سران وارسا باید اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

  مشخص گردیده است که نشست آتی سران ناتو بتاریخ هشتم و نهم جولای در وارسا پایتخت کشور پولند برگزار می گردد، در این نشست در کنار مسائل دیگر در مورد مسئلهء افغانستان نیز بحث صورت می گیرد، که کمک های نظامی و مالی کشورهای عضو ناتو یکی از اجندای بحث خواهد بود. این نخستین […]

 

مشخص گردیده است که نشست آتی سران ناتو بتاریخ هشتم و نهم جولای در وارسا پایتخت کشور پولند برگزار می گردد، در این نشست در کنار مسائل دیگر در مورد مسئلهء افغانستان نیز بحث صورت می گیرد، که کمک های نظامی و مالی کشورهای عضو ناتو یکی از اجندای بحث خواهد بود.

این نخستین کنفرانس ناتو دربارهء افغانستان نیست، از سال ۲۰۰۱ بدینسو که آمریکا بر افغانستان تجاوز نموده است، در مورد افغانستان از سوی آمریکا و دوستانش کنفرانس های مختلف دایر گردیده است، نخست کنفرانس بُن بود که بعد از تجاوز بنیاد یک رژیم دست نشانده و حکومت استعماری را اساس گذاشت. بعد از آن بشمول بُن هر کنفرانس دیگر مسئلهء افغانستان را بیشتر از پیش پیچیده تر کرده است، بزرگترین عامل این پیچیدگی نیز اینست که آمریکا و دوستانش تلاش می کنند تا ملت مسلمان افغان را از حقوق اساسی و مشروع خود که همانا استقلال کشور و ایجاد نظام اسلامی است محروم نمایند. انها میخواهند که این مسئله را مطابق خواست خود از طریق زر و زور حل نمایند. در این راستا همیشه از واقعیت های موجود و میدانی چشم پوشی نموده، در مورد حقوق مشروع ملت ها از قوانین بین المللی سرپیچی کرده اند و با ان هم از تاریخ طولانی افغانستان نیز عبرت نگرفته اند.

عجیب اینست غربی هایی که برای خود کشور مستقل و برای ملت خود نظامی مطابق خواست آنان میخواهند، برای ملت های دیگر حق استقلال و خود ارادیت قائل نیستند؟ با القاب این و آن متهم شان می کند و با استفاده از پالیسی زور در قرن بیست و یکم که قرن علم و پیشرفت است، اقدام به خونریزی و دهشت افکنی می کنند.

آیا مبارزهء مشروع برای هدف مشروع ارعابگری است؟ آیا ملت ها حق ندارند که در سرزمین های خود نظامی مطابق خواست و ارادهء خود ایجاد نمایند؟

باید بگوئیم که این مسئله در کنفرانس های نظامی حل شده نمیتواند و نه هم کشتارهای هدفمند، بمباردمان ها، و یورشهای شبانه میتواند حوصله ملت های بیدار و مؤمن را تضعیف کند. مقابله با امارت اسلامی مقابله با یک گروه نیست بلکه مقابله با یک ملت است و کسی نتوانسته است که افغان ها را با پول و اسلحه مغلوب کند.

ناتو و آمریکا باید از حلقهء زور و تزویر بیرون آیند و متوجهء اشتباهات خود گردند. اگر خواهان حل مسئلهء افغانستان هستند، باید پالیسی زور و اشغال را پُشت سر گذاشته شود و برای حل واقعی مسئله به درک واقعیت ها و خواست مشروع ملت ما گردن نهاده شود.

images