معادن کشور؛ سرمایه‌ی ملّی ما هستند!

نویسنده: طلحه مبارز بدخشانی افغانستان عزیز، سرزمین سرشار از منابع طبعی خصوصاً از معدنیات می‌باشد، معادن کشور سرمایه‌ی ملّی و تمویل‌کننده بودجه‌ی حکومت بوده و هر روپیه آن به بیت المال واریز می‌شود، بعد از حاکمیت دوباره امارت اسلامی افغانستان استخراج معادن به صورت قانونی صورت می‌گیرد که هیچ‌فرد و مسئولی نمی‌تواند از آن استفاده […]

نویسنده: طلحه مبارز بدخشانی

افغانستان عزیز، سرزمین سرشار از منابع طبعی خصوصاً از معدنیات می‌باشد، معادن کشور سرمایه‌ی ملّی و تمویل‌کننده بودجه‌ی حکومت بوده و هر روپیه آن به بیت المال واریز می‌شود، بعد از حاکمیت دوباره امارت اسلامی افغانستان استخراج معادن به صورت قانونی صورت می‌گیرد که هیچ‌فرد و مسئولی نمی‌تواند از آن استفاده سوء و شخصی نماید.

 

امارت‌اسلامی افغانستان بعد از پیروزی، متعهد به استخراج معادن کشور به طریق قانونی آن می‌باشد که تا حال کار در اکثر معادن کشور جریان دارد و یک منبع خوب عایداتی برای تمویل بودجه حکومت می‌باشد. اگر معادن ما به همین منوال استخراج گردد، ان‌شاءالله به‌زودی افغانستان به یک کشور خودکفا و صادرکننده در سطح منطقه مبدل خواهد شد.

آنهای‌که در بیست‌سال گذشته دست‌های‌شان در فساد و جنایت آلوده بود، امروز اعتراض نموده و استخراج معادن را به نام‌های مختلف می‌خواهند به روی رسانه کشانده و در اذهان مردم یک نوع بدبینی را ایجاد نمایند. این در حالی است که در دودهه گذشته معادن افغانستان توسط افراد زورمند به‌طور غیرقانونی استخراج و پول آن به جیب آنها واریز می‌شد. چور و چپاول معادن دو دهه گذشته توسط زورمندان در حالی صورت می‌گرفت و فساد به اوج خود رسیده بود که نعره‌زنندگان آزادی و عدالت از ۴۸ کشور جمع شده و یک نظام اسلامی را هدف قرار داده بودند. در هر ولایت و ولسوالی قوماندان سالاری، زور گویی، فساد، حیف و میل اموال عامه به اوج خود رسیده بود که الحمد‌لله به مجرد حاکمیت دوباره امارت‌اسلامی به همه‌ی این نا‌به‌سامانی‌ها میخ اختتام کوبیده شد.