تطبیق توافقنامه به نفع همه است

تبصره هفته: چند روز پیش پیام زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ هبه الله اخندزاده صاحب بمناسبت عید سعید فطر نشر شد. در این پیام موقف رسمی امارت اسلامی در رابطه به افغانستان، جهاد جاری و موضوعات گوناگون روشن شده بود. پیام امیرالمؤمنین که هر سال بمناسبت های عید نشر می شود، علاوه بر رسانه ها […]

تبصره هفته:

چند روز پیش پیام زعیم امارت اسلامی امیرالمؤمنین شیخ هبه الله اخندزاده صاحب بمناسبت عید سعید فطر نشر شد. در این پیام موقف رسمی امارت اسلامی در رابطه به افغانستان، جهاد جاری و موضوعات گوناگون روشن شده بود. پیام امیرالمؤمنین که هر سال بمناسبت های عید نشر می شود، علاوه بر رسانه ها در سطح ملی نیز با اهتمام زیاد خوانده می شود و در همه مناطق کشور، شهرها، قریه ها، مساجد، ادارات تعلیمی و گردهمایی های عمومی مردمی در سطح وسیع توزیع می شود.

علی الرغم اینکه در این پیام موقف رسمی امارت اسلامی در مورد موضوعات گوناگون سیاسی، نظامی و اجتماعی بیان شده بود، اما یک بخش آن که بسیار اهمیت داشت، طرح امیرالمؤمنین برای خاتمه حالت بحرانی جاری افغانستان بود که جوانب ذی دخل با تعمیل ان به یک حل رسیده می توانند.

در پیام امیرالمؤمنین می خوانیم :

“امضای توافقنامه تاریخی با ایالات متحده امریکا و پایان اشغال در نتیجه آن پیروزی بزرگ امارت اسلامی و ملت مجاهد افغانستان به شمار می رود و اگر به گونه صادقانه عملی شود، به نفع تمام جهت هاست. امارت اسلامی به توافقنامۀ امضا شده با امریکا متعهد است و از جهت مقابل هم می خواهد بر تعهدات خود محکم بماند و نگذارد که این فرصت حیاتی ضایع گردد. عملی شدن این توافقنامه، می تواند برای کشور ما و امریکا وسیله پایان جنگ، و سبب آمدن صلح و تطبیق نظام اسلامی در کشور ما باشد.

به مقامات امریکایی می گویم، به کسی باید اجازه ندهید که توافقنامه انجام شده بین ما و شما را، که در سطح جهانی پذیرفته شده است، با موانع، تاخیر و بالاخره ناکامی و شکست مواجه سازد. در این توافقنامه همه چیز به گونه واضح تحریر گردیده است و چهارچوب خوبی را به نفع هردو ملت و حل مشکلات به میان می اورد، که باید به گونه کامل عملی شود. بیائید در راستای تعمیل این توافقنامه به پیش برویم، تا راه برای خروج نیروهای شما و صلح و آرامی در افغانستان و منطقه هموار گردد.

اگر به این پاراگراف پیام زعیم امارت اسلامی  عالیقدر امیرالمؤمنین به دقت نظر بیندازیم، معلوم می شود که برای پایان بحران مناسب ترین، عادلانه ترین و منطقی ترین راه حل در آن نهفته است. راه حلی که با تعمیل آن هیچ یک از جوانب زیان ننموده، بلکه به نفع همه است.

امارت اسلامی توافقنامه دوحه را کلید حل موضوع افغانستان می داند، از این رو به توفقنامه مذکور متعهد مانده است، امید وار است که مقامات ایالات متحده با درک اهمیت توافقنامه به آن پایبند بماند و مطابق به چوکات زمانی مشخص شده، همه مسائل  مرحله به مرحله عملا اجراء شود.

اعلام آتش بس در روزهای عید سعید فطر ثابت می نماید که امارت اسلامی در حل صلح آمیز مسائل حسن نیت دارد و نمی خواهد که تشنج زیات شود. امید است که جانب مقابل در مورد حل مسائل مسئولیت خود را اداء کرده و  موانع موجود در این راه را از بین ببرد.