دومین سالگرد مجاهد کبیر “حقانی صاحب”

تبصره هفته: سیزدهم سنبله دومین سالګرد درګذشت شخصیت علمی و مبارز کبیر افغانستان مرحوم مولوی جلال الدین حقانی صاحب است. مولوی جلال الدین حقانی در سطح کشور و جهان یک شخصیت شناخته شده است که در مراحل جهاد پر افتخار قیام و حاکمیت امارت اسلامی و پس از آن علیه اشغالگران آمریکایی کردار تاریخی اداء […]

تبصره هفته:

سیزدهم سنبله دومین سالګرد درګذشت شخصیت علمی و مبارز کبیر افغانستان مرحوم مولوی جلال الدین حقانی صاحب است. مولوی جلال الدین حقانی در سطح کشور و جهان یک شخصیت شناخته شده است که در مراحل جهاد پر افتخار قیام و حاکمیت امارت اسلامی و پس از آن علیه اشغالگران آمریکایی کردار تاریخی اداء کرده است.

یک رویداد بزرگ قرن بیستم که نظم جهانی و مسیر تاریخ با آن تغییر کرد، از هم پاشیدگی اتحاد شوروی بود. سقوط اتحاد شوروی علی الرغم وجوهات دیگر جهاد چهارده ساله بر ضد کمونیزم شوروی بدست ملت مجاهد با ایمان در افغانستان و قربانی یک و نیم میلیون شهید بود. مولوی جلال الدین حقانی صاحب آن مجاهد کبیر بود که در جهاد علیه شوروی ها رول بسیار بارز و سرنوشت ساز داشت. نامبرده از جمله بزرگان جهادی بود که برای منصب، نام و مقام بر خلاف اشغالگران شوروی نمی جنگید، بلکه تا آخر در همه سنگرهای جهادی قومندۀ مجاهدین را خودش بدوش داشت و در این راه چندین مرتبه به شدت زخمی گردیده و با حالات بسیار سخت مواجه شد.

اما مرحوم حقانی صاحب به همان اندازه که مرد عمل و میدان بود، همانطور هم از شهرت، منصب و اغراض مادی نفرت داشت. زمانیکه جهاد علیه کمونیزم به موفقیت رسید، نامبرده با وجود اینکه نسبت به هر قومندان و رهبر کردار بیشتر اداء نموده بود، اما برای حصول منصب و اقتدار هیچ تلاش ننمود و همۀ کوشش اش این بود که رهبران تنظیمی که مشغول جنگ اقتدار بودند را متوجه اهداف جهاد نماید. آنها را از درگیری های ذات البینی و فساد منع نموده و زمینه برای حاکمیت نظام کامل اسلامی در کشور مهیا شود.

از اینرو زمانیکه امارت اسلامی افغانستان تاسیس شد، جناب حقانی صاحب با اخلاص کامل استقبال نمود، اتحاد و پیوستگی کامل خود را با امارت اسلامی اعلام کرد و همه مجاهدین و امکانات خود را به خدمت امارت اسلامی وقف کرد.

جهاد مخلصانه مرحوم حقانی صاحب، عدم رغبت با شهرت، منصب و مادیات و خیرخواهی برای همه و قربانی و ایثار برای دین مشخصات و کوائف یک مجاهد واقعی و مبارز اسلامی را نشان می دهد و هرکس را متوجه می نماید که خدمت دین با چگونه انجام شود.

جناب حقانی صاحب همانطور که در شکست اشغالگران شوروی سهم اساسی داشت، در اواخر زندگی نیز جهاد پر افتخار علیه اشغالگران آمریکایی نصیبش شد و بدین ترتیب در تاریخ اسلام بحیث یک غازی بزرگ و فراموش نشدنی جای گرفت.

امارت اسلامی افغانستان بمناسبت دومین سالگرد مرحوم مولوی جلال الدین حقانی صاحب به همه مسلمانان و خصوصا به مجاهدین یادآوری می نماید که به روح این مجاهد کبیر و ارواح دیگر مجاهدین و شهداء دعا کنند، زیرا اینها محسنین امت هستند. اینها بمانند شمع هایی هستند که خودشان را سوزاندند، جان، مال و هوس های زندگی شان را قربان نمودند اما ملت ما را از کفر، فسق، غلامی و اسارت نجات دادند.

ارواح قهرمانان راه جهاد و نظام اسلامی شاد و یادهایشان جاودانه باد.