جلوگیری از تلفات ملکی از اهداف مهم جهاد جاری است

بتاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی؛ یوناما، دفتر سازمان ملل متحد برای افغانستان، راپور تلفات ملکی برای شش ماه افغانستان را نشر کرد، در این راپور بر طبق معمول همیشگی فیصدی بیشتر تلفات ملکی به امارت اسلامی منسوب شده است. متاسفانه از ماه جنوری ۲۰۰۹ میلادی دفتر سازمان ملل متحد ثبت ارقام تلفات ملکی را آغاز […]

بتاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۶ میلادی؛ یوناما، دفتر سازمان ملل متحد برای افغانستان، راپور تلفات ملکی برای شش ماه افغانستان را نشر کرد، در این راپور بر طبق معمول همیشگی فیصدی بیشتر تلفات ملکی به امارت اسلامی منسوب شده است. متاسفانه از ماه جنوری ۲۰۰۹ میلادی دفتر سازمان ملل متحد ثبت ارقام تلفات ملکی را آغاز کرده است که هر بار شمار تلفات ملکی که از سوی کشورهای اشغالگر و عساکر ادارهء کابل انجام میشود را کمتر نشان داده و یا هم با هیچ برابر کرده اند، از اینرو امارت اسلامی همیشه بر راپورهای آنها انتقاد کرده است.

اعضای امارت اسلامی از میان ملت برخاسته اند و در میان ملت زندگی می کنند. از اینرو رهبری امارت اسلامی برطبق پالیسی ملی خود، همیشه به جلوگیری از تلفات ملکی توجه کرده است و از راه دفتر سیاسی و ادارهء جلوگیری از تلفات ملکی در مورد جلوگیری از تلفات ملکی آمادگی و همکاری خود را با شاخه های حقوق بشر سازمان ملل نشان داده است. در مواقع مختلف به والیان و قومندانان خود در مورد جلوگیری از تلفات ملکی رهنمودهایی را اعلام داشته است. برای تربیه و آموزش عملی مجاهدین وقتاً بوقتاً سیمینارهایی را دایر کرده است، در درون تشکیلات کمیسیون نظامی ادارهء قوی و با صلاحیت در جلوگیری از تلفات ملکی ایجاد کرده است و برای آن لائحه ی جداگانه ای ترتیب کرده است که در مادهء نهم آن آمده است: ” تلفات ملکی به هیچ وجه، قابل قبول برای امارت اسلامی نمیباشد…”. علاوه بر این زعیم محترم امارت اسلامی در پیام های عیدی خود همیشه در مورد برخورد نیکو با ملت و جلوگیری از تلفات ملکی اصرار کرده است. همچنین، هیئت امارت اسلامی در همه ی کنفرانس های جهانی مثل کیوتوی جاپان، چانتیلی فرانسه، فورم اسلوی ناروی و کنفرانس های دوحه، جلوگیری از تلفات ملکی را از اهداف مهم جهاد جاری برشمرده است. همه ی اینها راهکار و اراده ی محکم امارت اسلامی در جلوگیری از تلفات ملکی را آشکار مینماید.

قابل یادآوری است که تلفات ملکی در افغانستان در نتیجه ی استعمال سلاح های سبک و خفیفه نیست بلکه تلفات ملکی در نتیجهء استعمال سلاح های سنگین، حملات توپخانه ای و هاوان، بمباران های کورکورانه و حملات طیارات درون ایجاد میشود که همه ی اینها در اختیار ادارهء کابل یا قوتهای اشغالگر خارجی است و از سوی آنها انجام میشود. مثال ها و نمونه های بسیار خوب آن میتواند حوادث و رویدادهای دند غوری و دند شهاب الدین در ولایت بغلان باشند که در آنجا ادارهء کابل با استعمال از سلاح های ثقیله در سطح گسترده خانه های مردمان ملکی را ویران کرده، کودکان، زنان و سالخوردگان را به شهادت رسانده و هزاران مردم را بی خانه و بی جا کردند.

مجاهدین امارت اسلامی بر اساس لائحه ی داده شده به مجاهدین، در محلات مزدهم و محل رفت و آمد عموم مردم انفجارات انجام نمی دهند و نه هم آن نوع ماین را استفاده می کنند که نمیتوان کنترول کرد. همچنین آن نوع ماین هایی که از زمان اتحاد شوروی سابق مانده است و بعضاً سبب تلفات ملکی می شود، نباید به امارت اسلامی منسوب شوند و نه هم آن نوع باروت و ماین ها را که تنها حکومت ها در اختیار دارند و سبب تلفات ملکی میشوند، به امارت اسلامی بستگی دارند. این نوع حوادث اهداف ناروا داشته و امارت اسلامی برائت خود را از آن اعلام میدارد.

از آنجائیکه ملل متحد خود را یک اداره ی بیطرف و جهانی مینامد، باید راپورهایش نیز بر واقعیت ها و حقایق استوار بوده و شکل تبلیغاتی نداشته باشد. بر آنها لازم و ضروری است که بی طرف عمل نمایند تا بجای حکومت ها؛ ملت ها به آنها اعتماد کنند البته اگر شاخه ی جلوگیری از تلفات ملکی سازمان ملل برای محافظت از مردمان ملکی هدف مشترکی داشته و کدام سئوالی داشته باشند، میتوانند با دفتر سیاسی امارت اسلامی مطرح نمایند. امارت اسلامی همیشه در مورد جلوگیری از تلفات ملکی از هر پیشنهاد مثبت استقبال می کند.