جلوگیری از تلفات ملکی از اهداف امارت اسلامی است

بر خوانندگان آشکار است که راپور یوناما دربارهء تلفات ملکی بتاریخ ۶ ماه جاری نشر گردید، با راپوری که از سوی ادارهء تلفات ملکی امارت اسلامی نشر گردید، تفاوت بسیار دارد. این نقاط قابل تامل است که چرا این همه تفاوت زیاد بین این دو راپور به میان آمده است در حالیکه هر دو طرف […]

بر خوانندگان آشکار است که راپور یوناما دربارهء تلفات ملکی بتاریخ ۶ ماه جاری نشر گردید، با راپوری که از سوی ادارهء تلفات ملکی امارت اسلامی نشر گردید، تفاوت بسیار دارد. این نقاط قابل تامل است که چرا این همه تفاوت زیاد بین این دو راپور به میان آمده است در حالیکه هر دو طرف در مورد حوادث مشابه معلومات جمع آوری می کنند؟ پس از اندکی دقت مشاهده می کنیم که طریقهء بررسی و تعریف هر دو جانب از حوادث متفاوت است. تحقیق کنندگان امارت اسلامی به محل رویداد می روند، با قربانیان حادثه و شاهدان عینی ملاقات و گفتگو نموده و معلومات روزانهء خود را مستقیم جمع آوری می کنند اما ادارهء سازمان ملل بر معلومات دیگران اتکا دارند.  منابع دست دوم و سوم را تصدیق می کنند. از اینرو، بسیاری از حوادث و واقعاتی که به مجاهدین هیچ ربطی ندارد را به امارت اسلامی منسوب می شود.

 

جلوگیری از تلفات ملکی یک مسئولیت شرعی امارت اسلامی است. الله متعال در آیهء ۲۹ سوره فتح می فرماید: (وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ ۖتَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ)  .

از اینرو این مسئولیت بخشی از راهکار مهم امارت اسلامی را تشکیل می دهد.

 

باید بگوئیم که امارت اسلامی نیروی خارجی بمانند اشغالگران نیست. اینجا سرزمین و اینها مردمش ملتش هستند. در صفوفش در مقابل اشغالگران فرزندان همین ملت گرد آمده اند و برای خاتمهء اشغال تلاش می کنند. چطور میتواند گفت که اینها ملت خود را هدف گرفته و یا برایشان زیان برسانند؟ آیا این قابل پذیرش است اشغالگرانی که بر هر چیز ما چنگ زده اند، مردم، درخت و بوته برایشان بیگانه بوده و دشمن می نماید، اما علی الرغم آن تلفات ملکی از سوی آنان تقریباً صفر است، و تنها مجاهدین امارت اسلامی در بسیاری از حوادث تلفات ملکی ملوث باشند؟

 

در یک ونیم دههء گذشته صدها مورد حوادث اینچنینی بوقوع پیوسته است که قوتهای اشغالگر و حمایت کنندگان داخلی آنان زنان، کودکان و ریش سفیدان را بنام تروریست به شهادت رسانده اند. قریه ها و باغ های ما را ویران کرده اند. حوادث اخیر در بزقندهاری قندوز و ولسوالی سنگین هلمند از واقعات تلخ و دردناکی هستند که شعارهای حقوق بشری شان را دروغ ثابت کرده اند. متاسفانه حمایت کنندگان داخلی آنها نیز برای پلان های استعماری بحیث مواد سوخت استعمال می شوند، کوئوردینانس های غلط می دهند و برای اهداف بیگانگان ملت خود را قربانی می کنند.

 

سازمان ملل یک مؤسسه جهانی است. باید در هر شرایطی بیطرفی و وقار خود را حفظ کند. از تلفات ملکی بحیث یک حربهء سیاسی کار گرفته نشود، زیرا راپور یک طرف خود به اعتبار آنان زیان می رساند.

قابل یادآوری است که امارت اسلامی در بخش جلوگیری از تلفات ملکی با شاخهء حقوق بشر یوناما همکاری کرده و می کند. این را عملی مطابق راهکار و ملت خود عمل می داند. اما آنها نیز باید پیشنهادات ما و حقایق زمینی را مشاهده کرده و بپذیرند تا به حل اساسی این مسئله برسیم.