پشت قتل‌های مرموز دست کیست؟

سخن روز: درین اواخر، قتل‌های مرموز در کابل و بعضی شهرهای دیگر افزایش یافته‌است. در گذشته هر واقعه‌ای که در افغانستان رخ می‌داد عامل و جهت مسئول آن معلوم می‌بود. اما درین ماه‌های اخیر، ناگهان چنان رویدادهای افزایش یافته است که توجیه ناپذیر بوده و همچنان مسئول آن هم ظاهرا معلوم نمی‌باشد. به‌طور نمونه، در […]

سخن روز:

درین اواخر، قتل‌های مرموز در کابل و بعضی شهرهای دیگر افزایش یافته‌است. در گذشته هر واقعه‌ای که در افغانستان رخ می‌داد عامل و جهت مسئول آن معلوم می‌بود. اما درین ماه‌های اخیر، ناگهان چنان رویدادهای افزایش یافته است که توجیه ناپذیر بوده و همچنان مسئول آن هم ظاهرا معلوم نمی‌باشد.
به‌طور نمونه، در یک و نیم ماه گذشته تعداد زیادی خبرنگاران در کابل، قندهار و غزنی کشته شدند. همین دیروز رئیس اجرایی یک نهاد نظارت کننده از انتخابات‌ها به گونه‌ی مرموز کشته شد. مقامات ارگ که متهمان اصلی این قتل‌های مرموز شناخته می‌شوند، پس از هر حمله و بدون هیچ‌گونه بررسی انگشت انتقاد را به سوی امارت اسلامی بلند می‌کنند. اما این اتهام ارگ ازین سبب بی‌جاست که امارت اسلامی هیچگاه بر مردم و نهادهای بی‌دفاع حمله نمی‌کند. در مبارزه نزده ساله کنونی هیچگاه ثابت نشده است که امارت اسلامی کدام خبرنگاری را کشته باشد، پس اکنون کدام منطق می‌پذیرد که پالیسی امارت اسلامی در ظرف یک ماه این‌قدر تغییر خورده باشد، که خبرنگاران و دیگر فعالان غیر دولتی را هدف قرار بدهد.
حرف اصلی اینست که کشور ما هماکنون در شرایط بسیار خاصی قرار دارد. به اساس توافقِ امضا شده با امریکا در دوحه، باید همه نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند. همچنان مذاکرات بین الافغانی آغاز شده و افغانستان در آستانه یک تحول جدید و اساسی ایستاده‌است. مقامات ارگ می‌دانند که امواج این تحول چقدر تند است و شاید ستون‌های قدرت نامشروع آن‌ها را بلرزاند و دولتی‌که به اساس انتخابات نامشروع به میان آمده است پیش از وقت به پایان برسد. بنابراین مقامات ارگ همه تلاش‌های خود را به خرج می‌دهند تا در قدرت باقی بمانند.
مقامات ارگ برای بقای قدرت نامشروع خود به تلاش‌های مختلف آغاز کرده‌اند. از یکسو دست‌و‌پا می‌زنند پروسه صلح و مذاکرات را اخلال کنند و از سوی دیگر برای آمادگی به جنگ آینده، به تلاش‌های خود برای گرفتن اسلحه از کشورهای مختلف شدت بخشیده‌اند. همچنان بازی قتل و ترور در شهرها را هم داغ ساخته‌لند، تا به جهانیان نشان بدهند که وضعیت افغانستان در حال بیرون شدن از کنترول است و شاید و باید نیروهای خارجی طبق پلان نتوانند از افغانستان بیرون شوند.
مقامات ارگ برای به دست آوردن هدف اخیر، به شکل مستقیم و غیر مستقیم به قتل‌های مرموز آغاز کرده‌اند. ایشان بر اهدافی حمله می‌کنند که حساسیت فوق العاده داشته و همچنان انعکاس گسترده عاطفی و تبلیغاتی داشته یاشد. حمله بر پوهنتون کابل، حمله بر زایشگاه و ترور چند تن خبرنگاران و کارمندان مشهور رسانه‌‌یی، بخشی از همین پلان است.
این سلسله‌ی قتل‌های مرموز در شهرهای افغانستان به خصوص کابل باید کار ساده و آسان پنداشته نشود. باید به‌گونه دقیق بررسی شود تا عاملان آن برای ملت و جهانیان همچو آفتاب عیان گردد. امارت اسلامی افغانستان همواره اینگونه قتل‌ها را محکوم نموده و خواستار پیدا کردن عاملان آن شده‌است.