تحلیل سیاسی

نمایندگان واقعی کشور چه کسانی هستند؟

نشست اخیرِ دوحه که توسط سازمان ملل برگزار شده بود و نمایندگان امارت اسلامی در این نشست شرکت نکردند، بسیاری از این حقایق را ظاهر کرد که سازمان‌های بین‌المللی خارجی به‌دنبال برهم‌زدن سُمعت و جایگاه نمایندگان واقعی ملت هستند.

این‌روزها بازار تبلیغات دروغین و فریبنده خیلی گرم است تا جایی‌که حق‌ و باطل باهم درآمیخته‌اند و عده‌ای از مردم برای شناسایی و درک آن بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند و انتخاب یک‌طرف برای‌شان ناممکن است.

این یک واقعیت است؛ وقتی تبلیغات به‌قدری گسترده و فراگیر باشند که تمام فضا را دربر گیرند، مردم دچار اضطراب و تشویش ذهنی می‌شوند و امتیاز بین حق و باطل برای‌شان نا‌ممکن می‌شود. اما نباید فراموش کرد همواره در طول تاریخ، در چنین حالت‌ها، یکی از چالش‌های پیش‌رو برای عموم مردم و کسانی که با رسانه‌های معاند و مغرض شناختی ندارند، تشخیص بین این دو گروه است.

گاهی مردم به‌سوی افرادی متمایل می‌شوند که اصلا درک‌وفهمی از اوضاع و احوال ندارند؛ دلیل اساسی این گرایش همان تبلیغات وسیع است، در چنین حالاتی، نباید مردم فریب رسانه‌های معاند را بخورند و یا شکار تبلیغات دروغین شوند.

یکی از راه‌های تشخیص این دو گروه این است باید نگریست که کدام گروه بیشتر به‌فکر جامعه و مردم خود هستند؛ زیرا تنها کسانی می‌توانند غم‌خوار ملت خود باشند که از بطن جامعه برخاسته، با آنان نشست‌وبرخاست داشته و در کنار آنان پر‌وبال گرفته باشند.

سازمان‌ها و نهادهایی که همواره فریاد می‌زنند که حقوق مردم افغانستان ضایع شده است. حقوق زنان رعایت نمی‌شود. چه کاری برای زنان و کودکان جهان به‌ویژه کودکان و زنان مظلوم و بی‌دفاع غزه انجام دادند که حالا نوبت به افغانستان برسد. پرواضح است که این سازمان‌ها فقط دارند اهداف سیاسی خودشان را دنبال می‌کنند.

نشست اخیرِ دوحه که توسط سازمان ملل برگزار شده بود و نمایندگان امارت اسلامی در این نشست شرکت نکردند، بسیاری از این حقایق را ظاهر کرد که سازمان‌های بین‌المللی خارجی به‌دنبال برهم‌زدن سُمعت و جایگاه نمایندگان واقعی ملت هستند. آنان می‌خواهند پیشرفت‌هایی را که امارت اسلامی در تمام عرصه‌ها داشته‌ است نادیده بگیرند و برای جهانیان بنمایانند که افغانستان هنوز هم نیاز به نمایندگان واقعی و خادمان حقیقی دارد.

می‌خواهند برای تمام جهانیان چنان جلوه بدهند که دست‌یابی افغانستان به‌ صلح‌وآرامش منوط به بازگشت چندتنی است که افغانستان را چندین سال به‌قهقرا کشیدند. اموال، ثروت‌ها و دارایی‌هایی کشور را حیف‌ومیل کردند و در نهایت فرار را بر قرار ترجیح داده و دست از پا درازتر گریختند.

در این نشست آنان، چنان افرادی را به عنوان نمایندگان مردم افغانستان معرفی کرده بودند که اصلا ذره‌ای شباهت با مردم افغانستان نداشتند. به‌عنوان مثال یکی از نمایندگانِ زنان افغانستان که رسانه‌ها ویدیوهای آن‌را نشر کردند، زنی بود که بدون رعایت حجاب شرعی به تالار جلسات حاضر شده بود.

به‌نظر شما کدام زن مسلمان، آزاده و واقعی افغانستان این زن را به‌صفت یک نماینده قبول دارد؟ چنین نماینده‌ای برای زنان افغانستان چه منفعتی می‌خواهد برساند؟ این زن می‌خواهد از چه حقوقی دفاع کند؟ بالفرض اگر این زن به عنوان مسئول زنان افغانستان قرار گیرد چه کارهایی برای آنان انجام خواهد داد؟ آیا او می‌تواند به‌عنوان یک الگوی حقیقی برای آنان ظاهر شود؟ خیر؛ زیرا زنان افغانستان با پیروی از شریعت اسلامی، عرف و عنعنات کشور و مردم‌شان هیچ‌وقت دست به چنین کاری نخواهند زد.

پس باید به یاد داشت که نمایندگان واقعی ملت‌ها کسانی هستند که در هر حال در خدمت مردم بوده و در وقت سختی‌ها، مشکلات و ناملایمات در کنار مردم خود هستند و دست هم‌کاری را به‌سوی آنان دراز می‌کنند؛ نمایندگان واقعی کسانی هستند که با درد مردم آشنایند. تمام اطیاف و اقشار برای‌شان معلوم است، به داد فقیران و درماندگان می‌رسند. حالا عده‌ای می‌خواهند خود را نمایندگان مردم معرفی کنند که با آنان هیچ نوع سنخیتی ندارند، نه از درد آنان آگاهند و نه هم با خواسته‌های شان آشنایند.

مردم افغانستان به خادمان واقعی و حقیقی نیاز دارند. آنان در چند دهه رنج کشیدند، برای دردهای‌شان مرهمی می‌خواهند. آنان مجروح شدند برای زخم‌های‌شان معالجی می‌خواهند. مردم افغانستان نمی‌خواهند اقتدار، سلطه و قدرت دوباره به دست کسانی بازگردد که در بهترین و مجلل‌ترین ساختمان‌ها زیستند و زیباترین خانه‌ها را برای خود ساختند و انواع موترها را سوار شدند و از حال‌وروزِ سیاه مردم بی‌خبر بودند. مردم افغانستان، نیازمند کسانی هستند که نیازهای اقتصادی آنان را برطرف نموده و برای مردم اشتغال‌زایی بکنند.

مردم افغانستان به‌کسانی نیازمند هستند که به سخنان آنان گوش دهند و برای‌شان فکرمند شوند. الحمدلله، امارت اسلامی و مسئولین ورجاوند آن توانسته‌اند در ظرف بیش از دوسال خدمات شایانی برای ملت ما انجام دهند. مردم این خدمات‌ را با چشم سر می‌بینند و از آن بسیار راضی و خوشنود هستند. دیگر نیازی نیست کسی خود را برای فریب دادن آنان خسته کند. به‌امید خداوند متعال این ملت شریف‌وبزرگوار روزی تمام مشکلات را پشت سر می‌گذارند و تاریکی شب و مشکلات فراراه نیز روزی به‌پایان خواهد رسید. کمرش را که توسط تحریم‌های ظالمانه و ستمگرانه‌‌ی کشورهای زورگو، خم شده بود، دوباره راست خواهد شد.