آزار و اذیت مهاجرین افغان باید متوقف شود

  تقریباً چهار دهه میشود که مهاجرین افغان در پاکستان ساکن هستند، در تمام این مدت با ملت پاکستان در فضای اخوت اسلامی و برادرانه زندگی کرده اند، در مراسم خوشی و غم یکدیگر شرکت کرده و در بینشان کوم مشکل عمدهء امنیتی اتفاق نیفتاده است، و دلیل آن نیز اینست که تعلقات و پیوندهای […]

 

تقریباً چهار دهه میشود که مهاجرین افغان در پاکستان ساکن هستند، در تمام این مدت با ملت پاکستان در فضای اخوت اسلامی و برادرانه زندگی کرده اند، در مراسم خوشی و غم یکدیگر شرکت کرده و در بینشان کوم مشکل عمدهء امنیتی اتفاق نیفتاده است، و دلیل آن نیز اینست که تعلقات و پیوندهای مشترک مذهبی، زبانی و کلتوری با مردم منطقه دارند.

با گذشت زمان در حرکت اقتصادی کشور میزبان بطور کامل حصه گرفته است خصوصاً در بخش های زیربنایی و بازسازی سرک ها، بندهای آب، آباد کردن زمین های زراعتی و کارهای عمرانی خدمات و کارکردهای مهاجرین افغان قابل قدر است. همچنین در بخش تجارت و داد و ستد نیز بسیار خوب فعال هستند، ملت افغان در این همه فعالیت های مثبت اقتصادی کمک می کنند اما دشمنان نمیخواهند که روابط برادرانه و همسایگی دو ملت افغانستان و پاکستان به همین منوال ادامه داشته باشد. همیشه تلاش می کنند که با استفاده از فرصت در بین دو ملت برادر درز و جدایی ایجاد کند.

در این مسئله که حفظ امنیت حق نیروهای امنیتی آن کشور است، هیچگونه اختلاف وجود ندارد، اما همهء اینها باید در چوکات قانون انجام شود و مهاجرین ناتوان نباید قربانی برخوردهای نیروهای امنیتی و رجحانات مقطعی سیاسی شوند.

قابل یاآوری است که افغان ها زمانی به پاکستان بطور گسترده شروع به مهاجرت کردند که قوای سرخ شوروی سابق در ماه جدی سال ۱۳۵۸ هـ به افغانستان تجاوز کرد، در آنجا یک رژیم دست نشانده ایجاد و در تمام منطقه شعارهای آوردن انقلاب سرخ را سر دادند.

در آنزمان همه این سخن را پذیرفته بودند که قوای سرخ شکست ناپذیر است. تمام منطقه در اندیشه و اضطراب بود اما ملت مجاهد افغان برای استقلال کشور و از بین بردن این خطر آستین بالا زده و بلاخره با تقدیم یک و نیم میلیون شهید، خطر سرخ را چنان نیست و نابود کردند که نام و سلطه اش برای همیشه از منطقه و جهان رخت بر بست. این یک احسان و نیکویی تاریخی ملت افغان به منطقه و جهان است.

بر همگان هویداست که افغانستان اکنون یک کشور اشغال شده است. در آنجا وقتا بوقتاً از سوی خارجی های اشغالگر و مزدوران داخلی آنان بمباری ها و یورش های شبانه و تلاشی های خانه بخانه صورت می گیرد، مردم ملکی بنام ها و القاب مختلف و گوناگون را گرفتار کرده و عملاً انجام امورات زندگی عادی را بر آنان بسته است. از اینرو ما از حکومت پاکستان میخواهیم که جلو رفتار های نادرست پولیس با مهاجرین افغان را بگیرد و تسهیلات زندگی و رفت و آمد آزاد را برایشان مساعد سازد تا در بین دو ملت روابط اخوت اسلامی و برادرانه بیشتر مستحکم و قوی گردد.

asasasas