سلطۀ دزدان و سارقان بر کابل

تبصره هفته: اگرچه وجود دزد، سارق، اختطافگر و دیگر مجرمین در شهر کابل پایتخت افغانستان موضوع تازه یی نیست، اما در این اواخر این نوع جرائم به حدی زیات شده است که دیگر راه فرار و گریز را از شهروندان گم کرده است. همه روزه صدها راپور سرقت های مسلحانه، قتل ها، اختطاف ها و […]

تبصره هفته:

اگرچه وجود دزد، سارق، اختطافگر و دیگر مجرمین در شهر کابل پایتخت افغانستان موضوع تازه یی نیست، اما در این اواخر این نوع جرائم به حدی زیات شده است که دیگر راه فرار و گریز را از شهروندان گم کرده است.

همه روزه صدها راپور سرقت های مسلحانه، قتل ها، اختطاف ها و دیگر جرائم از شهر کابل داده می شود.  راهزنان نه تنها پول نقد، موتر و اجناس قیمتی از مردم می دزدند. بلکه در روز روشن موبایل ها را از دستان مردم می ربایند، وارد خانه های مردم می شوند، حتی بخاطر اجناس بسیار بی ارزش مردم را به قتل می رسانند. در این چند روز اخیر تصاویر جوانان به وفور در رسانه های اجتماعی نشر می شود که از سوی دزدان در شهر کابل به قتل رسیده اند. حوادث و واقعات قتل و کشتار مردم از سوی دزدان به حدی زیاد شده است که چندی قبل شماری از شهروندان کابل از طریق رسانه های اجتماعی یک کمپاینی را به اجراء گذاشتند که در آن از دزدان خواسته شده بود که (مال ما را بگیرید اما زندگی ما را نگیرید).

شهروندان کابل می گویند که آنها به این خاطر به دزدان مراجعه نموده و خواست خود را از آنان مطرح کرده اند که دیگر از مقامات به شکل کامل مایوس هستند. دیگر اینکه اکثریت مقامات با دزدان همدست هستند و بخاطر همین نیز دزدی ها در امن ترین ساحات شهر کابل در روز روشن صورت می گیرد، پس مشخص است که این دزدان پشتوانۀ قوی دارند. علاوه بر این نیز؛ دیده شده است که دزدان از سوی مردم گرفتار شده اند اما وقتی آنها را به پولیس سپرده اند، پولیس دوباره رهایشان کرده اند.

بیشتر واقعات دزدی ها و سرقت ها در ساحات مرکزی شهر انجام می شود. در اطراف شهر کابل که مجاهدین امارت اسلامی به شکل مخفی و آشکار فعالیت دارند، مردم می گویند که با آمدن مجاهدین دزدان و سارقان گم شده اند.

شهر کابل در حالی به مرکز دزدان و سارقان تبدیل شده است، که اشرف غنی حاکم ارگ دعوای ساخت و ساز تمام افغانستان را نموده است. نامبرده که تنها فعالیتش، جلسات نمائشی، تظاهر و ریاکاری های سیاسی است؛ علی الرغم دعواهای کلان، توان و جرئت آوردن امنیت به چند کیلومتر مربع شهر کابل را ندارد و نه هم می تواند شهروندان را که او آنها را رعیت خود می شمارد، از دست سارقان نجات دهد.

چنین حاکمی که از آوردن نظم و امنیت در شهر کابل عاجز مانده است، مشخص است که اصلا استعداد آن را ندارد تا مسئولیت حفاظت از سر، مال و عزت این شهر چند میلیونی را بدوش بگیرد. حاکمی که توان مقابله با دزدان، سارقان و اختطافگران در کوچه و محلات شهر را ندارد و دزدان و کیسه بُران سلطۀ پایتخت را از او گرفته باشند، برای او مناسب نیست که دعوای حکومت و مردم داری نماید.

امارت اسلامی افغانستان همانگونه که در زمان حاکمیت پیشین خود بشمول کابل در تمام ساحات افغانستان امنیت مثال زدنی قائم کرده بود، حال نیز در مناطق تحت کنترول خود فضای زندگی آرام و مطمئن را برای هموطنان خود فراهم نموده است. امارت اسلامی تلاش می کند که بمانند مناطق اطرافی، باشندگان شهرها را نیز از شر و آزار و اذیت دزدان و سارقان برهاند.