ از کوه لغزیده و بر یک خانه اصابت کرده است.

۳ بروز سه شنبه (۱۴ حمل ۱۳۹۵) در اثر شدت بارش در ولسوالی گیزاب ولایت اروزگان سه تن از هموطنان به شهادت رسیدند و زمین های زراعتی بسیاری زیر آب گردید.

۴ همچنین در مناطق و ساحات مختلف کشور بارندگی ها و سیلاب های اخیر زیانهای جانی و مالی فراوان وارد کرده است، در مجموع به تعداد ۳۰ تن شهید و هزاران جریب زمین زراعتی تخریب گردیده است، که بیشترین زیانهای در ولایات ارزگان، دایکندی و غزنی به میان آمده است، همچنین در ولایات کنر و نورستان نیز بارندگی ها زیانها و نقصانات زیادی به میان آورده است.

۵ بروز دوشنبه (۱۶ حمل ۱۳۹۵) راپور داده شد که از مدت پنج روز بدینسو در منطقهء دپ برور ولسوالی اسمار از کوه مقابل سنگ سرازیر شده و راه عبور و مرور بر روی ترافیک را مسدود کرده است که در نتیجه زیان ها و نقصانات زیادی به باشندگان ناری و غازی آباد ولایت کنر و کامدیش و برگمتال ولایت نورستان رسیده است، که به تعاقب آن نرخ مواد غذایی نیز افزایش یافته است.

بعضی از مردم حوادث طبیعی را با وضعیت محیط و آب و هوا مرتبط میدانند، برای هریک از زلزله ها، سیلاب ها، طوفان ها و دیگر آفات طبیعی دلائل فیزیکی و فلسفی جستجو و بیان می کنند، اما در حقیقت در پشت همهء این حوادث و واقعات اعمال انسانهاست، اینگونه رویدادها جهت تربیوی رحمت الله جل جلاله را آشکار مینماید، مسلمانان باید عبرت گرفته، حسابات خود را از نو تصفیه کنند، توبه و استغفار نموده و با مصیبت دیدگان کمک و همکاری کنند، برای اصلاح جامعه دست به کار شده و جلو منکرات و بد اخلاقی را بگیرند تا از عذاب های دنیوی و اخروی نجات یافته و جلو دیگر حوادث ناگوار گرفته شود. {وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ} (الشوری – ۳۰). والله الموفق