ادارۀ کابل عساکر خود را به کشتن مردمان ملکی تشویق میکند

بروز دوشنبهء هفتهء گذشته، سازمان جهانی حقوق بشر با نشر اعلامیه ای از اشرف غنی حاکم تحمیلی ادارهء مشترک خواست که در مقابل سخنان قدم شاه لوی درستیز قوای مسلح رژیم که گفته است بر عساکر آنان قوانین جنگی عملی شده نمیتواند، خاموش ننشیند. براساس اعلامیهء مذکور قدم شاه شهیم لوی درستیز جدید قوتهای مسلح […]

بروز دوشنبهء هفتهء گذشته، سازمان جهانی حقوق بشر با نشر اعلامیه ای از اشرف غنی حاکم تحمیلی ادارهء مشترک خواست که در مقابل سخنان قدم شاه لوی درستیز قوای مسلح رژیم که گفته است بر عساکر آنان قوانین جنگی عملی شده نمیتواند، خاموش ننشیند.

براساس اعلامیهء مذکور قدم شاه شهیم لوی درستیز جدید قوتهای مسلح دو هفته قبل در ولایت بدخشان به عساکر خود گفته بود که “… هیچگونه محدودیتی در برابر استعمال سلاح های ثقیله و انجام عملیات های خاص شبانه وجود ندارد و انان در مقابل قربانی هایی که  میدهند به زندان نخواهند رفت…”.

سازمان جهانی حقوق بشر میگوید که اینگونه بیانیه ها سبب مرگ ومیر مردمان ملکی میگردد، و بخش قابل تعجب اینست که اشرف غنی که خود را قومندان اعلای نیروهای مسلح وزارت دفاع میداند چرا در این مورد خاموش است! اعلامیهء حقوق بشر می افزاید این بار نخست نیست که لوی درستیز جدید افغانستان چنین سخنانی ایراد می کند، بلکه پیش از این نیز جنرال عبدالرازق قومندان امنیهء قندهار، امین الله امیرخیل و عبدالخالق معروف  قومندان های امنیهء بغلان و حصارک نیز به عساکر خود گفته اند که هر وقت مجاهدین را دستگیر کردید، آنان را زنده نگذارید!

قابل یادآوری است که تنها این چند قومندان و لوی درستیز نیستند که اینگونه بیانیه هایی را ایراد می کنند، بلکه چندی قبل علومی به اصطلاح وزیر داخلهء جدید نیز سخنان اینچنینی ایراد کرده بود!

جای تعجب اینست که مقامات ادارهء کابل وقتاً بوقتاً اینگونه بیانیه هایی را ایراد می کنند، و بزرگانشان خاموش هستند، از اینرو آنان عملاً هر روز اینگونه جنایات را انجام میدهند، حتی سازمان حقوق بشر از اشرف غنی و تنها در مورد سخنان قدمشــــاه خواهان عکس العمل لفظی است! که نمیتواند انرا نیز انجام دهد!

اگر به حقیقت نگریسته شود، از روزیکه ادارهء کابل ایجاد گردیده تا به امروز همه روزه نه تنها قوانین جنگی زیر پا گردیده و می گردد، بلکه تمام ارزشها و قوانین انسانی و اسلامی نیز لگد مال می شود، پلانهای نظامی و پرسونل آنها که از تعلیم و اموزش غرب بهره برده اند، هیچگونه تعهد و احترامی به ارزشهای بشری، اسلامی و ملی ندارند، و نه هم کدام احساس مسئولیت می کنند. آنان با انسان کشی، بدماشی، بد اخلاقی، استعمال و قاچاق مواد مخدر معتاد شده و آموزش دیده اند، از ریختاندن خون و آشامیدن خون انسانها لذت میبرند

از سخنان لفظی اشرف غنی- که ظاهراً بیانیه های نرم و شیرین از صلح، آرامش و قانونمندی  میزند اما در عمل اینچنین جنایات جنگی تحت امر و قوماندهء او صورت میگیرد، خاموش است – میتوان حقیقت ماهیت او را شناخت، همچنین میتوان دریافت که در وارد کردن تلفات به مردمان ملکی چه کسی در جستجوی نفع میباشد؟

سازمان جهانی حقوق بشر و دیگر ارگانهای ذیربط بجای نشر اینگونه اعلامیه ها باید با نگاه به حقائق زمینی و با توجه به مسئولیت انسانی خود در اعادهء آزادی سلب شدهء افغانها، و در بخش حفظ ارزشهای انسانی با ملت افغان و امارت اسلامی همکاری همه جانبه نمایند، تا ملت افغان از زجر اشغال کُشنده خلاصی یافته و زیر سایهء اراده و استقلال خود زندگی آرام و صلح آمیزی داشته باشند.