قضیه افغانستان با بمباران حل نمی شود

تبصره هفته: در حالیکه با طرف آمریکایی پیمان پایان اشغال امضاء شده است و در سطح داخلی نیز مذاکرات بین الافغانی جریان دارد. در یک چنین فضای صلح و سازش، یکبار دیگر خبرهای بمباران های آمریکایی داده می شود. براساس پیمان دوحه، آمریکایی ها مکلف اند که بمباردمان های بی مورد، حملات درون، عملیات های […]

تبصره هفته:

در حالیکه با طرف آمریکایی پیمان پایان اشغال امضاء شده است و در سطح داخلی نیز مذاکرات بین الافغانی جریان دارد. در یک چنین فضای صلح و سازش، یکبار دیگر خبرهای بمباران های آمریکایی داده می شود.

براساس پیمان دوحه، آمریکایی ها مکلف اند که بمباردمان های بی مورد، حملات درون، عملیات های شبانه و دیگر فعالیت های جنگی را پایان دهند. اما محترم قاری محمد یوسف احمدی سخنگوی امارت اسلامی چند روز پیش خبر داد که آمریکایی ها در بعضی از مناطق بدون حالت جنگی، حملات درون انجام داده اند که این تخطی آشکار از توافقنامه دوحه است.

نظامیان آمریکایی که در نوزده سال گذشته روند بمباردمان در افغانستان را جار نگه داشته بودند و در این سلسلسه از طیارات بی ۵۲ گرفته تا انواع طیارات مختلف النوع جنگی، هیلی کوپترها و طیارات بی سرنشین را آزمودند و از ابزارهای گوناگون بشمول سلاح کیمیاوی و ممنوع استفاده کردند. اما با همۀ این ها هیچ نوع نتیجه و دستاوردی نداشتند. حال پس از این دوره طولانی تجارب ناکام باید به این نتیجه رسیده باشند که بمباران راه حل نیست و قضیه افغانستان به زور بمباردمان و طیارات حل نمی شود.

حملات هوایی که در تناقض با پیمان دوحه باشد، علاوه بر اینکه لوم جانب آمریکایی در قضیه افغانستان را برجسته نماید، نتیجۀ دیگری ندارد. تکرار اینگونه تخلفات به جهانیان ثابت خواهد کرد که جانب آمریکایی هیچ نوع پایندی به تعهدات پذیرفته شان ندارند و اینگونه تاثر برای مقامات آمریکایی پس از ناکامی نظامی و سیاسی در افغانستان یک شکست اخلاقی دیگر خواهد بود که آنها را به جهانیان به حیث یک جهت وعده خلاف معرفی خواهد نمود.

امارت اسلامی توافقنامه دوحه را برای هر دو جهت یک دستاورد و فرصت رسیدن به حل قضیه افغانستان می شمارد. این فرصت نباید ضایع شود و برای نگهداشت و تقویت آن باید همه جهت ها مسئولیت های خود را انجام دهند. امارت اسلامی یکبار دیگر به جانب آمریکایی یادآور می شود که تخلف از توافقنامه دوحه به نفع هیچکدام نیست و باید به تخلفات تکرار شدنی نقطه پایان بگذارد.

ما باورمند هستیم؛ همانگونه که استراتیژی جنگی گوناگون اشغالگران در جریان نوزده سال گذشته نتوانست مانعی در مقابل مبارزات برحق و داعیۀ استقلال طلبانه ملت مؤمن ما شود، حال نیز جهت های مانع تراش در مقابل پایان اشغال و صلح نمی توانند با اقدامات جنگ طلبانه در مقابل اراده ملت مانع شوند.

امارت اسلامی از همۀ جهت هایی که خواهان صلح در افغانستان هستند، می خواهد که موضوع تخلفات آمریکایی از پیمان دوحه را جدی بگیرند و از تطبیق توافقنامه نظارت کنند. امارت اسلامی در این بخش با توجه به اصول اخلاقی خود، برخورد مسئولانه نموده است و جانب مقابل را نیز به مسئولیت پذیری مشابه فرا می خواند.