خوارج

چرا به آن‌ها خوارج می‌گوییم/بخش پنجم

صفت دهم خوارج به عهد و پیمان خود پایبند نیستند؛ خداوند‌متعال می‌فرماید: «الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»؛ مصعب‌بن سعد رضی‌الله‌عنه می‌فرماید: «از پدرم پرسیدم این آیه در مورد چه کسانی هستند، فرمود «الحروریه»؛ یعنی خوارج»‌.   در ولسوالی «خاک‌سفید»، […]

صفت دهم

خوارج به عهد و پیمان خود پایبند نیستند؛ خداوند‌متعال می‌فرماید: «الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»؛ مصعب‌بن سعد رضی‌الله‌عنه می‌فرماید: «از پدرم پرسیدم این آیه در مورد چه کسانی هستند، فرمود «الحروریه»؛ یعنی خوارج»‌.

 

در ولسوالی «خاک‌سفید»، ولایت فراه سال‌۱۳۹۴ ه.ش، زمانی‌که داعشی‌ها در آنجا تجمع کردند، در یک‌ دره‌ی کوه که مشهور به «کال مزار» می‌باشد، تحت محاصره مجاهدین امارت‌اسلامی قرار گرفتند. در آن زمان داعشی‌ها به مجاهدین گفته بود که راه را برای ما رها کنید و محاصره را بشکنید، ما ولایت فراه را بدون کدام درگیری با شما ترک می‌کنیم و مجاهدین هم بعد از اینکه داعشی‌ها عهد می‌کنند که ما با شما درگیر نمی‌شویم، مجاهدین راه را باز می‌کنند، بعد از آن عهد، داعشی‌ها صفت دیرنه‌ی خود را که همان شکستن عهد می‌باشد، تجدید می‌کنند و به مجاهدین حمله نموده و یک‌تن از مجاهدین امارت‌اسلامی را به‌نام «زبیر قندهاری» که از افراد «فهیم‌آغا» بودند، به شهادت رساندند. این است غدر و شکستن عهد خوارجِ این عصر (داعش) که به چشم سر و عملاً مشاهده کردیم.

 

صفت یازدهم

 

خوارج به بهانه جاری‌نشدن شریعت و قانون الهی بر علیه دیگران اعلام خروج و شورش می‌کنند. سبحان الله! بعد از هزارچهار‌صد سال همان ماجرا در این عصر تکرار می‌شود و گروهی پیدا می‌شود که همان صفات در آنها مشخص و هویداست. شیخ محیسنی حفظه‌الله می‌فرماید: «با خواندن صفات خوارج و دیدن آن صفات در داعش متعجب می‌شوم که آیا مگر امروز ابن‌تیمیه و ابن‌حزم و حضرت علی رضی‌الله‌عنهم در میان ما هستند که صفات اینها را چنان واضح بیان نموده است. ابن‌جریر می‌فرماید: وقتی حضرت علی رضی‌الله‌عنه خطبه می‌خواند، فردی‌ از خوارج بلند شد و گفت ای علی، تو در دین خدا کسی دیگری را شریک کردی و حکم به شریعت الهی نمی‌‌کنی، در حالی‌که حکمی جز حکم الله وجود ندارد؛ سپس صدای «لاحکم‌الا‌لله‌و‌لاحکم الا‌لله» را بلند نمود و حضرت علی رضی‌الله‌عنه نیز فرمود: «سخن حقی است که از آن برداشت و فهم باطل نموده‌اید.»

 

صفت دوازدهم

 

در طول تاریخ ضعف علمیت و عمومیت جهل در میان خوارج از صفات بارز آنها بوده است. ابن‌حجر رحمه‌الله می‌فرماید: «إن الخوارج لما حکموا بکفر من خالفهم؛ استباحوا دماءهم، وترکوا أهل الذمه فقالوا: نفی لهم بعهدهم، وترکوا قتال المشرکین، واشتغلوا بقتال المسلمین، وهذا کله من آثار عباده الجهال الذین لم تنشرح صدورهم بنور العلم»؛ خوارج هر کسی را که با آنها مخالف باشد، تکفیر و ریختن خونش را حلال می‌دانند و اهل ذمه‌ را رها می‌کنند و می‌گویند آنها به سبب پیمان خود در نزد ما مصئون هستند و در مقابل مشرکین جهاد نمی‌کنند؛ اما به کشتار و شهید‌کردن مسلمان‌ها مشغول هستند. همه‌ی این‌ها از آثار عبادت جهال که قلوب آنها به نور علم روشن‌نشده است، می‌باشد. آیا مگر خوارج این عصر (داعش) غیر از شهید نمودن علماء، بزرگان جهان اسلام و درگیری با مجاهدین در سراسر جهان بالاخص با امارت‌اسلامی‌افغانستان دیگر فعالیت و دستاوردی دارد؟! امروز جهان مشاهده می‌کند که داعش عموم جهان کفر بالاخص آمریکا و اسرائیل را رها نموده و در پی اصطکاک و درگیری با امارت اسلامی هستند.