توجه مقام رهبری به اقتصاد و تجارت

تبصرهٔ هفته   در میان هفتهٔ گذشته شاهد فرمان مهم زعیم امارت اسلامی، امیرالمؤمنین شیخ هبه الله آخوندزاده حفظه الله بودیم که شامل سه بند بود. در این فرمان به مسئولین کشور فرمان صریح داده شده تا در بخش اقتصادی و صنایع ملی برای تاجران سهولت کافی را ایجاد کنند و ادارات دولتی نیز تا […]

تبصرهٔ هفته

 

در میان هفتهٔ گذشته شاهد فرمان مهم زعیم امارت اسلامی، امیرالمؤمنین شیخ هبه الله آخوندزاده حفظه الله بودیم که شامل سه بند بود.
در این فرمان به مسئولین کشور فرمان صریح داده شده تا در بخش اقتصادی و صنایع ملی برای تاجران سهولت کافی را ایجاد کنند و ادارات دولتی نیز تا حد امکان از صنایع و تولیدات داخلی استفاده کنند تا اقتصاد رشد پیدا کند، تجارت توسعه یابد، کشور در بخش تولیدات خودکفا شده و با معیاری ساختن تولیدات، بتوانیم برندهای خود را به خارج از کشور روان کنیم.

امارت اسلامی افغانستان و مقام رهبری توجه خاصی به بخش اقتصاد، رشد و ترویج تولیدات داخلی و صنایع کشور دارند. امارت اسلامی سعی داشته پروژه‌های کلان عام المنفعه را توسط شرکت‌های داخلی پیش ببرد و تکمیل کند و از سکتورهای خصوصی، تاجران و شرکت‌های ملی در این بخش کار گیرد، تا هم کشور آباد شود و هم زمینهٔ ایجاد کار برای ملت و مردم مساعد شود.

همچنین پروژه‌های کوچک و بزرگ آبادی و بازسازی در ولایت‌های مختلف کشور جریان دارد که باعث می‌شود ظاهر شهرها تغییر کند، آبادی بیشتر شود، نقص‌ها و کمبودها تکمیل شوند. قابل ذکر است که پروژه‌های کوچک نیز با تکمیل پروسهٔ داوطلبی به شرکت‌های داخلی داده می‌شوند که این گام بزرگ و بی‌نظیری به نوع خود در تاریخ افغانستان خواهد بود.

الحمدلله با تلاش‌های شبانه‌روزی امارت اسلامی در عرصهٔ آبادی و اقتصاد همانند عرصهٔ امنیت کشور درخشان است قابل ملاحظه هستند.
در کنار پروژه‌های بزرگ در سطح کشور، در ولایت نیز کارها جریان دارد، بطوری که روزانه اخبار شروع چندین پروژهٔ را از ولایات مختلف می‌شنویم.
بطور نمونه در هفتهٔ اخیر، دو ولسوالی پکتیکا اضافه شده است، ۷ پروژهٔ آب آشامیدنی در بادغیس و ۳۱ پروژهٔ مختلف در مرکز و ولسوالی‌های ولایت قندهار افتتاح شده است.‌ پروژهٔ ساخت یک پل در هرات، بازسازی سرک کندهار_ارزگان، چندین پروژهٔ عام المنفعه در ولایت لوگر، برابرکردن زمینهٔ کار برای چندصد تن از مردم ولایت نیمروز و دیگر پروژه‌های خرد و کلان در سطح کشور‌ فقط در هفتهٔ اخیر آغاز شده‌اند.

این‌ها همه نشان می‌دهند که امارت اسلامی افغانستان همانگونه که ۲۰ سال برای رفع اشغال متعهد بوده و قربانی‌ داده است، حال در میدان اقتصاد، ترقی و‌ پیشرفت نیز همانند دورهٔ جهاد متعهد به تلاش‌های فراوان و انجام کارهای بزرگ خواهد بود.
به امید روزی که کشورمان در بخش اقتصاد و تولیدات به خودکفایی برسد.
وما ذالک علی الله بعزیز