تحلیل

چالش‌های ترافیکی فرا راه رانندگان شاهراه سالنگ‌!

چالش‌های ترافیکی فرا راه رانندگان شاهراه سالنگ‌!

شاهراه سالنگ، نقطه‌ی وصل‌ کابل (پایتخت) به نُه ولایات شمال و شمال‌شرق کشور و همچنان وصل کشورهای آسیای مرکزی به پاکستان می‌باشد. تونل شاهراه سالنگ که معضل اصلی دریوران بود، پس‌ از حاکمیت امارت‌‌اسلامی دوباره بازسازی گردید و این اقدام مثبت بر محبوبیت بیشتر امارت‌اسلامی افزوده و امارت‌اسلامی را مورد استقبال قلبی هم‌وطنان رنج‌دیدهٔ ما قرار داده است.

 

گرچه شاهراه سالنگ نسبت به گذشته به‌خاطر ترمیم مجدد تونل‌، تاحدی سهولت‌هایی را برای رانندگان و مسافرین مساعد ساخته‌است؛ اما در موسم سرمای زمستان و یخ‌بندی‌های معضل‌آفرین، مشکلات آن‌ها به‌خاطر خرابی‌های دو طرف تونل و نبود نظم بهتر امور ترافیکی، مثل گذشته دامن‌گیر‌شان می‌باشد.

 

ازدحام زیاد، تردد وسایط نقلیه و مشکلات دو طرف تونل از جمله چالش‌های جانسوزی برای رانندگان این شاهراه بزرگ می‌باشد که باید رهبری امارت‌اسلامی بیش از پیش مسئولین ذیربط را متوجه آن ساخته و مردم رنج‌‌کشیدهٔ ما را از مشکلات و چالش‌های شاهراه سالنگ تا آخرین توان یاری بخشد! گرچه یک‌تعداد پرسونل ترافیکی و موظفین وزارت فواید‌عامه در نقاط مختلف شاهراه دیده می‌شدند؛ ولی اصلا ترتیبی وجود نداشت تا به معضلات ترافیکی رسیدگی شود! نزدیک دروازه ولنگ، هزاران راننده و مسافر با تحمل سختی‌های سردی و انتظاری، ساعت‌ها منتظر بودند.

 

من یقین دارم که اگر امارت‌‌اسلامی از نگاه اقتصاد خودکفا باشد، نه تنها سالنگ؛ بلکه نقطه‌نقطه‌ی کشور را به خدمات‌عالی خویش مزیّن و شکوفایی می‌بخشد و با وجود مشکلات داخلی، خارجی و فشارهای سیاسی، امارت‌اسلامی تا آخرین توان خویش، مصروف خدمت‌رسانی و تحول در نظام اقتصاد و پیشرفت کشور است.

 

شبِ (۱۶حوت) سال

‌۱۴۰۲ه، با جمعی از مجاهدین از سمت شمال به کابل سفر داشتیم، ساعت ۲بجه‌ی بعدازظهر به منطقه‌ی گولهٔ چهار مغزک، ولسوالی خنجان رسیدیم، آن‌جا وسایط نقلیه و موتورهای باربری کلان از هر دو طرف ازدحام خلق کرده بودند، حدوداً پنج‌ساعت همگان منتظر بودند و هیچ‌ترتیبی از سوی پرسونل ترافیکی دیده نمی‌شد، هوا نیز تا حدی سرد بود که پنج‌دقیقه در بیرون از موتور ایستادن به سختی ممکن بود. بالاخره، اندک‌اندک وسایط نقلیه پیش رفتند و تا ساعت‌های ۱۰‌بجه از داخل تونل اکثر رانندگان وسایط نقلیه عبور کردند. متصل بیرون‌شدن از تونل به سمت جبل‌السراج تاحدی ازدحام بود که تا پل ولنگ چهارساعت همگان منتظر بودند، نه شبکه‌ کار می‌داد و نه هم دوکانی پیدا می‌شد که مسافرین چیزی برای خوردن بگیرند.

 

صدها موتور پیاپی، قدم‌به‌قدم تا رسیدن به دروازهٔ تاجیکان، جبل‌السراج در تعقیب هم گاهی منتظر و گاهی هم حرکت می‌کردند. تا ختم جغل سرک جبل‌السراج چند ساعت دیگر نیز گذشت، مسافران به چندین هوتل‌ مراجعه کردند، نزدیک هر هوتل ده‌ها موتور دیگر نیز ایستاد بود، هیچ یکی از هوتل‌داران به‌خاطر تجمع زیاد، طعام کافی برای مسافران نداشتند.

خلاصه! در کنار خرابی‌های دو طرف تونل، توقیف بیش‌از حد رانندگان، انتظارهای نفس‌گیر دریوران وسایط مسافربری؛ به ویژه موتورهای باربری کلان و عدم ترتیب نظم ترافیکی چنان چالش‌آفرین بوده است که من با گوش‌های خود می‌شنیدم، هریکی از مسافران و دریوران می‌گفتند که باید امارت‌اسلامی مانند کار تونل، سایر نقاط شاهراه سالنگ را به طور اساسی قیرریزی نموده، یک نظم نوین برای جلوگیری از ازدحام و انتظاری بیش از حد رانندگان ایجاد نماید!

 

من می‌دانم که بعضی از خواسته‌های بلند، خارج از توان امارت‌اسلامی است. امارت‌اسلامی نمی‌تواند در ظرف دو یا سه‌سال همه‌ی نقاط کشور را قیرریزی و توسعه یافته نماید؛

اما صداقت و پشت‌کاری را در مسئولین متعهد امارت‌اسلامی دیده می‌شود، ان شاء الله به‌زودی همه‌ی رویای ما به واقعیت تبدیل گریده، نه تنها اینکه سرک‌ها پخته و اساسی اعمار خواهد شد، کشور ما با کشورهای متمدن عصری رقابت خواهد کرد. ان‌شاء‌الله‌بعونه!

در این سفر، ضمن توضیح موضوعات فوق به یک‌تعداد رانندگان، برای بعضی از آن‌ها گفتم که ان‌شاء‌الله تا حد توان این مشکلات و خواست‌های شما را به مسئولین می‌رسانم؛ اما مطمئن باشید که امارت‌اسلامی نیز مشکلات شاهراه سالنگ را می‌داند و یقیناً تصمیمی در این راستا خواهند داشت.

برف‌باری و بندش چند روزهٔ شاهراه سالنگ، تراکم وسایط نقلیه، جمعیت مسافرین و یخ‌بندی‌ بی‌سابقه‌ای که در این چندروز در دامنه‌ی سالنگ خوابیده است، تا جایی را می‌تواند پاسخگوی عذر ارگان‌های ذیربط باشد؛ اما چالش‌های ترافیکی و خواسته‌های همگی را که شخصاً در مسیر شاهراه سالنگ دیدم و شنیدم، خواستم که تحت عنوان «چالش‌های ترافیکی در فرا راه راننده‌گان شاهراه سالنگ»، روایات چشم دید خود را بنویسم.