عید کلان، فرصت قربانی و ایثار

تبصره هفته: امسال عید کلان (عید الاضحی) در حالی آمدنی است که امت اسلامی بلکه تمام جهان با یک حالت مشکل ساز و غیر عادی روبرو است. بحران کرونا که تمام جهان را درنوردید، بخش های مختلف زندگی عامه را متاثر نموده است. امسال مسلمانان در حالی عید قربان را تجلیل خواهند نمود که مراسم […]

تبصره هفته:

امسال عید کلان (عید الاضحی) در حالی آمدنی است که امت اسلامی بلکه تمام جهان با یک حالت مشکل ساز و غیر عادی روبرو است. بحران کرونا که تمام جهان را درنوردید، بخش های مختلف زندگی عامه را متاثر نموده است.

امسال مسلمانان در حالی عید قربان را تجلیل خواهند نمود که مراسم رکن عظیم اسلام (حج) محدود شده است. اجتماع بزرگی که در سطح جهانی نشان یکپارچگی و اخوت مسلمانان شمرده می شد، امسال مثل گذشته برگزار نمی شود. از سوی دیگر، بحران کرونا زیان های سنگین اقتصادی به مردم رسانده است.

اگر در سطح کشور عزیزمان افغانستان بگوئیم، علاوه بر ناآرامی های مسلسل، فساد حاکم، اشغال و دیگر مسائل؛ بحران کرونا مشکلات هموطنان را نسبت به گذشته چند برابر کرده است. بیکاری به اوج رسیده است و سطح فقر نسبت به هر وقت دیگر بلند رفته است.

عید قربان که فلسفه ایثار، جانفشانی و قربانی دادن در راه الله متعال در آن نهفته است، در چنین شرایط خاص به مسلمانان پیام مخصوص دارد که هر مؤمن باید خود را از آن آگاه نموده و مطابق به توان خود عملی کند.

در اوج مشکلات و مصایب، پیام عید قربانی اینست که مسلمانان به مثابه یک جسم و یک بدن باید درد یکدیگر را حس کرده و از حال دیگران خود را باخبر کنند. اگر کسی توان تجلیل عید را نداشته باشد، باید به اندازه توان خود با او کمک نمایند. در خوشی های عید شریکش کنند. اگر هیچ چیز در توان نداشته باشند، در تقسیم گوشت قربانی باید اصولی را مد نظر داشته باشند که اسلام برایش رهنمایی کرده است، تا برادران غریب و ناتوان ما از این خوشی محروم نشوند.

علاوه بر این از خانواده های شهداء، ایتام، بیوه زنان، اسیران و دیگر مظلومان احوالپرسی کنند. تا حداقل آنها نیز خوشی عید را احساس نمایند. این رهنمودهای اسلام است و این مصداق عملی اخوت اسلامی است.

حال که از یکسو بیکاری ، فقر، گرسنگی و دیگر مشکلات در کشور زیاد است و از سوی دیگر حاکمان مفسد بیشتر از پیش به چور و تالان داشته های ملی مصروف هستند، امارت اسلامی وضعیت موجود را قابل نگرانی جدی می داند. تقریبا همه روزه خبر از اختلاس منظم در پروژه های مختلف از سوی مقامات فاسد نشر می شود که از دزدی  بانک ها و ارسال سرمایه ها به کشورهای بیرونی حکایت دارد. همزمان با بحران کرونا، مکیدن خون ملت؛ ظلم و جفای مقامات ارگ در حق ملت افغان است که تاریخ هیچگاهی فراموش نخواهد کرد.

به نظر ما یک عامل بزرگ بلند رفتن سطح فقر؛ اختلاس منظم و فساد مقامات است که براساس آن سرمایه ها و منابع ملی به نام های گوناگون دزدی شده و از کشور بیرون برده می شود. از آنجائیکه حساب مقامات بیگانه پرست از ملت جداست، از اینرو ملت باید خودش از خانواده های ناتوان دستگیری کند و در روزهای عید کلان از این فرصت عظیم ایثار و مهربانی استفاده نماید.