پاکستان باید با مهاجرین تعامل نیک داشته باشد

تبصره هفته مهاجرت، یکی از مسائل عادی در میان کشورهای جهان است که گاها، نشان‌گر روابط خوب حکومت و ملت دو کشور است، آن هم زمانی که یک کشور دچار مشکلات نظامی، اقتصادی شود و یا با آفت‌های طبیعی دچار شود و کشور همسایه با سینه‌ای باز، از مهاجرین استقبال کند. ملت افغان در چهار […]

تبصره هفته

مهاجرت، یکی از مسائل عادی در میان کشورهای جهان است که گاها، نشان‌گر روابط خوب حکومت و ملت دو کشور است، آن هم زمانی که یک کشور دچار مشکلات نظامی، اقتصادی شود و یا با آفت‌های طبیعی دچار شود و کشور همسایه با سینه‌ای باز، از مهاجرین استقبال کند.

ملت افغان در چهار دهه گذشته بنابر مشکلات موجود در افغانستان، مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شدند و برای فرار از بمباردمان‌ها، چاپه‌ها و ظلم اشغال‌گران، افغانستان را ترک گفته و زندگی خود را در کشورهای همسایه آغاز کردند.

در چند وقت اخیر، مهاجرین افغان در پاکستان، با مشکلات کلانی از طرف حکومت مواجه شدند. کوچ اجباری، دستگیری، توقیف در زندان‌ها و اخراج آنان از کشور، مشکلات عمده‌ای است که مهاجرین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
حکومت پاکستان از مهلت یک‌ماهه برای خروج مهاجرین از این کشور خبر داده و در پی‌ِ آن، پولیس این کشور شروع به دستگیری مهاجرین کرده است و آنان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده است.

حکومت پاکستان در حالی این رفتار نامناسب را آغاز کرده، که سازمان‌های حقوق بشر مخالفت خود را با این نوع رفتار پویس این کشور با مهاجرین اعلام کردند و آن را متناقض با حقوق بشر دانستند.
از طرفی، اخوت اسلامی و حق همسایگی تقاضای چنین رفتار بدی با مهمانان افغان را نمی‌کند.

حکومت پاکستان باید در تصمیمات خود دربارهٔ مهاجرین تجدید نظر کند و با توجه به همسایگی دیرینه و تجارت قوی دوطرفه و وجود نیروی قوی تجاری افغان و سرمایه‌گذاری‌های مهاجرین افغان، رفتار خود را دربارهٔ مهاجرین تغییر دهد و بجای ایجاد تنش میان دو کشور، به تعامل روی بیاورد