اظهارات مبهم به نفع هیچ یک از جوانب نیست

تبصره هفته: در حالیکه پروسۀ گفتگوها به منظور حل قضیۀ افغانستان به مرحلۀ مهمی رسیده است و مطابق به توافق دوحه تمام نیروهای خارجی باید در آینده نزدیک از افغانستان خارج شوند، از سوی دیگر مقامات جدید ادارۀ ایالات متحده آمریکا به اظهارات مبهم و متناقض در مورد قضیۀ افغانستان آغاز کرده اند. مقامات جدید […]

تبصره هفته:

در حالیکه پروسۀ گفتگوها به منظور حل قضیۀ افغانستان به مرحلۀ مهمی رسیده است و مطابق به توافق دوحه تمام نیروهای خارجی باید در آینده نزدیک از افغانستان خارج شوند، از سوی دیگر مقامات جدید ادارۀ ایالات متحده آمریکا به اظهارات مبهم و متناقض در مورد قضیۀ افغانستان آغاز کرده اند.

مقامات جدید کاخ سفید به ریاست جو بایدن از یکسو از تعهد به توافق دوحه سخن می زنند و از سوی دیگر بعضا سخنانی درباره افغانستان ایراد می کنند که به عدم وضاحت موقف و یا دل نا دل بودن آنها در مورد دلالت می کند.

به باور ما، راه حل قضیه افغانستان از دایرۀ ابهام و غموض بیرون است. پس از مذاکرات طولانی با جانب آمریکایی و متعاقب آن توافق دوحه و حمایت همه جانبۀ جهانیان از آن، راه نقشه حل قضیه افغانستان را روشن کرده است. براساس توافق، هر دو جهت مسئولیت های آشکار و معلوم بدوش دارند که باید انجام دهند. اگر اراده راستین به حل موضوع و تعهد واقعی به توافق موجود باشد، چیزی نیست که سبب ابهام و سردرگمی شود.

در اصل، حالت ابهام و بن بست برای جانب آمریکایی حالت جنگی پیش از توافق دوحه بود که نه موفقیت نظامی اش در افغانستان امکان پذیر می نمود و نه هم راه برون رفت آبرومندانه در پیش داشت.  سالیان سال عساکر آمریکایی در یک جنگی که کاخ سفید تعریف مشخصی از آن نداشت تا ملت آمریکا را قناعت دهد، مشغول بود.

حال که راه به پایان رساندن این جنگ روشن شده است و از یکسال بدینسو در این بخش اقدامات مهم و قابل حساب انجام شده است، بناءً مقامات کاخ سفید باید از حالت دل نادلی و ابهام بیرون آیند و با واقع بینی کامل بسوی حل مسائل گام بردارند.

دیگر اینکه اظهارات مبهم در مورد مسائل روشن علاوه بر اینکه بی باوری را به میان آورده و به فرصت موجوده زیان برساند، هیچ فایدۀ دیگری ندارد. از آنجائیکه اشغال افغانستان و دوام جنگ به نفع هیچکس نیست، همینطور اظهاراتی که فرصت حل مسائل را می سوزاند و بی باوری را بوجود می آورد، به فایده هیچ جهتی نیست.

امارت اسلامی افغانستان که همیشه موقف خود را بطور آشکارا اعلام داشته است، یکبار دیگر این سخن را اعلام می نماید که مسئله افغانستان همانگونه که در نوزده سال گذشته در تمدید حضور عساکر خارجی حل نشده است، پس از این نیز حل نخواهد شد. بهترین راه حل منطقی مسئله، همان راه صلح آمیز تفاهم است که  در دوحه بر آن توافق صورت گرفته است. حال زمان آن است که آن توافقنامه از روی کاغذ به میدان عمل آمده و نقطه به نقطه عملی شود. علاوه بر این، همۀ راه های دیگر به معنای تمدید بحران خواهد بود.