بحران کرونا و برخورد مسئولانۀ امارت اسلامی

تبصره هفته: بیماری کرونا به یک بحران جهانی تبدیل شده است. تقریبا به تمام جهان سرایت کرده و زندگی انسان ها را چنان متاثر نموده است که در دهه های اخیر مثال آن دیده نشده بود. سازمان ملل متحد کرونا را در تاریخ خود بحران بزرگ جهانی دانسته است. اقتصاد جهان، داد و ستد، حمل […]

تبصره هفته:
بیماری کرونا به یک بحران جهانی تبدیل شده است. تقریبا به تمام جهان سرایت کرده و زندگی انسان ها را چنان متاثر نموده است که در دهه های اخیر مثال آن دیده نشده بود. سازمان ملل متحد کرونا را در تاریخ خود بحران بزرگ جهانی دانسته است. اقتصاد جهان، داد و ستد، حمل و نقل، ادارات تعلیمی و فرهنگی، حتی ورزش و سیاحت را نیز تحت تاثیر قرار داده و به سرخط رسانه ها تبدیل شده است.

جلوگیری و محافظت از مصاب شدن به این بیماری بیشتر به تدابیر پیشگیرانه و آگاهی عامه بستگی دارد، از این رو مسئولیت حاکمان اینست که در مورد کرونا به ملت معلومات بدهند تا با تدابیر وقایوی از سرایت این بیماری مهلک جلوگیری شود.

اکثریت مناطق افغانستان تحت کنترول امارت اسلامی است. امارت اسلامی که همیشه به حفاظت جان و ایمان ملت خود به حیث یک فریضۀ مهم متوجه بوده است، از شروع بحران کرونا در این بخش اقدامات لازم را آغاز کرد. به مجاهدین و بخصوص مسئولین کمیسیون صحت گفته شد که در هماهنگی با جوامع خیریه، کمپاین آگاهی عامه را شروع و ادامه دهند.

در این مورد دو نقطه در اعلامیه نشر شده، امارت اسلامی مهم شمرده شده بودند، بیدار کردن احساس دینی ملت مؤمن تا این بیماری را فیصلۀ تقدیر الهی و یک ابتلای عبرتناک بدانند، توبه کنند، استغفار بگویند، و با دعائیه های ماثور از الله متعال حفاظت بخواهند. علاوه بر این، هدایات طبی و تدابیر احتیاطی را با جدیت مراعات نمایند تا از سرایت و گسترش بیماری جلوگیری شود.

بدین ترتیب کمپاین آگاهی عامه علیه کرونا در گوشه و کنار کشور آغاز گردید، که تا اکنون ادامه دارد. در این کمپاین تدابیر حفاظت در مقابل کرونا به شکل مفصل و عملی گفته می شودو حتی الوسع مواد کمکی نیز به آنها توزیع می گردد. امارت اسلامی توسط اعلامیه رسمی از ادارات کمکی، صحی و بشری جهانی خواسته بود که در مناطق تحت کنترول ما با رساندن مواد لازم، ادویه جات و کمک ها مبرم، وظیفه خود را اداء کنند. امارت اسلامی نیز برای  رفت آمد مصئون آنهازمینه سازی می نماید.

اکثریت مردم مناطق اطرافی افغانستان غریب هستند، آنها بیشتر از هر کس نیازمند کمک های بشری هستند. امارت اسلامی در مناطق تحت کنترول خود یک اداره شفاف و حساب ده، قائم کرده است، که عاری از هر نوع اختلاس و فساد است. بناء جوامع خیریه باید این بخش عظیم مردم افغانستان را فراموش نکنند.

این در حالیست که اداره کابل اگرچه در رسانه ها تبلیغات زیات کرده است، اما اقدامات عملی اش بسیار کم  و نامؤثر است. اداره کابل تا حال نتوانسته است که افراد مثبت و مصاب به ویروس را به شکل محفوظ قرنطین کند، و بارها خبرهای فرار افراد قرنطین شده را می شنویم. علاوه بر این مقامات مفسد که بیشتر بر بازار مواد اولیه تصرف دارند، در این روزها به احتکار روی آورده اند، که در نتیجه قیمت مواد اولیه بسیار بلند رفته است و شهروند عادی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

امارت اسلامی از تمام جوانب می خواهد که در مرحله جاری بحران کرونا به درستی متوجه مسئولیت های خود شوند تا ملت درد کشیدۀ  ما بیشتر رنج نکَشَند.