تحولات اخیر به خیر ملت است

تبصره هفته: در چند هفتۀ گذشته مجاهدین امارت اسلامی کنترل ده ها ولسوالی در کشور را بطور کامل بدست گرفتند. این روند فتوحات و تحولات که هنوز هم ادامه دارد از یکسو با استقبال وسیع ملت افغان مواجه شده و بصورت عموم افغان ها از آن حمایت نموده اند. از سوی دیگر شماری حلقات داخلی […]

تبصره هفته:

در چند هفتۀ گذشته مجاهدین امارت اسلامی کنترل ده ها ولسوالی در کشور را بطور کامل بدست گرفتند. این روند فتوحات و تحولات که هنوز هم ادامه دارد از یکسو با استقبال وسیع ملت افغان مواجه شده و بصورت عموم افغان ها از آن حمایت نموده اند. از سوی دیگر شماری حلقات داخلی و خارجی واکنش های منفی در مورد نشان داده و اندیشه های منفی اظهار کرده اند.

اما اگر به ماهیت این تحولات بنگریم، می توانیم بگوئیم که این تغییرات بطور کامل به خیر ملت افغان و کشور است. از یک جهت این تحولات با کمترین تلفات جانی و مالی به میان آمده است. مناطقی که پیش از این همه روزه در نتیجۀ درگیری شاهد تلفات سنگین بود، اکنون در نتیجه توافقات صلح آمیز کنترول آن را مجاهدین بدست گرفته اند. عساکری که قبلا اجساد بی روح شان به خانه هایشان فرستاده می شدند، حال به سلامت و با عزت به خانواده هایشان باز می گردند.

دیگر اینکه در این مناطق  که پیش از این قرارگاه ها و پوسته های عساکر موجود بود، همه روزه مناطق مسکونی اطراف را با هاوان و توپ گلوله باری می کردند، اگر از مراکز بیرون می آمدند، هدف حملات مجاهدین قرار می گرفتند. علاوه بر تلفات دو جانبه در جریان نبرد، زیان های جانی و مالی به مردم عام ملکی نیز وارد می گردید و وضعیت جنگی در هرجا زندگی مردم را تلخ کرده بود. اکنون که عساکر اداره کابل از این مناطق تصفیه و پاکسازی شدند و کنترول ساحات بدست مجاهدین افتاد، عوامل جنگ و نبرد نیز خنثی گردید و حال امنیت کامل در این مناطق تامین شده است و مردم پس از سالها زندگی پُر امن و مطمئن را آغاز کرده اند.

از چندین سال بدینسو گرم ترین موضوع، آمدن صلح در افغانستان است، ملت خواهان آمدن صلح به شکل عملی است. اگر صلح کدام مفهوم و غرض سیاسی نداشته باشد و تنها به معنای ختم جنگ باشد، پس در تمام ساحات مفتوحه صلح عملاً حاکم شده است. دیگر در آن مناطق جنگ نیست. در نتیجه تسلیمی عساکر اداره کابل و انتقال قدرت، هیچ خبر جنگ و نبرد از این مناطق نیامده است که این خود ثبوت آشکار صلح است.

پس بناءً می توانیم بگوئیم که تحولات اخیر نه تنها به خیر ملت افغان است، بلکه انکشاف مثبت در بخش حل مسئله افغانستان و آمدن صلح است و همینکه ملت افغان به آن خرسند بوده، قناعت دارد و اثرات مثبت آن را عملاً لمس می کند، همین خود کفایت می کند. جهت های مغرض در افغانستان که نسبت به خیرخواهی ملت، اهداف سیاسی برایشان مهم است و اظهار نگرانی می کنند، لازم است که بر این موقف خود از نو غور کنند.

امارت اسلامی افغانستان تحولات اخیر را مثبت ارزیابی نموده  و به همۀ جهت ها اطمینان می دهد که امارت اسلامی در ساحات تحت کنترول خود، تسلط کامل بر اوضاع دارد. زندگی در ساحات مفتوحه به حالت عادی برگشته است و پس از سالیان سال، آرمان زندگی صلح آمیز، مطمئن و پُرامن میسر گردید.