موضوع زندانیان و بهانه های تازه

تبصره هفته: بخش مهمی از توافقنامه انجام شده در قطر برای حل موضوع افغانستان شروع مذاکرات بین الافغانی است که موضوع تبادله زندانیان بحیث یک پیش شرط در آن ذکر شده است. در چندین ماه اخیر علی الرغم موانع مکرر، این تبادله تا حد زیادی انجام شده است اما در این اواخر مقامات اداره کابل […]

تبصره هفته:

بخش مهمی از توافقنامه انجام شده در قطر برای حل موضوع افغانستان شروع مذاکرات بین الافغانی است که موضوع تبادله زندانیان بحیث یک پیش شرط در آن ذکر شده است. در چندین ماه اخیر علی الرغم موانع مکرر، این تبادله تا حد زیادی انجام شده است اما در این اواخر مقامات اداره کابل یکبار دیگر در راه تکمیل تبادله به ایجاد موانع کمر بسته اند.

بروز سه شنبه گذشته محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه اداره کابل در یک نشست خبری گفت که اداره کابل صدها تن از زندانیان باقیمانده را رها نمی کند زیرا به گفته او جامعه جهانی اصلا با رهایی این زندانیان موافق نیست.

این گفته های اتمر آخرین بهانه از جملۀ بهانه هایی است که مقامات اداره کابل به منظور ایجاد موانع در پروسه تبادله زندانیان مطرح می کنند. آنها پیش از این می گفتند که این زندانیان اتباع کشورهای خارجی هستند. بعضا نیز بهانه می کردند که آنها در قاچاق و اختطاف ها دست داشتند. اما وقتیکه همۀ بهانه های آنها غلط و بی اساس ثابت شد، حال می گویند که جامعه جهانی با رهایی این زندانیان موافق نیست.

مقامات اداره کابل در حالی بهانه فوق الذکر را ابراز می کنند که تا حال هیچ دیده نشده است، کدام کشور و یا سازمان جهانی با رهایی زندانیان مخالفت نموده باشد. بلکه لازم نیست که جامعه جهانی با پروسه یی مخالفت کند که نزاع کشور ما را بسوی حل و صلح می برد. حقیقت واضح اینست که توافقنامه انجام شده در قطر بشمول ملل متحد توسط اکثر کشورها تائید شده و از آن استقبال نمودند. حل موضوع افغانستان به نفع کشور و جهانیان است، از اینرو لازم است که تمام جهات برای موفقیت این پروسه همکاری تسهیلی خود را در هر بخش انجام دهند، نه اینکه در مقابل آن موانع ایجاد کنند.

امارت اسلامی افغانستان یکبار دیگر اصرار دارد که جانب مقابل باید مسئولیت خود در بخش تطبیق توافقنامه را درک نموده و انجام دهد. مسئله تکمیل تبادله زندانیان بخشی از موضوعات مهم و اساسی در این راستاست. علاوه  بر این؛ تخطی هایی که در این روزهای اخیر صورت گرفته است نیز باید متوقف شود.

مقامات اداره کابل اگر واقعا خواهان مذاکرات بین الافغانی هستند، باید در تکمیل پروسه تبادله زندانیان مسئولیت خود را اداء کنند. آنها کاری که فردا انجام می دهند را باید امروز به سرانجام برسانند. زیرا تعلل و بهانه جویی بی مورد در این بخش، تنها ماهیت ضد صلح آنها را آشکار می نماید که سطح حساسیت ملت را علیه شان اوج خواهد داد.