در کشور اسلامی تنها شعائر اسلامی تجلیل میشود

بروز دوشنبهء گذشته مصادف با اول حمل ۱۳۹۵ هجری شمسی ادارهء دو سرهء کابل در کابل پایتخت کشور، بلخ و دیگر شهرها در حالی از روز نوروز در جریان مراسم شاندار تجلیل نمود  که ملت با مصائب و نابسامانی ها فراوانی مواجه است، جوانان در نتیجهء عدم کار و روزگار در حالت فرار از کشور، […]

بروز دوشنبهء گذشته مصادف با اول حمل ۱۳۹۵ هجری شمسی ادارهء دو سرهء کابل در کابل پایتخت کشور، بلخ و دیگر شهرها در حالی از روز نوروز در جریان مراسم شاندار تجلیل نمود  که ملت با مصائب و نابسامانی ها فراوانی مواجه است، جوانان در نتیجهء عدم کار و روزگار در حالت فرار از کشور، در دریاها و دشت ها با مرگ دست و پنجه میدهند، زنان، مردان و کودکان در نتیجهء عملیاتهای شبانه و بمباران های بی رحمانهء اشغالگران کشته و زخمی و شب را تا سحر از ترس و خوف بیدار می مانند، مردم شهرها و قریه ها از شدت مظالم و وحشت های اربکی ها به ستو آمده اند، در هر گوشه و کنار جنگ و خونریزی جریان دارد، نا امنی، چور و چپاول در کشور بیداد می کند.

 

تجلیل از روز نوروز از نظر اسلام یک عمل ناروا است، و ارتباط به دین و باورهای مجوسیان و آتش پرستان دارد، که تجلیل از چنین روزی در کشور اسلامی افغانستان هیچگونه جواز ندارد، بر هموطنان لازم است که در روشنایی ارزشها و اصول اسلامی زندگی خود را بگذرانند، و از هرکس و ناکس تقلید نکنند، در اسلام روزهای خاصی مثل روزهای عید برای تجلیل و خوشی وجود دارد، بلکه حضرت محمد صلی الله علیه و سلم پیامبر معزز ما در کلمات واضح مسلمانان را از تجلیل روزهای “نوروز” و “مهرجان” منع کرده است: حضرت انس رضی الله عنه میگوید: وقتیکه نبی اکرم صلی الله علیه و سلم به مدینهء منوره آمد، در مدینه مردم در دو روز (نوروز و مهرجان) بازی می کردند، نبی کریم (ص) پرسید: این کدام روزهاست؟ آنها گفتند: ما از زمان جاهلیت در این دو روز بازی می کردیم، نبی کریم صلی الله علیه و سلم فرمودند: الله متعال این دو روز را با چنان روزهایی مبدل خواهد کرد که بسیار بهتر از این دو روز خواهد بود، که ان دو روز یکی عید سعید فطر و دیگر عید قربان است.
عَنْ أَنَسٍ رضی الله عنه قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَهَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا، فَقَالَ: (مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ؟) قَالُوا: کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّهِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: (إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا: یَوْمَ الْأَضْحَى، وَیَوْمَ الْفِطْرِ) رواه أبو داود والنسائی.

مولف عون المعبود رحمه الله تعالی در شرح این حدیث نوشته است که ابوحفص کبیر حنفی می گوید : من أهدى فی النیروز بیضه إلى مشرک تعظیما للیوم فقد کفر بالله تعالى وأحبط أعماله، وقال القاضی أبو المحاسن الحسن بن منصور الحنفی: من اشترى فیه شیئا لم یکن یشتریه فی غیره أو أهدی فیه هدیه إلى غیره فإن أراد بذلک تعظیم الیوم کما یعظمه الکفره فقد کفر وإن أراد بالشراء التنعم والتنزه وبالإهداء التحاب جریا على العاده لم یکن کفرا لکنه مکروه کراهه التشبه بالکفره حینئذ فیحترز عنه. قاله علی القاری. عون المعبود (ج ۳ ص ۳۴۱- ۳۴۲).

همچنین دیگر فقهای کرام گفته اند که تحفه دادن در چنین روزهایی، مسلمانان را با خطر جدی مواجه می کند:
(والإعطاء باسم النیروز والمهرجان لا یجوز) أی الهدایا باسم هذین الیومین حرام (وإن قصد تعظیمه) کما یعظمه المشرکون  (یکفر…) ولو أهدى لمسلم ولم یرد تعظیم الیوم بل جرى على عاده الناس لا یکفر وینبغی أن یفعله قبله أو بعده نفیا للشبهه ولو شری فیه ما لم یشتره قبل إن أراد تعظیمه کفر وإن أراد الأکل کالشرب والتنعیم لا یکفر. الدر المختار وحاشیته (ج۶ ص ۷۵۴- ۷۵۵) و تبیین الحقائق (ج۶ ص ۲۲۸).

در تعظیم شعائر اسلامی برای مومنان سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت نهفته است،{وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ} (الحج- ۳۲) بالعکس تقلید و تجلیل از کلتور و دستورات کفری خطری جدی به ایمان مسلمان است، به هر اندازه که مسلمان به اوامر خداوند عظیم جل جلاله احترام می گذارد، در عمل انرا پیاده می کند و از کارها و اعمالی که الله متعال مسلمانان را منع کرده است، خود، خانواده و جامعه خود را از آن منع کند، و تلاش کند که در جامعه و اجتماع تمام ارشادات الهی را پیاده و تطبیق کند به همان اندازه بسوی سعادت قدم بر میدارد و خوشبخت میشود، اما وقتیکه انسان از شریعت اسلامی دور میشود و به سمت تمدن غیر اسلامی حرکت می کند با سختی ها و مشکلات زندگی مواجه خواهد شد.{مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ} (النحل – ۹۷). والله الموفق